Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › verbruik schoot omhoog! UPDATE!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2009 om 18:08 #17213724
Ik was lekker rustig aan het rijden zoals gewoonlijk,
valt ineens de turbo weg en verbruik schiet omhoog (stationair 5L/100km).
Sta voor een stoplicht dikke zwarte pluim uit de uitlaat, rij even verder ben thuis!
Brand wel een lampje met een steeksleutel.Zet de auto af.
En start hem weer en hij doet weer normaal, doet helemaal niet meer gek!Wat kan dit wezen???
2 november 2009 om 18:25 #17544413Had jij er niet zo een powerbox tussen zitten??
Misschien er eens tussenuit halen.
2 november 2009 om 18:36 #17544414Grote kans dat als er een powerbox tussen zit, deze de oorzaak is van dit probleem.
Vraag: heb je een roetfilter?? (DPF achter je type op kenteken).
Willem
2 november 2009 om 18:38 #17544415powerbox is er al een tijdje tussen uit!
En ik heb DPF ja!
2 november 2009 om 18:40 #17544416Misschien verstandig om hem even te laten uitlezen bij de VOD.
2 november 2009 om 18:41 #17544417Wel laten uitlezen zonder powerbox!
Willem
2 november 2009 om 18:44 #17544418maar als ik nu weer rij, dan is er niks meer aan de hand het lampje brand niet meer en het verbruik is normaal!
De turbo valt niet meer weg.
Ik ga morgen zowiezo even naar de dealer.
Want het zit me niet helemaal lekker zeker niet dat de turbo weg viel.2 november 2009 om 18:50 #17544419Turbo zelf viel niet weg.
Omdat er waarden waren die niet juist over overschreden werden werd de motor in Veilige modus geschakeld, waardoor er gewoon minder vermogen word geleverd.
een Turbo draait zolang deze niet vasteglopen is altijd mee naar gelang de uitlaatdruk, ook als de motor stationair draait draait de turbo mee.
Willem
2 november 2009 om 18:58 #17544420maar schiet daardoor het verbruik ook zo ineens omhoog?
Of was het een regeneratie van de roetfilter, er kwam wel een dikke zwarte wolk uit de uitlaat.
Ik rij altijd rustig heb een 6 bak en als ik bijvoorbeeld 80 rij heb ik hem in de 6de versnelling.
En de motor word ook haast nooit warmer dan 80 graden alleen vandaag wel.
2 november 2009 om 19:00 #17544421Kans dat hij aan het regenereren was, maar heeft dan het regenereren niet af kunnen maken (Storing).
Altijd rustig rijden met deze diesels is vragen om problemen, daar vervuilen ze van, ze hebben liever iets meer toeren, en af en toe goed uitlaten!!
ook roetfilters verstoppen van rustig rijden omdat de boel niet goed warm gestookt word, dat heeft een diesel af en toe wel nodig.
Willem
2 november 2009 om 19:07 #17544422dank u dank u
Voor de info,
ik laat morgen wel even weten wat er echt mis was.
2 november 2009 om 19:13 #17544423Ik heb dit probleem ook wel eens gehad met mijn laguna 1.9dci, daar viel zo nu en dan de turbo weg en kreeg ik een melding met een sleuteltje erbij, uiteindelijk bleek de turbo kaduuk te zijn. Hoop niet dat dit bij jou ook het geval is!
Groetjes,
Marc
3 november 2009 om 06:37 #17544424Dit was maar eenmalig.
Net naar het werk gereden niks aan de hand alles is weer normaal!
Vanmiddag wel even naar de garage.
3 november 2009 om 16:58 #17544425nou ik was bij de garage bleek het om een regeneratie te wezen van de roetfilter.
Waarna ik de motor te vroeg tijdig heb uit gedaan (regeneratie duurt 10 a 15 minuten).
Foutmelding Druk verschil te hoog??En nu blijkt er ook nog een wiellager kapot te zijn:(
Zal me benieuwen wat dat weer gaat kosten.3 november 2009 om 18:15 #17544426Drukverschil te hoog.
dat heeft te maken met de meting tussen de druksensor voor het roetfilter en na het roetfilter.
als daar een te groot verschil in is, kan het motormanagement besluiten het roetfilter te gaan regenereren.
hierbij kan de motortemperatuur oplopen, en gaat de motor zo lopen dat de verbranding warmer word om meer uitlaat temperatuur te krijgen.
er namelijk veel hitte nodig bij regenereren.
Willem
4 november 2009 om 17:32 #17544427auto is opnieuw geregenereerd bij de dealer en tevens een nieuwe wiellager gemonteerd.
Hij loopt nu veel mooier sinds dat hij geregenereerd is.
5 november 2009 om 18:17 #17544428Is inderdaad regeneratie van het roetfilter, zal wel vaker voorkomen. Als de mijne regenereert loopt hij wat licht stotterig en het verbruik laat waarden zien waar je helemaal een slag van in de rondte schrikt..
7 november 2009 om 18:19 #17544429:hmmz Heb nog nooit last gehad van dat regenereren. Ik weet wel dat mijn diesel bij een grote beurt een dpf update heeft gekregen van de dealer. Was een soort van actie onder een terugroep actie ten behoeve van de dpf. Ik zal de bon eens trachten op te zoeken waar dat op stond, had namelijk een productcode weet ik mij te herinneren.
Safe driving `jurgen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.