Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Verkeerde aanduiding tellerbak Astra G

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267624
    Chris426
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 May 2014

      Hallo,

      ik heb een tijdje geleden een tellerbak van de sloop gehaald met witte wijzerplaten, om deze wijzerplaten over te zetten in mijn Astra G 1.4 16v.
      Deze link toont exact welke wijzerplaat ik bedoel (zelfde verdeling en alles):

      De verdeling enzo komt allemaal overeen met mijn eigen Astra, maar nu ik ze heb overgezet blijkt dat de teller niet juist aanduidt.
      Om een voorbeeld te geven, wil ik juist 120 rijden op de snelweg, moet ik zorgen dat mijn teller in de buurt van de 140 hangt…

      Ik heb dit al eens voorgelegd aan mn garagehouder, en deze zei dat ik eens moest proberen de impulsgever van de versnellingsbak van de wagen waarvan de teller afkomstig is, in te bouwen in mijn wagen. (beetje ingewikkeld, sorry :p).

      Dus vb neem nu dat de teller van een 1.8 benzine komt, dan moet ik in mijn eigen 1.4 een impulsgever van een 1.8 inbouwen.
      Mogelijk zou dan het probleem opgelost zijn.

      Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het probleem daarmee idd opgelost zijn? Ik heb dus enkel de wijzerplaten overgezet, niet de teller zelf!

      En kan iemand mij zeggen welke wagens werden standaard uitgerust met zo’n witte teller als op de foto? Ik weet enkel dat hij van een benzine komt…

      Bedankt voor jullie hulp!

      Chris

      #18249147
      marijnl1988
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 January 2012

        Dit is een sport tellerbak je ziet ze ook veel in een coupe

        maar goed ik neem aan dat jou opel geen sport 1 of 2 is..?

        Kun jij je oude tellerbak posten..? Dus welke platen er in zaten?

        #18249148
        Andre_Ede
          Lid sinds:
          16 June 2006

          Weet je heel zeker dat die 100% gelijk is ?
          Een 1.4 en 1.6 Astra hebben een bak die tot 200 km/h gaat die van jou gaat tot 220 KM/H wat naar mijn mening het verschil in de snelheids aanduiding aangeeft.

          #18249149
          gose91
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 November 2013

            Dat verschil hierboven en dat jij waarschijnlijk op GPS je snelheid meet, kan die grote afwijking wel verklaren

            #18249150
            marijnl1988
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 January 2012

              Dit probleem kende ik al en vermoede dit ook al…

              je platen zijn anders je hebt namelijk geen coupe/sport bak ( platen)

              je kunt dit oplossen om je naalden te laten afstellen ( kan met een tech 2)

              #18249151
              marijnl1988
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 January 2012

                Ooo dacht dat hij had gereageerd ;)

                maar goed zulke platen kunnen niet over gezet worden
                je kan niet van een coupe ( sport ) tellerplaten zo overzetten op een gewone hier zit echt verschil in

                #18249152
                marijnl1988
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 January 2012

                  die van jou is dus een (coupe) tellerplaat

                  zie hieronder de witte beplating je kunt hier duidelijk opzien dat de nul lager ligt dan die van een coupe
                  scheelt aardig wat dus je waarders zullen niet correct zijn en niet aangeven wat ze horen aan te geven
                  destijds toen ik met tellbakken bezig was kwa verlichting kwam ik hier ook 1x achter

                  #18249153
                  ZakhooiTM
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 November 2013

                    Wat ik zou doen (en ook zelf heb gedaan) is de tellerbak waar de witte teller platen inzaten in te bouwen in je Astra en dan de tellerbak (laten) omproggen naar de juiste code index (deze kan ik zo voor je opvragen)
                    Dan is het alleen kwestie van KM stand overzetten en viola! je hebt een mooie tellerbak welke 100% correct je waardes aangeeft :)

                    Edit : Welke bandenmaat heb je op je 16″ velgen zitten ?
                    Ohja, ik zou trouwens niet je impuls gever veranderen, de impuls krijgt je tellerbak vanuit de ABS ECU welke dat weer krijgt van de sensor bij elk wiel. Of je moet van ABS storingen houden :)

                    #18249154
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Als je gewoon de complete teller wisseld hoort deze niet af te wijken.
                      Als deze wel afwijkt komt deze waarschijnlijk uit een zafira.
                      Je kunt de software met de opcom uit een juiste uitlezen en opnieuw programeren.

                      #18249155
                      ZakhooiTM
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 November 2013

                        Bij mijn tellerbak wijkte deze ook af, kwam uit een diesel Astra G, code index stond verkeerd (wat aangeeft wat voor wielen en motor type (aantal pulsen) je hebt in de auto)
                        Na dit goed te hebben gezet werkte de tellerbak correct.
                        Via welke optie kan je eigenlijk de software veranderen via de OP-COM, heb die nog niet gezien (waarschijnlijk kijk ik eroverheen)
                        Wil namelijk ook nog kijken of ik die OPC mode (of hoe je het wil noemen) kan vinden :)
                        Krijg de Micronas chip zelf nog niet uit gelezen (of de hele software moet in de 2KB eeprom staan)

                        #18249156
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          de software staat zelfs in een 1kb eeprom. Op die manier kun je die via de opcom opslaan en op een andere teller laden.
                          KM verschil mag niks met motortype temaken hebben enkel met banden maat en het verschil van meer dan 20km komt echt niet door de banden maat.

                          Verschil in motortype zal enkel toerental zijn. En als je gewoonweg de complete teller over zet zonder de plaat over te zetten hoort het toerental en km/h gewoon te kloppen. Enkel zul je dan niet het maximum aantal toeren kunnen weergeven.

                          #18249157
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            oja als je software van een voor 99 bak in een na 99 bak laad werkt je benzine meter niet meer!
                            Bij software terug zetten werkt alles weer.

                            #18249158
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Je kan inderdaad niet de software wisselen tussen de fase 1 en 2 astra g.

                              Dan zullen functies niet werken of onjuist werken.

                              Teller tot 210km/u is fase 1, deze heeft pok geen service lampje (auto met steeksleutel)
                              Deze heeft TC lampje.

                              De fase 2 gaat tot 230km/u.
                              Deze heeft wel service lampje.
                              Op de plaats van het TC lampje zit nu het ESP lampje.

                              Uitwisselen van deze klokken mag voor de snelheids afwijking niet uitmaken, echter zal bij het plaatsen van een fase 1 bak in een fase 2 wel de storing service lampje defect in de motorcompuyer voorkomen.
                              Service etoringen worden nu via het mml lampje weergegeven worden.

                              verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                              #18249159
                              Chris426
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 May 2014

                                Wow, meteen een stortvloed aan antwoorden :D.
                                Geweldig forum is dit :).

                                Ik ga proberen de vragen in volgorde te beantwoorden :p.

                                Het is idd geen sportversie, maar een comfort.

                                Hieronder zie je een foto van de oude tellerbak:

                                Hieronder een foto van beide platen bij elkaar: komen dus perfect overeen qua waarden, maar de 0 op de witte staat hoger dan de originele:

                                Mijn 1.4 Astra heeft dus standaard een teller die tot 230 kph gaat, zoals de nieuwe witte die ik heb gekocht.

                                Nou ik weet dat ik standaard, toen de teller 120 aflas, op GPS 116 reed, dus dat verschil kende ik al.
                                Maar nu moet ik dus tegen de 140 rijden om op gps aan 116 te komen –> verschil van bijna 20 kph.
                                Het verschil wordt ook groter naarmate de snelheid toeneemt, bij 50 kph is er maar iets van een 10 kph verschil.

                                Dus de verdeling is echt wel exact dezelfde (qua waarden althans…).
                                Enkel, de 0 van de nieuwe witte sportplaten ligt hoger (! niet lager) dan die van mijn originele platen.

                                ZakhooiTM: dus de platen zelf wer overzetten naar de originele tellerbakken, en dan de nieuwe tellerbak geheel inbouwen?
                                En hoe moet ik dat laten omproggen?

                                Op mijn 16-inchers liggen 205/45zr16 banden (eigenlijk niet legaal in België, maar dan wissel ik ze gewoon voor de keuring ff om ;)).

                                Volgens de gegevens van Wim-v6 is mijn originele Astra een fase 2, en komt de witte teller ook uit een Astra fase 2.
                                Dus normaal wel omwisselbaar?

                                Als ik het dus allemaal even bijelkaar leg: ik moet dus weer de platen wisselen, dan de nieuwe teller compleet inbouwen en dan de code index en kmstand laten veranderen, en dan doet ie t?

                                #18249160
                                ZakhooiTM
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 November 2013

                                  Dat het verschil zo groot is geworden is omdat de tellerbak nog gekalibreerd is voor de oude teller plaat, nu weet ik niet of dit goed te corrigeren is, via de Tech2 in iedergeval niet, deze leest het onderdeel nummer uit en past daar dan zijn magie op toe al zou een ander code index nogsteeds kunnen werken.
                                  Ik heb namelijk het zelfde geetter gehad (verschil was wel iets minder (10-15km per uur) maar dat was wel over de hele KM/u range.

                                  Wat ik inderdaad zou doen : tellerplaat terug zetten in nieuwe tellerbak en inbouwen.
                                  Daarna opzoek gaan met iemand met een Tech2 al kan ik ook (als je een OP-COM hebt) effe kijken of ik de juiste code index in de mijne kan laden, hier een EEPROM dump van maken via de op-com en deze naar jou sturen zodat jij deze weer in jou tellerbak kan zetten.
                                  Je zou eens voor de gein kunnen kijken welke index op het moment wordt gebruikt via de OP-COM, ik denk dat als je de bak progt als een 175/70R14 dat je het meest in de buurt komt van een goede KM/u meting

                                  #18249161
                                  Chris426
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 May 2014

                                    Ik heb zelf momenteel geen OP-COM, maar ben sterk aan het twijfelen om eentje aan te schaffen.
                                    Ik kan zo’n chinese kloon ofzo krijgen tegen goedkoperen prijs, niet?
                                    Werkt het daar ook mee? En waar vind ik deze?

                                    Ik zou graag de teller op jou manier werkende krijgen, al was het maar om eens met de op-com te spelen ;).

                                    Waar vind ik die code-indexen? In die op-com of op internet, …?

                                    #18249162
                                    ZakhooiTM
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 November 2013

                                      Een chinese OP-COM zijn goed te gebruiken voor kleine dingen te programmeren of storingen/informatie uit te lezen.
                                      Opel zou ze eigenlijk standaard bij hun auto’s moeten leveren :P
                                      Voor rond de 30 euro heb je er een en je kan ze op meerdere sites krijgen, hier bijvoorbeeld : buysell/single_ad.php?ad_id=9282

                                      De huidige code index kan je via de OP-COM opvragen, code index programmeren kan je normaal gesproken alleen via de Tech2 maar wat ik al zei, ik zou de juiste index op mijn teller kunnen zetten en daarna opslaan via de OP-COM naar een bestand en deze naar jou sturen, dan moet je alleen deze erop zetten via jouw OP-COM en de goede kilometer stand in te stellen (kan ook via de OP-COM)
                                      Al heb ik het uitlezen en proggen van de EEPROM met de OP-COM nooit gedaan, binnenkort effe uitvlooien :)

                                      #18249163
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        Is de teller niet afkomstig van een zafira? Ik heb zelf nu zafira software in de teller en heeft ongeveer dezelfde afwijking.
                                        Maar ik ga binnekort over op de bandenmaat van een zafira en dan zal het probleem wel zo goed als opgelost zijn.

                                        #18249164
                                        ZakhooiTM
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 November 2013

                                          Welke bandenmaat gebruik je nu en welke Astra (bouwjaar etc etc) is het ?

                                          #18249165
                                          Haasje17
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2009

                                            de topicstarter gebruikt 205/45zr16 maar dat moet 205/50/R16 zijn en ik ga naar 205/55/R16

                                            #18249166
                                            ZakhooiTM
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 November 2013

                                              Chris426 gebruikt inderdaad 205/45R16, als hij code index 033(is voor onder andere 175/70R14) gebruikt komt hij het meeste in de buurt van wat het hoort te zijn.
                                              Jou tellerbak zou index 035 moeten gebruiken en eventueel als een Astra G worden geprogrammeerd.

                                              Dan zou het als het goed is moeten werken zoals het hoort :)

                                              #18249167
                                              Chris426
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 May 2014

                                                Ok, ik ga dus eerst kijken of ik aan een opcom kan raken.
                                                Eens ik zo’n ding heb, laat ik dit hier weten en dan zou het enorm geapprecieerd worden moesten jullie me op de aangehaalde manier willen verder helpen :D.

                                                En ja, idd, ik heb momenteel bandenmaat 205/45zr16, hoewel deze in België niet echt legaal zijn :p.
                                                Wat is eigenlijk een aanvaardbare maat voor dit soort velg (dus een 205 16 inch)?

                                                #18249168
                                                ZakhooiTM
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 November 2013

                                                  Mooi, als je een OP-COM hebt dan maak ik wel een paar dumps welke je weg kan schrijven nar je tellerbak.

                                                  Voor de banden maat, zolang je er maar een pakt welke in deze lijst staat :) :
                                                  175/70R14
                                                  175/80R14
                                                  185/65R14
                                                  185/70R14
                                                  185/65R15
                                                  195/60R15
                                                  195/65R15
                                                  205/50R16
                                                  205/55R16
                                                  215/40R17
                                                  215/45R17
                                                  225/45R17
                                                  225/35R18

                                                  #18249169
                                                  okkie-001
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 June 2009

                                                    ik lees hier even in mee
                                                    maar hoe kan je die dumps uit lezen
                                                    ik heb nu een .bin bestand

                                                    michel

                                                    #18249170
                                                    ZakhooiTM
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      10 November 2013

                                                      Het programma HxD is een goed begin :thumb

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.