Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Vervangen Distributieriem X16XEL
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2016 om 12:21 #17277347
Hallo allemaal,
Ik sta op het punt om de distributieriem van mn Zafira te vervangen, maar hik er een beetje tegenop. Heb he nog nooit gedaan maar de portemonnee staat het niet toe om het op wat voor manier te laten doen. Zijn er mensen die tips hebben om de krukaspoeliebout los te halen? ik heb namelijk niet heel veel gereedschap waaronder een slagmoersleutel. de rest moet wel lukken, maar een ervaren oog zou prettig zijn, dan ben ik wat zekerder van mn zaak.
Ik hoor graag van jullie!
14 juli 2016 om 13:13 #18323004Als je het gereedschap er niet voor hebt.. Zelf niet aan beginnen.. Kans is groter dat het fout gaat..
Je zal ook een nokkenas blok nodig hebben zodat je nokkenassen goed blijven staan… Als die verspringen heb je grote kans op motorschade…
Krukasbout kun je met een grote dop en een lange hefboom loshalen ( zet de auto in de versnelling en laat iemand op de rem staan)
Vervang ook de waterpomp als die op je distributie zit anders gaat die straks kapot…
En dan de riemspanner loshalen.. Indien nodig vervangen.. Als die de vorige keer niet vervangen is is het beter dit wel te doen… Die zit er anders al 120.000 km op (2x 60.000 km interval)14 juli 2016 om 13:21 #18323005http://www.vroemparts.nl/shop/products/BGS1770-%252d-Nokkenas-borgplaat-Opel-Astra-%7B47%7D-Vectra-%7B47%7D-Zafi-%7B47%7D-Signum.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit heb je nodig om je nokkenassen op slot te zetten…14 juli 2016 om 13:53 #18323006Hey Bart-gsi, bedankt voor je reactie! Ik heb een momentsleutel, maar heb ik dan wel de ruimte om te draaien? De nokkenassen kan ik idd ook vastzetten daar heb ik een tool voor (geleend). Dat is overigens ook een kwestie van controleren van de merktekens op de nokkenasloopwielen en de krukas. Alleen die krukasbout, die baart me zorgen….
14 juli 2016 om 13:54 #18323007Blokkeer gereedschap is niet nodig, is wel heel makkelijk inlaat nokkenas verspringt bij loshalen zonder gereedschap.
Zorg voor goede torx doppen, bout van de spanner draai je snel verrot.
Bij sommige XEL”s moet je de riem ook spannen met de waterpomp en met de spanner.
Poelie loshalen kan op de manier van Bart, grote schroevendraaier kan ook helpen om de poelie tegen te houden.
14 juli 2016 om 14:08 #18323008Zoals eerder gezegd: dit kan je prima zelf doen, mits je het juiste gereedschap hebt. Luchtsleutel heb je niet perse nodig.
Wat heb je wel nodig:
> Je distributieset inclusief waterpomp en rollen
> Een breaker bar (of wringijzer) om je krukaspoelie los te trekken. Kan ook met een ratel + verlening, maar dan moet je een heel stevige ratel hebben.
Zelf heb ik hem met deze zonder moeite los gekregen: http://tools2go.nl/7954800/verlengstuk–wringijzer-610-mm-12″ onclick=”window.open(this.href);return false;
> Uitwendige torx doppen, het liefst een setje, maar in ieder geval E10 / E12 / E14 / E18. Eigenlijk ook E6 ofzo voor je beschermkap, maar die kan je ook met een bithouder losdraaien.
> Nokkenas-blokkeerblokje. Zonder dit gaat het gerommel worden
> Volgens mij ook een imbussleutel om je spanner te monteren, weet ik niet meer zeker
> Een goede krik (garagekrik, niet zo’n schaarding) en een paar blokken hout om je motor te ondersteunen bij het losmaken van de motorophanging
> Gereedschap om je rechter voorwiel te verwijderen
> Een as-steun om je auto te ondersteunen als je voorwiel eraf ligt ;)
> Je standaard-gereedschap zoals een setje steeksleutels en schroevendraaiers / tangetjes
> Jerrycan koelvloeistof, volgens mij gaat er iets meer dan 5 liter in de X16XEL
> Bougiesleutel is handig, zonder bougies heb je geen compressie bij het ronddraaien van de motor en das een stuk makkelijker op tijd zettenJe moet eerst je koelvloeistof even aftappen als de auto nog op de grond staat. Dan de auto opkrikken en op de assteun zetten. Rechter voorwiel verwijderen, bescherming in wielkast verwijderen, luchtfilterhuis verwijderen, bovenste beschermkap van distributieriem verwijderen, krukaspoelie lostrekken, spanner van multi-riem losmaken en multiriem verwijderen, onderste beschermkap van distributieriem verwijderen. Nu is je riem en waterpomp zichtbaar. Motor op tijd zetten en met nokkenasblokje tussen je nokkenaswielen vast zetten. Krukassensor en nokkenassensor verwijderen, spanner van distributieriem verwijderen, riem eraf halen, blok ondersteunen op garagekrik, rechter motorsteun lostmaken, riem er tussendoor vingeren, waterpomp losmaken en verwijderen (opvangbak eronder!), nieuwe waterpomp, spanner en rollers monteren, nieuwe riem tussen je motorsteunen door vingeren en erop leggen, zorgen dat ie beneden goed op tijd staat! Riem spannen, blokkeerblokje er tussenuit, krukasbout terug in de krukas draaien zodat je met je E18 dopje je motor een paar slagen kan laten maken. Merktekens controleren, riemspanning controleren. Indien niet correct, nogmaals goed erom leggen en herkansen. Je kan het maar 1 keer fout doen. Als alles naar wens is de boel in omgekeerde volgorde terugbouwen.
Het klinkt als veel en moeilijk, maar als je handig bent en (nogmaals) goed gereedschap hebt, ben je met een uurtje of 4 en 2 lauwe biertjes verder klaar om weer een tijdje te rijden.
(mocht ik iets vergeten zijn dan zijn er vast andere forumleden die aanvullingen hebben)
Succes! :thumb
(PS: Het vastzetten van je spanner: Gebruik allereerst de bout die je meegeleverd krijgt! De originele bout is vaak te dik voor de spanner die erbij zit, en dan gaat ie tegen je distributiekap aanlopen. Daarnaast: Het boutje waarmee je je spanner vastzet niet te strak draaien! Deze zit in de aluminium behuizing van je oliepomp, en je zal de eerste niet zijn die hem “lekkah vast” zet en zn oliepompbehuizing scheurt.)
(PS2: Als je een dure goeie momentsleutel gebruikt om met veel kracht iets los te trekken, is dat niet zo goed voor zn afstelling. Zou zelf liever een wringijzer gebruiken. Tenzij het een goedkope momentsleutel is en het je niet zoveel uitmaakt)
(PS3: Bij het bestellen van je setje even goed opletten dat je de juiste pakt: Er zijn 2 versies van de waterpomp namelijk, 1 met een c-vormige flens, en 1 met een inkeping)
14 juli 2016 om 14:27 #18323009Schieten me nog 2 dingen te binnen: Voor het lostrekken van je krukaspoelie is het handig een lange E18 dop te hebben, omdat je anders niet diep genoeg in je krukaspoelie komt en geen goede hoek kan maken met je wringijzer / ratel. Zoals dit dus:
2e ding: Na het monteren van je waterpomp en >voor< het monteren van je distributieriem, alles GOED schoonmaken. Je wilt geen koelvloeistof op je nieuwe riem hebben
14 juli 2016 om 15:24 #18323010Top mannen! Ik heb alles besteld op noodnummer, dus dat moet goed komen! Zou ik evt op jullie een beroep kunnen doen om gereedschap (torx) te lenen? Ik ben zuinig op andermans spullen en het zou me erg helpen, zit namelijk erg krap momenteel.
14 juli 2016 om 16:26 #18323011Bij mij altijd.. Ligt eraan waar je vandaan komt…
16 juli 2016 om 18:31 #18323012Ik heb toch nog een vraagje: moet die krukasbout nou wel of niet vervangen worden? En hoe zit die waterpomp nou vast en moet die met vloeibare pakking gemonteerd worden?
16 juli 2016 om 18:45 #18323013waterpomp komt als het goed is met pakking als je de juiste bestelt.. ( oude pakking eraf steken als er resten op zitten)
de krukasbout hoeft niet vervangen te worden bij juist eraf halen… als de bout naar de knoppen is ( wat ik me bijna niet voor kan stellen) kun je die wel vervangen
17 juli 2016 om 08:30 #18323014Er zit zo’n rubber ring bij, grote O-ring
17 juli 2016 om 09:58 #18323015Rubber ring van de waterpomp goed invetten, pomp zitting goed schoon schuren.
Veder niks met vloeibare pakking monteren.
17 juli 2016 om 10:09 #18323016Top Opeltje17, dankjewel! Ben jij ook van mening dat de krukasbout niet vervangen hoeft te worden?
17 juli 2016 om 10:30 #18323017Nope hoeft niet.
17 juli 2016 om 12:44 #18323018de krukasbout is GEEN rekbout net als bij een cilinderkop die maar voor 1 keer gebruikt mogen worden
20 juli 2016 om 14:17 #18323019Nou, het is gelukt! Best trots op mezelf want het was best even gedoe. Vreemd genoeg zat de krukasbout nauwelijks vast! Ik had een aantal verlengstukken aan elkaar gezet zodat ik de garagekrik naast de auto neer kon zetten als ondersteuning voor de momentsleutel en dat werkte.
Ook de waterpomp kwam met een beetje jutteren makkelijk los, miste wel een aftap punt voor het koelwater. Wel een hoop geetter met die boutjes van de waterpomp, die zie je niet zitten en je kunt er bijna niet bij.
Ook het afstellen was even zweten (35 graden) hier, combi van pomp en spanrol, maar heb je het niet goed staan dan krijg je het ander niet afgesteld!
Op tijd zetten was niet heel lastig, ik had de oude riem afgetekend op de nokkenaswielen toen tanden geteld en overgenomen op de nieuwe riem, zo kon ik de nokkenaswielen op tijd krijgen, al was het maar ter controle.
De Zaf loopt weer als een tierelier, nu nog wachten op de radiateur, dan issie weer fris! O ja, de koelvloeistof leek wel roestige bagger, en verschrikkelijk stinken dat spul!20 juli 2016 om 14:26 #18323020Aftappunt zit op je radiateur, als je voor de auto staat links onder aan de passagiers kant zit een rode dop deze draai je open, daarnaast zit een pijpje daar loopt dan je koelwater uit ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.