Versnellingsbakvloeistof vervangen.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Versnellingsbakvloeistof vervangen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Erik-R
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 8

Goeie dag,

Ik heb begrepen dat remvloeistof en versnellingsbakvloeistof bij een Opel Zafira B bj 2009 hetzelfde zijn.

Betekend dit dat als ik de remvloeistof ververs ook automatisch de versnellingsbakvloeistof ververst wordt?

Of is er een bepaalde aftapkraan voor de versnellingsbak?

Ik wil de versnellingsbakvloeistof vervangen omdat mijn auto bij een koude motor erg slecht schakelt.

Opeltje17
    Bijdrager
    • Topics 40
    • Reacties 6019

Nee is wat anders, remvloeistof en de vloeistof voor het bedienen van de koppeling is hetzelfde.

Jij bedoeld de versnellingsbak olie.

Ligt aan het type bak hoe dit ververst kan worden. Meestal d.m.v een aftap plug

Sommige bakken hebben een “carterplaat” welke je moet demonteren om de olie eruit te laten.

Erik-R
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 8

@Opeltje 17 Klopt, ik haal dingen door elkaar.

Ik wil de versnellingsbakolie gaan vervangen omdat hij met dit koudere weer erg slecht schakelt bij een koude motor. Na een paar kilometer schakelt hij weer alsof er niets aan de hand is.

Welke olie en hoeveel moet er in de bak , 75w80, 75w90 ? Of is er nog een andere (dunnere ) olie die beter is? Of een bepaald merk? Het is een 1.8 Z18XER motor

Opeltje17
    Bijdrager
    • Topics 40
    • Reacties 6019

Hier zit een F17 bak achter.

Deze heeft een carterplaat waarvan je de pakking ook moet vernieuwen.

75W90 olie moet erin, ikzelf haalde altijd versnellingsbak olie bij de dealer.

Erik-R
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 8

Volgens de Opel dealer is de versnellingsbakolie die zij erin doen 75W85, ik ga heb bij hen halen dan is in ieder geval de olie goed. Mocht dit niet de oplossing zijn voor het zware schakelen dan weet ik dat het niet aan de olie ligt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.