Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Verlaagde veren – GOCA Attest Belgie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 november 2013 om 18:02 #17262166
Hallo jongens!
Voor de technische keuring in Belgie moet men bij een verlaagde set veren een GOCA-attest aanvragen. Hiervoor moeten bepaalde gegevens van het voertuig worden meegedeeld, waaronder de maten op onderstaande afbeelding. Aangezien nu de verlaagde veren er onder steken kunnen we dit niet meer meten. Weet iemand deze maat bij originele veren, met 16inch velg en de voorgeschreven bandenmaat (205/50 R16 87W) ?:
Hartelijk bedankt!
Pieter
26 november 2013 om 18:36 #18195574Bandenmaat heeft niets te maken met deze hoogtemeting van het montage-attest.
Is gewoon gemeten van middelpunt wiel tot onderste rand van spatbord.
Om welke veren gaat het? Vaste, regelbare?
Als het gaat om vaste veren, reken gewoon 3cm bij en dat zit wel goed.
Belangrijkste is dat de maten na de verlaging kloppen met het montage-attest.Ook rekening houden met het volgende:
Alle verlaagde voertuigen van de cat. M1 moeten een bodemvrijheid hebben van 11 cm. Een tolerantie van 1 cm wordt toegelaten indien de bestuurder (of inspecteur) zich achter het stuur van het voertuig bevindt.
De bodemvrijheid met bestuurder aanwezig, moet minimum 10 cm bedragen
Een gepast systeem zal gebruikt worden om de bodemvrijheid te controleren zoals een meetblok van 80 cm breed en 10 cm hoog zal onderaan, in het midden van het voertuig geplaatst worden. De meting van de bodemvrijheid wordt over de hele lengte van het voertuig gemeten, uitgezonderd de voorste en achterste bumper.
Alle vaste onderdelen van het voertuig (chassis-koetswerk, bodemplaat, oliecarter, uitlaatinrichting,… ) moeten zich boven de meetblok bevinden. Wrijving tussen de meetblok en vaste onderdelen is toegelaten, maar de meetblok mag niet omvallen.‘t ja, dit is Belgisch :swear
26 november 2013 om 18:44 #18195575Voor zover ik weet staat mijn turbo nog op originele veren, wel met gele Koni’s en ik heb de gevraagde maat vanmiddag omgewisseld met 195/60 R15. Als dat wat is kan ik morgen bij mij de maten wel opmeten?
26 november 2013 om 19:13 #18195576@InjectTheVenom –> dat zou super zijn. Bedankt.
@bluezafke –> ja ongelooflijk hier in Belgie.Nu ben ik er net achter gekomen dat ik deze verenset waarschijnlijk helemaal niet gekeurd ga krijgen,… Ik moet ook nog een GOCA “validatieverslag” voor de wagen hebben. Ik weet niet goed hoe dit te verkrijgen. Zoals ik het online gelezen heb zou een erkende garage in Belgie dit bij de invoerder van Opel in Belgie moeten aanvragen. De invoerder van Opel gaat dan aan APEX vragen om (gebaseerd op het TÜV-verslag) zo een validatieverslag op te stellen. Ik ben reeds in contact geweest bij de APEX-invoerder van Nederland, en hij heeft me verteld dat het waarschijnlijk niet mogelijk gaat zijn een GOCA validatieverslag te bekomen voor die verenset,… Man oh man
BTW. dit zijn mijn veren (en het TÜV verslag erbij):
Front springs: APEX 60-80301-VA252/98
Rear springs: APEX 60-80302-HA252/98Wie kan mij verder andere verensets aanraden die bij de aankoop een GOCA-attest meeleveren? Liefst een verlaging rond de 30mm.
26 november 2013 om 20:48 #18195577Hebben ze nog gezegd waarom?
26 november 2013 om 21:04 #18195578Nee, dat is gewoon de wet in Belgie, dat als je een niet originele set veren hebt, moet je 2 attesten hebben vooraleer je naar de technische controle gaat:
– montageverslag –> te verkrijgen bij FEDERAUTO. Enkel aanvraagbaar door een erkende garage.
– validatieverslag –> GOCA verslag opgesteld door de fabricant van de veren. Dit verslag is eigenlijk exact gelijk aan het TÜV-attest, het noemt enkel anders, maar alleen in Belgie heb je dit nodig.27 november 2013 om 15:29 #1819557933,4cm aan de voorkant en 36,0 bij de achterkant, hopelijk krijg je het hiermee voor elkaar.
27 november 2013 om 17:46 #18195580Great stuff ! Heel fel bedankt!
Waar zijn fotos te vinden van jou wagen? Ik vind die kleur geweldig die ik hier onder je naam zie.
27 november 2013 om 18:29 #18195581Hier:
E270 Spectral Blau is ook een prachtige kleur, foto’s doen hem geen eer aan als je er naast staat is hij nog mooier.
28 november 2013 om 16:17 #18195582Ok dit mag dicht ! :)
Ik heb me een nieuw set veren moeten bestellen dankzij de bekrompen Belgische wetgeving rond tuning.
– Montageattest
– Validatieattest
–> Beide nodig in Belgie! En met het TÜV-attest kan men in Belgie niets aanvangen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.