Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Veerschotel met extra buisje afkeur, zo rot zijn Astra F…?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 maart 2015 om 23:28 #17271112
Hallo weer,
Voorgisteren op apk geweest keurt de keurmeester, normaal nooit streng mijn Astra F Caravan af op de achterste boven veerschotels. Nou heb ik al veel spannende dingten gezien…maar hier zie ik het probleem niet. Gisteren op de brug wezen kijken…nja ik kan niet echt rottigheid vinden. Wel is er sprake van een buisje dat dwars over de draagbalk is gelast aan de achterzijde van de veersschotel zeg maar tussen de schotel en de balk. Buisje is pakweg een centimeter in doorsnede en 10 cm lang. (Zit achter de schotel zeg maar aan de achterbumperzijde van de schotel, niet zichtbaar op deze foto’s helaas) Ja dat mag ook niet, daar zitten, volgens de keurmeester…tja…ik weet dat niet zo vaak wordt ik niet overreden door een Astra F, Caravan en dan let ik niet echt op de veerschotels… Wat zeggen jullie? Nou ik heb al nieuwe besteld kan ik vandaag gaan bakken… Tja de kokers waren ook een beetje rot bleek met kloppen. Links was afkeur…nou dat is niet zo erg dat fiks ik wel makkelijk met een plaatje…
18 maart 2015 om 23:32 #18278433Is trouwens deze wagen. Jullie kennen hem wel maar ik was mijn inloggegevens kwijt dus ik heb een nieuw account aangemaakt. :wtf
19 maart 2015 om 06:12 #18278434Volgensmij mag die niet afgekeurd worden op de dorpels zoals die er nu uit zien en mogen die veel rotter. En veerschotels ook.
19 maart 2015 om 06:35 #18278435Dragende delen mogen voor 15 procent verroest zijn.
19 maart 2015 om 06:40 #18278436Als ik dit zie,en dan vergelijk met mijn eigen astra,s van eerder.ziet deze er nog strak uit voor zijn leeftijd!.maar aan de andere kant….wat zit er verborgen onder de lak?
19 maart 2015 om 07:12 #18278437@omegast wrote:
Als ik dit zie,en dan vergelijk met mijn eigen astra,s van eerder.ziet deze er nog strak uit voor zijn leeftijd!.maar aan de andere kant….wat zit er verborgen onder de lak?
Ja dat klopt wel, ben ook al eens aan een klein plekje begonnen en hield uiteindelijk een enorm gat over in mijn dorpel. Hier heeft de keurmeester echter al geklopt met een hamer om de schade te bepalen, er is zo te zien nog nooit gerepareerd aan deze kokers dus ik vond het ook nogal meevallen. Maar het is geen probleem om daar een stukje plaatwerk op te lassen, als ik toch eenmaal bezig ben. Dan kan het er weer even tegen.
Maar wat die veerschotels betreft vindt ik het maar raar, behoudens dat er een buistje zit dat er niet hoort. Het is me echter niet duidelijk of dat buisje ook vast zit aan de veerschotel of enkel op de balk is gelast. Als iemand een 2 tal buisjes van pakweg 10 bij 1 cm op een balk last zou dat toch geen reden moeten zijn om een auto af te keuren lijkt op dat punt. Als er echter een buisje is vastgelast op de schotel dan zou dat niet toegestaan zijn, immers lassen aan een veerschotel is niet toegestaan (als men het ziet…)
Zo gaat gereedschap zoeken om vanmiddag te gaan slijpen en bakken. De veerschotel zou dadelijk komen zei de boze baas van de DHZ garage.
19 maart 2015 om 07:40 #18278438Er mag niet gelast worden aan dragende delen. Dan moeten ze worden vervangen. Dus ik zou zeggen buisje weghalen en als het hard is eronder klaar.
19 maart 2015 om 09:03 #18278439https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/APK/handleidingen/Regelgeving%20APK%20-%20Aanvullende%20permanente%20eisen%2001-01-2013.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Weet niet of er al een nieuwere versie van de bovenstaande is…
Afdeling 3. Beoordelingsnorm voor roestschadereparaties
Daar effe doorheen spitten.
Voorzover ik weet mag je niet lassen aan ophangingsdelen zoals draagarmen, fuse’s e.d.
Andere ophangingsdelen mag je aanlassen zolang je het maar deugdelijk doet…
19 maart 2015 om 16:36 #18278440De veerschotels zijn binnen. Morgenvroeg ga ik ze eronder maken. Op de sloop gekeken naar enkele (stuk of 5) Astra’s F Caravan. Maar de meesten waren er erger aan toe dan die van mij op die plaats..Maar zonder buisjes..dat dan weer wel. :???: Moest nog de spoorstangkogels hebben.
19 maart 2015 om 18:19 #18278441Die schotels rotten boven door op de opstaande randen vanaf de schotel zelf. Aan de balk.
Dat heb je net niet op de foto staan. Dat zie je wel met het wiel er af, dan kijk je er recht op.Zo op de foto’s lijkt het mee te vallen….Maarja op foto’s lijkt alles mooier;)
Dorpeltjes even meten…
Breedte van de deur pakken, roestlengte opmeten in cm’s…..delen door de breedte van de deur en dan x 6 (alles rondom de deur is een 6e deel) Kom je tussen de 1.5 en 2 uit is dat vermelding en hoef je niet te lassen.
Hoger als 2 is afkeur.
Kijk ook even waar de dorpel begint in de wielkast, dat stuk daarvoor hoef je niet mee te meten.20 maart 2015 om 06:21 #18278442Denk dat de bijna niet zichtbare zwarte puntjes in de rechterbovenhoek van de foto het probleem zijn.
Zijn dus gewoon een aantal doorgeroeste gaatjes op een rij.Zo te zien is er ooit eerder al aan gelast, zie tenminste dat er een plaatje aan onderkant tegen chassisbalken boven veerschotel is gelast (aan zijkant vastgelast)
na verloop van jaren roest dat van binnenuit gewoon weg als gevolg van condens en vocht.
Als je gaat lassen gaat door de vrijgekomen warmte tijdens lassen namelijk de beschermende laag aan binnenkant balk (als die er zowiezo al wel ooit gezeten heeft) los. Dus blank staal.kokerbalk dorpel kan er van een afstand best redelijk uitzien.
Moet je eens met schroevendraaier of iets dergelijks tegen aan kloppen van voor tot achter. Een dof geluid is niet goed. Als je er dan al niet doorheen stoot.
Roest namelijk ook van binnen naar buiten. Als je roest aan de buitenkant ziet is het al te laat.
Water loopt meestal door verweerde kitranden of al rotte achterwielranden naar beneden de kokerbalken in.
En dan gaat het snel.Overigens eigen ervaring na 2x Astra f caravan en 1x astra f 3drs hatchback.
(Wel weer telkens zelf wat nieuwe stukken ingelast totdat de techniek niet meer betrouwbaar was.)20 maart 2015 om 19:06 #18278443Bedankt allemaal voor de reacties. Ze zitten er in!! onde de schotel was de balk rot. De schotels waren eigenlijk niet rot maar men had er hoekijzers en een buisje op gelast. Dus de balk eerst hersteld en toen die schotels erop gelast. Het was best wel veel werk moet ik zeggen. Van 10.oou tot 18.00u in de weer geweest en dan heb ik de lassen niet netjes afgeslepen wegens tijdsgebrek. Wel brak me de bout onderaan de schokbreker af. Daar maar een bout op gelast. Maar dat moet ik eigenlijk netter flikken.
‘T was me wat bak en braad werk :hmmz
:thumbup Goede tip …de opstande gepuntlaste beugel losmaken met pneumatische beitel.
20 maart 2015 om 19:42 #18278444Er mag wel gelast worden aan dragende delen en ook aan delen van de wielophanging. Enkel mag dat niet zijn om roestschade te herstellen.
20 maart 2015 om 22:25 #18278445@giuliettaevo wrote:
Er mag wel gelast worden aan dragende delen en ook aan delen van de wielophanging. Enkel mag dat niet zijn om roestschade te herstellen.
Balken en kokers worden toch gelast als ze rot zijn. Maar ik denk dat je subframes en zo bedoeld. Dat klopt, tenzij ze het niet zien. :angel
22 maart 2015 om 13:00 #18278446Subframe mag je lassen. Draag armen niet als er roest schade is.
15 oktober 2015 om 21:09 #18278447He mensen weer een Update…
Mijn (Sl-) Opel doet het nog steeds geweldig en ik ben er stiekem steeds meer verliefd op geworden. Hij heeft in juli 4 nieuwe banden gekregen. (rainPro’s van Uniroyal in de orginele maat 175*70*r13) E4 aftermarket plastic dekseltjes elCheapo. Hij is uitgelijnd geworden en ik heb hem een goede gebruikte bestuurderstoel gegeven. Dus zonder instapschade. Ik heb gelijk ook de bijrijdersstoel meegepakt. ( is die grijze Tweed stof, die velen haten. Ik vind die stof echter leuk) Het is net een Aktentas uit de jaren 80, lol. Een en al plastic met wat opgeplakt stof, lol.
Nou verder heb ik er een paar weken geleden een nieuw interieurfilter in gezet, het luchtfilter vervangen, kleppendekselgedemonteerd en schoon gemaakt van binnen en buiten en het filter dat de olidruppels moet opvangen in het kleppendeksel geheel schoon gewassen met benzine en de kool eruit geklopt. De kleppendekselpakking vervangen. Het oliefilter en de olie vervangen en het brandstoffilter vernieuwd en wat nieuwe klemmen geplaatst, ook het afgebroken klepje van het handschoenenkastje vervangen (bekend probleem) Nieuwe remblokjes voor geplaatst en een paar bussen ml leegspoten onder de auto en later de zwarte bodyspray 2 tal bussen. Ik had vaker last van veel condens, daar was niet tegen op te stoken/ventileren, je kon enkel maar de druppels van de voorruit vegen. Eerst dag ik aan water op bodem, vloerbedekking of kofferbak maar dat was allemaal droog. Daar zat destijds een probleem met de dakdrager en bodem achterspatbord links. Dat is echter opgelost nu Ik heb de dakrail helemaal volgespoten met ML, dat heeft de boel afgedicht. Maar nu had ik bij stortbuien toch echt enorm last van condens en bij een beetje regen toch moeite met ontwasemen. Ik heb de parafanbak helemaal schoon gemaakt incl. het afwateringspijpje van rubber. En de hele pak vooral rondom het plastic “Kachelhuis” waar de pollenfilter op zit helemaal met ML ingespoten. Kennelijk heeft ook dat afgedicht want nu is de wagen droog en totaal geen problemen meer met ontwasemen. Hoera en BNu gaat hij naar Milaan over enkele dagen. Als hij terug komt…( :hmmz als) dan krijgt hij nog een nieuwe distributieriem, waterpomp thermostaat en waarschijnlijk het onderste krukasseal voorzijde Want daar is het wel een vetzooi.
Overzicht van uw bestelling :
Artikel Prijs Aantal Totaalprijs
Motorolie 10w40 – 5 Liter BOLK BOL-D031015 € 19.89 1 € 19.89
Klepdekselpakking BOLK BOL-D011009 € 3.51 1 € 3.51
Interieurfilter BOLK BOL-B031602 € 6.05 1 € 6.05
Brandstoffilter BOLK BOL-B031589 € 6.66 1 € 6.66
Luchtfilter BOLK BOL-B031381 € 4.73 1 € 4.73
Oliefilter BOLK BOL-B031063 € 2.18 1 € 2.18
Remblokkenset, schijfrem BOLK BOL-0790 € 10.25 1 € 10.25Zorgeloos Kopen Garantie : € 3.00
Verzendkosten : € 0.00
Totaalprijs bestelling : € 56.27 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.