versnellingspook stroef

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) versnellingspook stroef

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18373548
    hennes
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 March 2007

      Hoi, ik heb een vraag aan mensen die net als ik een Zafira hebben met zwaar schakelen, ik heb een Zafira uit 2010 met 200K er op met motor Z18XER .

      Wat kan ik doen of wat moet ik doen om dat schaken weer goed te maken, wat is er eigenlijk aan de hand ? als ik dat wist dan kan ik stappen ondernemen ik zie wel eens op het forum over slecht schakelen maar niemand verteld wat er nu eigenlijk aan de hand is behalve  dat ie slecht schakel maar dat wist ik al.

      Ik heb naar mijn mening geen speling op de pook zelf en volgens het forum zitten er kabels aan kan ik die smeren of heb dat geen enkel nut? of moeten er gewoon nieuwe schakelkabels in en is dat te doen zelf? maar reageer aub,

      Groetjes Hennes :mail:

       

      #18373549
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        6 of 5 versnellingen? bij de 6 bak problemen met schakelen en dan vooral in de eerste en tweede versnelling duid meestal op toe aan revisie. Als de pook erg trilt tijdens schakelen kan ook het dual massa vliegwiel versleten zijn.

        #18373551
        hennes
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 March 2007

          Hallo Haasje, het is een 5 bak en de pook trilt naar mijn weten niet,

          groetjes Hennes

          #18373554
          Bart…
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 March 2019

            Ik zou de kabels vervangen. Na 200k is dat wel nodig.

            #18373555
            hennes
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 March 2007

              Ja dat ga ik dan doen zodra het een beetje hoger in de temperatuur  komt, ik was er al bang voor maar dat maak me niet uit, is dat te doen zonder onder de wagen te liggen? oja en de schakelpook zelf  moet ik die ook niet vervangen?

              #18373556
              Bart…
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 March 2019

                Pook zelf niet. Je hoeft er geloof ik ook niet onder te liggen. Als ik het goed zeg kan je de koppelingen op de bak losklikken. Als je alles toch open hebt smeer dan gelijk de pook ook even.

                #18373557
                hennes
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 March 2007

                  Oke doe ik en ik zal wel vertellen hoe het afgelopen is bedankt allemaal voor het mee denken :dank-u:

                  #18373596
                  hennes
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 March 2007

                    Ik moet nog 1 ding vragen en dat is hoe maak ik die ommanteling van die schakelpook vrij ?  ik wilde even naar die versnelling kabel kijken maar weet niet hoe dat in elkaar zit ben bang dat ik meer sloop dan nodig is, ik heb een bedrijf gevonden die veel opel onderdelen kan leveren EUautoonderdelen.nl die hebben bijna alles B-)

                    #18373597
                    Bart…
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 March 2019

                      Hier een link naar een filmpje. Dat kapje wat hij er in he filmpje er al af heeft kan je er zo aftrekken.

                      https://youtu.be/ctR8qSW7e_A

                      #18373601
                      hennes
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 March 2007

                        Bedankt Bart je heb me goed op weg geholpen, ik ga eerst ff goed kijken waarom dat hij zo stroef schakeld en dan kan ik nog een nieuwe kabel kopen even wachten op volgende week wanneer het lekker warm is.

                         

                        #18374891
                        hennes
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 March 2007

                          Ik ben nu zover gekomen dat ik dat zwaar schakelen ga aanpakken, ik heb er eerst nieuwe dempers van Bilstein onder gezet en dat scheeld en berg, ik weet niet goed waar het zware schakelen nu precies in zit daar bij de versnellings bak kant daar zie ik niks geks aan en heb waar maar iets te smeren valt maar gesmeerd, aan de boven zijde zie ik eigelijks ook niets geks speling hebben de kabels niet en daar valt ook eigelijk niks te smeren maar wel iets gesmeerd.

                          Zou er iets aan de bak aan de hand zijn en zo ja hoe controleer ik dat?

                          En ik had ergens een bericht op youtube gezien hoe je die schakelkabels moet afstellen, dat gaat aan de bovenkant daar moet je aan de kabels trekken of er aan duwen allebij dus maar gedaan maar ik kreeg daar verder geen beweging meer in dus ik weet niet of die kabel al aan zijn eind zit of zat??

                          Iemand nog wat suggesties of een garage met verstand van dit probleem het hoeft niet voor niets, ik hoor het wel gr. Hennes

                          #18378202
                          hennes
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            4 March 2007

                            Nou maar weer verder gegaan met het probleem zwaar schakelen, kabels waren oke dus ik heb er nieuwe versnellingsbak olie in laten doen dat werd weleens tijd er zat te weinig in en was vervuild ja dat kan naar 10 jaar, die man heeft er een deksel afgehaald van de bak en heefd er in gekeken of er tandwielen beschadigd waren maar op het zicht was daar niks mee aan de hand maar zo gezegd zo gedaan de bak bleef zwaar schakelen ja iets beter maar mag geen naam hebben, zelf heb ik naar de kabels gekeken maar aan de kabels was niks aan te merken die waren in mijn ogen 100% had ze onde de bak losgemaakt en aan de bovenkant dus ik kon er op uitmaken dat kabels goed waren boortje 5 mm. er onder bij de bak ingestoken en aan de bovenkant de vergrendeling ingehaakt dus kon ik me kabels afstellen, alles weer in elkaar gezet en gaan rijden maar nog steeds zwaar schakelen en was toen ten einderaad zo dat ik opzoek ging naar een revisiebak  en kwam bij Van Loon uit in Nederhemert omdat ik daar in de buurt woon en bij van loon worden bakken gereviseerd , dus ik ben daar vandaag geweest en alles uitgelegd wat de problemen waren hij zei mij toen dat het aan het afstellen lag aan de versnelling kabels, maar dat had ik toch  gedaan ???  maar heb een fout gemaakt en dat zal ik uitleggen : onder kant dat 5mm. boortje er in, en dan aan de bovenkant van de kabels de linker kabel los maken en aan de rechter kant niet,  als je hem losmaakt dan zitten er allemaal tandjes aan , je moet de pook naar zijn 2e versnelling duwen en zo houden en dan de kabel omhoog duwen tot dat ie niet verder erin gaat en dan moet het goed zijn.

                            Nou mijn versnelling doet het weer en dat wilde ik ff aan jullie doorgeven, als er iets niet gesnapt is dan vraag me maar en als iemand is die het beter kan uitleggen ook prima, groetjes Hennes

                             

                            #18378447
                            hennes
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              4 March 2007

                              Ik wil er nog iets aan toe voegen, ga als je problemen heb gewoon ff naar de garage liefs opel of iemand die van die kabels verstand heeft en laat hem eerst eens afstellen kost maar rond de 40 euro en dan kan je altijd verder kijken.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.