Verschillende impedanties op een versterker

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Verschillende impedanties op een versterker

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207831
    boemboem
      Lid sinds:
      23 February 2008

      Hallo,

      ik zit met een vraag betreffende een versterker en het aansluiten van speakers daarop.

      momenteel heb ik het volgende:

      Versterker
      Power Acoustik SL4-1000
      specificaties : classe AB :
      Full mosfet power supply
      PWM circuitry
      Full selectable crossover : full/low/high
      3 way protection circuit
      tri mode capable
      variabel low pass filter : 40-120 hz
      variabel high pass filter : 150-1500 hz
      18 db bass boost @40 hz
      frequentie : 10-30.000hz
      S/N ratio : 97db
      THD : 0,02%
      25mm2 stroom als massa connectoren
      line out
      high level input mogelijkheid

      Sl4-1000 versterker :
      contineu vermogen : 4 x 100 watt rms @ 4 ohm stereo
      contineu vermogen : 4 x 125 watt rms @ 2 ohm stereo
      contineu vermogen : 2 x 250 watt rms @ 4 ohm mono

      maximaal vermogen : 1000 watt(gebrugd)

      Front-speakers
      Kicker ES65.2 16,5cm Compo
      impedantie 4ohm

      Subwoofer
      Rockford Fosgate Punch (geloof P1)
      150W, 4ohm

      Nu is echter het composetje voor niet geheel OK meer, dus “aan vervanging toe”. Nu zag ik het volgende composetje staan:

      JBL – GTO 6507SC
      Vermogen RMS @ 2 ohm: 60 Watt
      Vermogen Max @ 2 ohm: 180 Watt

      Nu lijkt me dit wel een aardig setje, en zeker voor € 99.
      Echter is de impedantie 2ohm.

      Mijn vraag is dan ook: is het een probleem om op deze versterker een subwoofer van 4ohm en daarbij speakers van 2 ohm te plaatsen, of moet je alle uitgangen dezelfde impedantie aanhouden?

      #17431843
      Powercorsa
        Lid sinds:
        26 October 2007

        Nee dit is niet nodig.
        In principe kan je aan iedere uitgang een verschillende impedantie kunnen hangen. (geen aanrader om l en r een andere waarde te gebruiken )
        Alleen dit setje is 60 Watt he, geen 180 Watt (theoretische waarde die je nooit kunt bereiken (met 13.8/14.4V dan))

        #17431844
        Roelof
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Het setje is wat onderbemeten tov. de versterker maar daarvoor heb je div. volume-instellingen op je versterker en mogelijk ook radio om de limieten van de versterker in te stellen. Zeker is wel dat je de speakers tot het maximum zonder vervorming van het signaal kunt gebruiken.

          #17431845
          boemboem
            Lid sinds:
            23 February 2008

            ik weet inderdaad dat 60W het vermogen is van de speakers.
            echter is dit “goed genoeg” en voor deze prijs is er niet echt een speaker te vinden die het vermogen veel beter aan zal kunnen (en die eenvoudig in te bouwen is/beperkte inbouwdiepte).

            zoals roelof ook wel aangeeft, zolang het goed ingesteld is, moet het niet veel kwaad kunnen (en inderdaad kan de versterker de speakers eenvoudig aan –> geen vervorming (helaas dan ook niet het maximale uit de versterker)

            #17431846
            Roelof
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Let wel op dat veel lichtere speakers een beter rendemend hebben dan zwaardere speakers.
              Een verdubbeling van vermogen is maar 3dB vermeerdering in geluid, als deze 60 wat speakers bij 1 watt al 3dB meer leveren dan zwaardere speakers zal het gebruik maken van zwaardere speakers geen winst geven.

              #17431847
              boemboem
                Lid sinds:
                23 February 2008

                de gevoeligheid van die JBL set is 92dB
                zag nog een ander setje van Audio System, maar kon daar de gevoeligheid niet van vinden. Deze set zat met vermogen toch wat hoger en was toch plat.

                #17431848
                Powercorsa
                  Lid sinds:
                  26 October 2007

                  Ik denk ik zeg het maar even, is zo zonde als je daadwerkelijk er 100 Watt op los laat :P

                  Wat betreft de regeling, ik heb hetzelfde een zwaardere versterker met lichtere boxen.

                  Welk setje van Audio Systems had je dan op het oog, misschien weet iemand de gevoeligheid voor je?

                  #17431849
                  boemboem
                    Lid sinds:
                    23 February 2008

                    het betrof het setje van Audio System Radion 165 FL (waren 80W RMS).
                    maar de gevoeligheid van JBL is vrij hoog volgens mij (92 dB is niet verkeerd).

                    twijfel gaat nu zo’n beetje tussen deze twee (voor mij bekende) setjes (prijs max 150, waar de Audio System setje net binnen valt)

                    #17431850
                    Powercorsa
                      Lid sinds:
                      26 October 2007

                      Als ik het goed begrepen heb (in de datasheet op http://www.audio-system.de) is de gevoeligheid 89db

                      Als je toch meer vermogen naar de compo set wil sturen, kijk dan eens naar de power serie van JBL
                      Bijv. de JBL P6560C
                      Technische specs kan je vinden op o.a. http://www.pijlaudio.nl/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=548

                      (deze zit wel boven je budget maar het is z’n geld waard)

                      #17431851
                      boemboem
                        Lid sinds:
                        23 February 2008

                        Dank je voor de link (en reactie)
                        Het budget vind ik nog niet zo’n heel groot probleem (vind die prijs nog wel OK).

                        Echter wel de inbouwdiepte. Ik heb nu de “mid” gemonteerd op van die plastic ringen, maar de inbouwdiepte voor die JBL is 63mm.

                        En is dit wel een beetje in verhouding met de subwoofer die “maar” 150W RMS heeft?

                        #17431852
                        Powercorsa
                          Lid sinds:
                          26 October 2007

                          De inbouw diepte zou moeten lukken, ik heb zelf momenteel de JBL GTO6507C gemonteerd zitten (61mm) en ik heb nog wat ruimte over.
                          Ik dacht zelfs dat er een op het forum 65mm inbouwdiepte heeft gemonteerd.

                          Over de verhouding, zou moeten kunnen mits het goed afgesteld wordt.
                          Let wel op dat je voor lage tonen altijd meer vermogen nodig heb om ze goed te voelen/horen.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.