versnellingsbak vraag

Forumindex Forums Modellen Tigra versnellingsbak vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209188
    shibbylion
      Lid sinds:
      4 January 2005

      kan versnellings bak kapot gaan door dat me tigra te laag is ?

      dat is mij verteld bij de garage …

      is dit waar of is dit niet waar ?
      wie heeft er ervaring mee ?

      tigra 1.4
      8 cm verlaagt

      #17471262
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Inwendig bedoel je?!

        Lijkt mij niet,
        de homokineten worden wel anders belast. Maar dan nog niet zon ramp.

        Wat is het probleem met je bak dan/

        #17471263
        shibbylion
          Lid sinds:
          4 January 2005

          der was een as in me bak gebroken .. had hoop kapot gemaakt .. dus andere bak er op gezet ..

          nu werd mij dus gezegt dat die kapot was gegaan door dat ie te laag was

          #17471264
          1985
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 January 2006

            even een quote van VTN forum zodat mensen het hier ook kunnen vinden:

            hey patrick,

            Vergeef me als ik het verkeerd uit leg, maar:

            Een verlaagde auto geeft inderdaad een andere werking op de aandrijf assen die op hun beurt extra op de versnellings bak drukken waar uit eindelijk het differentieel zit.

            De aandrijf assen staan bij een niet verlaagde auto altijd scheef omhoog naar de versnellings bak. Dus de wielkant staat lager dan de versnellings bak kant (differentieel) Daar is de aandrijf as ook qua lengte op gebouwd.

            Wanneer je de auto dus laat zakken komt de aandrijf as er ook “horizontaler” in te staan en word in eerste instantie de speling die een aandrijf as hoort te hebben vele malen minder (des te lager des te minder speling) De speling is nodig om de klappen van het veren op te vangen.

            Wanneer je de auto dus “extreem” verlaagd is de speling compleet weg en drukt de aandrijf ass vol op je versnellingsbak (differentieel) en word je versnellingsbak/differentieel als “spelings ruimte” gebruikt wat normaal de aandrijf assen zijn.

            De versnellingsbak en differentieel zijn een gevoelig punt en kunnen daar over het algemeen niet zo goed tegen.

            Dus het verhaal dat het door verlagen van de auto komt is wel waar, Hoe extremer verlaagd, hoe meer problemen je “kan” krijgen bij intensief gebruik.

            #17471265
            corsaracer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 January 2005

              daar ben ik het niet helemaal mee eens….

              de assen zijn zo gemaakt dat als ze horizontaal komen te staan met de versnellingsbak (dus dan heeft de as incl homokineten zijn kortste lengte) nog altijd een heel klein beetje speling heeft. zou je je auto verlagen kom je steeds verder richting het horizontaal staan van je aandrijfassen, dus richting de kortste lengte van je as. ga je nog verder verlagen gaan je assen schuiner staan waardoor je totale as lengte (as + homokineten) langer word. waardoor je meer speling krijgt.

              je gaat je homokineten wel zwaerder belasten omdat de krachten er schuiner op komen te staan.

              in het ergste geval zou ik zeggen dat het asje wat in je versnellingsbak of in je naaf zit afbreekt. verder zou ik alleen kunnen bedenken dat een homokineet idd sneller stuk gaat (het bekende knakken) maar als je die optijd vernieuwd is er verder niks aan de hand.

              ik had mijn corsa aan de voorkant ook ongeveer 75/80 mm verlaagd en heb nooit ergens last van gehad (op een paar homokineten na dan :D )

              maar dat extreem verlagen je bak stuk kan maken…..denk het niet, dan moet er al meer aan de hand zijn geweest……

              maar wat is er dan stuk aan de versnellingsbak?????

              de lagers van je diff, of het diff zelf, of de synchromesh???

              #17471266
              1985
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 January 2006

                origineel gepost door corsaracer
                daar ben ik het niet helemaal mee eens….

                de assen zijn zo gemaakt dat als ze horizontaal komen te staan met de versnellingsbak (dus dan heeft de as incl homokineten zijn kortste lengte) nog altijd een heel klein beetje speling heeft. zou je je auto verlagen kom je steeds verder richting het horizontaal staan van je aandrijfassen, dus richting de kortste lengte van je as. ga je nog verder verlagen gaan je assen schuiner staan waardoor je totale as lengte (as + homokineten) langer word. waardoor je meer speling krijgt.

                je gaat je homokineten wel zwaerder belasten omdat de krachten er schuiner op komen te staan.

                in het ergste geval zou ik zeggen dat het asje wat in je versnellingsbak of in je naaf zit afbreekt. verder zou ik alleen kunnen bedenken dat een homokineet idd sneller stuk gaat (het bekende knakken) maar als je die optijd vernieuwd is er verder niks aan de hand.

                ik had mijn corsa aan de voorkant ook ongeveer 75/80 mm verlaagd en heb nooit ergens last van gehad (op een paar homokineten na dan :D )

                maar dat extreem verlagen je bak stuk kan maken…..denk het niet, dan moet er al meer aan de hand zijn geweest……

                maar wat is er dan stuk aan de versnellingsbak?????

                de lagers van je diff, of het diff zelf, of de synchromesh???

                hm mwajamwa. is ook wat voor te zeggen inderdaad.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.