Velgen en banden

Forumindex Forums Modellen Corsa Velgen en banden

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248215
    2e-c14nz
      Lid sinds:
      5 June 2009

      He beste mensen,

      Ik ben het 1 en ander aan het opzoeken ivm velgen voor de corsa (B).
      De auto is voor 50mm en achter 35mm verlaagd.
      Nu ben ik aan het kijken voor 15 / 16”.
      Wat zijn goede maten voor de banden, en is 16” wel aan te raden? Hoe kom ik uit met de verlaging?
      Alle tips zijn welkom!

      Gr Sander

      #18014362
      BlackDevil
        Lid sinds:
        4 January 2009

        Zelf rij ik ook met 50/35, maar dan wel op 14 inch. Auto is na montage van de verlagingsset nog zo’n 2 centimeter ingezakt. Denk dat jij met 15 of 16 inch wel nog wat kleine aanpassingen moet doen om aanlopen (na inzakken) te voorkomen. Denk daarbij aan bewerking van de plastic spatbordranden.

        #18014363
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          Velg diameter is niet zo bijster interessant.
          Zolang je er passende banden bij kan krijgen kom je overal mee weg.
          Het zit namelijk zo dat je wat je aan extra inches velg bij koopt, je moet weg doen in wang hoogte van de banden. Effectief behoud je dus gewoon dezelfde totale wiel diameter.

          Breedte van de velg is wel iets waar je rekening mee moet houden. Te breed, en dan steken ze uit.
          Afhankelijk van hoeveel je verlaagd en hoe stijf je schokdempers en veren (of schroefset) nu zijn, kan het zijn dat je bij inveren dus je wielen tegen de wielkast randen laat aanlopen.

          De ET waarde draagt daar ook aan bij. Hoe lager de ET waarde, hoe meer de velg naar buiten toe komt.
          Standaard is de ET 49 milimeter op een Corsa B.
          Met een waarde die daar dicht bij zit (zeg ET45 of 42) kan je weg komen met 7 inch brede velgen. 6,5inch als maximum zou beter zijn als je zekerheid wil dat je wielen goed in de wielkasten passen.

          Verder is een afwijking in de ET ook nog extra risico op sneller slijten van de wiellagers (aangeraden wordt om niet meer dan 10mm af te wijken) en wordt de zogeheten “scrub” (weet zo de NL term niet, sorry) ook aangepast waardoor de wegligging verandert. Dit kán (hoeft niet) problemen opleveren en onvoorspelbaar gedrag veroorzaken bijvoorbeeld in geval van een noodstop.

          Verder raad ik 16inch af. Niet omdat het slecht is of niet past, want het kan prima.
          Reden is dat er vrij weinig aanbod is in 16inch velgen en banden. Daardoor wordt je keuze beperkt. Banden in 16nch zijn door het lage aanbod ook relatief wat duurder dan b.v. een 15 of 17 inch velg.
          Heb pas nog voor een vriend van me doorgerekend wat het ging kosten als hij 16inch zou monteren. Dat was zonder gekheid duurder dan een set 17inch velgen met bijpassende banden.

          #18014364
          2e-c14nz
            Lid sinds:
            5 June 2009

            Hartelijk dank voor de reacties. Hier kan ik wat mee. Het ET verhaal was me al iets of wat bekend, nu is het helemaal compleet. Binnenkort maar eens gaan shoppen dan!

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.