Verlaagde veren – GOCA Attest Belgie

Forumindex Forums Modellen Calibra Verlaagde veren – GOCA Attest Belgie

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262166
    Da P
      Lid sinds:
      5 August 2004

      Hallo jongens!

      Voor de technische keuring in Belgie moet men bij een verlaagde set veren een GOCA-attest aanvragen. Hiervoor moeten bepaalde gegevens van het voertuig worden meegedeeld, waaronder de maten op onderstaande afbeelding. Aangezien nu de verlaagde veren er onder steken kunnen we dit niet meer meten. Weet iemand deze maat bij originele veren, met 16inch velg en de voorgeschreven bandenmaat (205/50 R16 87W) ?:

      Hartelijk bedankt!

      Pieter

      #18195574
      bluezafke
        Lid sinds:
        21 March 2005

        Bandenmaat heeft niets te maken met deze hoogtemeting van het montage-attest.
        Is gewoon gemeten van middelpunt wiel tot onderste rand van spatbord.
        Om welke veren gaat het? Vaste, regelbare?
        Als het gaat om vaste veren, reken gewoon 3cm bij en dat zit wel goed.
        Belangrijkste is dat de maten na de verlaging kloppen met het montage-attest.

        Ook rekening houden met het volgende:

        Alle verlaagde voertuigen van de cat. M1 moeten een bodemvrijheid hebben van 11 cm. Een tolerantie van 1 cm wordt toegelaten indien de bestuurder (of inspecteur) zich achter het stuur van het voertuig bevindt.
        De bodemvrijheid met bestuurder aanwezig, moet minimum 10 cm bedragen
        Een gepast systeem zal gebruikt worden om de bodemvrijheid te controleren zoals een meetblok van 80 cm breed en 10 cm hoog zal onderaan, in het midden van het voertuig geplaatst worden. De meting van de bodemvrijheid wordt over de hele lengte van het voertuig gemeten, uitgezonderd de voorste en achterste bumper.
        Alle vaste onderdelen van het voertuig (chassis-koetswerk, bodemplaat, oliecarter, uitlaatinrichting,… ) moeten zich boven de meetblok bevinden. Wrijving tussen de meetblok en vaste onderdelen is toegelaten, maar de meetblok mag niet omvallen.

        ’t ja, dit is Belgisch :swear

        #18195575
        InjectTheVenom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 December 2004

          Voor zover ik weet staat mijn turbo nog op originele veren, wel met gele Koni’s en ik heb de gevraagde maat vanmiddag omgewisseld met 195/60 R15. Als dat wat is kan ik morgen bij mij de maten wel opmeten?

          #18195576
          Da P
            Lid sinds:
            5 August 2004

            @InjectTheVenom –> dat zou super zijn. Bedankt.


            @bluezafke
            –> ja ongelooflijk hier in Belgie.

            Nu ben ik er net achter gekomen dat ik deze verenset waarschijnlijk helemaal niet gekeurd ga krijgen,… Ik moet ook nog een GOCA “validatieverslag” voor de wagen hebben. Ik weet niet goed hoe dit te verkrijgen. Zoals ik het online gelezen heb zou een erkende garage in Belgie dit bij de invoerder van Opel in Belgie moeten aanvragen. De invoerder van Opel gaat dan aan APEX vragen om (gebaseerd op het TÜV-verslag) zo een validatieverslag op te stellen. Ik ben reeds in contact geweest bij de APEX-invoerder van Nederland, en hij heeft me verteld dat het waarschijnlijk niet mogelijk gaat zijn een GOCA validatieverslag te bekomen voor die verenset,… Man oh man

            BTW. dit zijn mijn veren (en het TÜV verslag erbij):
            Front springs: APEX 60-80301-VA252/98
            Rear springs: APEX 60-80302-HA252/98

            Wie kan mij verder andere verensets aanraden die bij de aankoop een GOCA-attest meeleveren? Liefst een verlaging rond de 30mm.

            #18195577
            InjectTheVenom
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 December 2004

              Hebben ze nog gezegd waarom?

              #18195578
              Da P
                Lid sinds:
                5 August 2004

                Nee, dat is gewoon de wet in Belgie, dat als je een niet originele set veren hebt, moet je 2 attesten hebben vooraleer je naar de technische controle gaat:
                – montageverslag –> te verkrijgen bij FEDERAUTO. Enkel aanvraagbaar door een erkende garage.
                – validatieverslag –> GOCA verslag opgesteld door de fabricant van de veren. Dit verslag is eigenlijk exact gelijk aan het TÜV-attest, het noemt enkel anders, maar alleen in Belgie heb je dit nodig.

                #18195579
                InjectTheVenom
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 December 2004

                  33,4cm aan de voorkant en 36,0 bij de achterkant, hopelijk krijg je het hiermee voor elkaar.

                  #18195580
                  Da P
                    Lid sinds:
                    5 August 2004

                    Great stuff ! Heel fel bedankt!

                    Waar zijn fotos te vinden van jou wagen? Ik vind die kleur geweldig die ik hier onder je naam zie.

                    #18195581
                    InjectTheVenom
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 December 2004

                      Hier:

                      viewtopic.php?f=27&t=103659

                      E270 Spectral Blau is ook een prachtige kleur, foto’s doen hem geen eer aan als je er naast staat is hij nog mooier.

                      #18195582
                      Da P
                        Lid sinds:
                        5 August 2004

                        Ok dit mag dicht ! :)

                        Ik heb me een nieuw set veren moeten bestellen dankzij de bekrompen Belgische wetgeving rond tuning.

                        – Montageattest
                        – Validatieattest
                        –> Beide nodig in Belgie! En met het TÜV-attest kan men in Belgie niets aanvangen.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.