Vectra C, probleem of niet?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C, probleem of niet?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18338908
    Jan-WillemK
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 July 2014

      Hallo,

      Zoals in een ander topic ook al gezegd, heb ik sinds kort de Combo C ingeruild voor een Vectra C 2.0T station vanwege de aankomende gezinsuitbreiding. Als het goed gegaan is, staat er nu een foto van de wagen (is niet een hele goede foto, maar ik heb momenteel alleen een andere foto waarbij de auto op de winterwielen staat en die vind ik niet zo mooi ;) ).

      [IMG]https://www.mupload.nl/img/gbemhnl23cqd6.jpg[/IMG]

      Helaas na de auto 2 weken in bezit te hebben, ging de dynamo met vervroegd pensioen :(. De auto particulier gekocht, dus dat werd een zaterdagje sleutelen om de ruildynamo erin te bouwen. De auto rijdt echt heerlijk, die 2.0T motor is lekker soepel te rijden met de handgeschakelde 6-bak. Een dikke update ten opzichte van de Combo!

      Wat mij opvalt als ik stilsta met de auto en dan met draaiende motor aan het stuur draai, is dat de verlichting (koplampen en ook display van de boordcomputer) van de auto dan begint te flikkeren/dimmen. Dit had ik ook al voordat de dynamo defect was overigens. Het lijkt of de stuurbekrachtiging veel stroom verbruikt en een spanningsdip veroorzaakt?
      Ik zie dit bijvoorbeeld ook aan de achteruitrij verlichting bij inparkeren, deze lampen dimmen/flikkeren dan ook.

      De volgende zaken heb ik gecontroleerd/bekeken:
      – Extra massakabel gelegd van de accu naar de auto, dit maakt geen verschil.
      – Laadspanning van de dynamo gecontroleerd, dit is netjes 14-14.4 volt.
      – Ik heb een stuk gereden met een spanningsmeter aan de sigaretten aansteker. Als ik het contact aanzet, heb ik circa 12.2 volt. Vervolgens start ik de auto en loopt de spanning op naar 14.3 volt. Als ik op de (snel)weg rijdt met meerdere stroomverbruikers aan, zakt de spanning naar 14.0 volt. Dit lijkt me normaal, dus de dynamo/laadcircuit zal in orde zijn denk ik. Vervolgens ga ik met stationair draaiende motor aan het stuur draaien, en dan zakt de spanning bij veel draaibewegingen soms naar ergens in de 12 volt. Dit is niet helemaal goed uit te lezen, omdat de spanning erg fluctueert. Als het stuur weer stil staat, is de spanning weer boven de 14 volt.

      Nu mijn vraag: is dit verschijnsel normaal? Ik heb al in vele verschillende auto’s gereden, en sommige auto’s reageren inderdaad op de stuurbeweging, maar zo erg als ik het nu heb, heb ik het nog nooit gezien?!
      Welke dingen kan ik nog controleren of uitproberen?

      Hopelijk hebben jullie nog tips! Alvast bedankt!

      #18338909
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        als je al ene nieuwe dynamo hebt en nog steeds een tekort van spanning heeft.. kijk eens naar de amperage van je accu.. is deze correct voor wat de auto nodig heeft??

        #18338911
        Jan-WillemK
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 July 2014

          Oja goede tip! Zal dat eens gaan controleren…

          #18338929
          dockedmarc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 August 2011

            dit heb ik ook gehad met mijn 2.0T.
            bleek de stuurbekrachtigingspomp uit zijn lagers was gelopen waardoor uiteindelijk ook mijn dynamo stuk is gegaan.
            je zou even met draaiende motor rechtsvoor kunnen luisteren of je de pomp hoort bonken/grommen je kan daar ook met je hand onder de bumper door om te voelen.

            #18338938
            Jan-WillemK
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 July 2014

              Bedankt voor de tip dockedmarc, ik zal morgen naar hier naar kijken/luisteren en tevens de accu controleren.

              #18338943
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Je hebt een elecktrisch/hydraulische stuurpomp daarom dimt je verlichting heb hetzelfde met m’n vectra C1 2.2 is normaal.

                #18338946
                dockedmarc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 August 2011

                  [quote quote=18338943]Je hebt een elecktrisch/hydraulische stuurpomp daarom dimt je verlichting heb hetzelfde met m’n vectra C1 2.2 is normaal.

                  [/quote]

                  ik heb een nieuwe pomp en een nieuw dynamo, en de mijne doet dat dus nu niet meer.

                  #18338955
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Mijn pomp en dynamo zijn goed massa’s ook en mijne heeft het ook sinds dat ik hem heb, evenals mijn vorige astra’s met elecktrisch/hydraulische stuurpomp.

                    Verder in zat vectra’s gereden waarbij dit hetzelfde is, pomp trekt gewoon erg veel stroom, dus nogmaals is normaal.

                    Massa kabel vanaf de motor naar de carrosserie zou kunnen helpen(zelf niet gedaan daar ik er geen hinder aan ondervind)

                    #18338956
                    Jan-WillemK
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 July 2014

                      Ik zal eens een fimpje maken van de verlichting en op youtube plaatsen, dan is het denk ik beter vergelijken.

                      Vind het zelf behoorlijk storend, dus als er verbetering mogelijk is, wil ik daar wel wat moeite instoppen. Ik kan aardig overweg met gereedschap (vind ik zelf dan ;) ) en kan vaak bij een bevriende garage op de brug, dus kan wel het eea uitproberen.

                      Ik hou jullie op de hoogte!

                      #18339109
                      dockedmarc
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 August 2011

                        [quote quote=18338955]Mijn pomp en dynamo zijn goed massa’s ook en mijne heeft het ook sinds dat ik hem heb, evenals mijn vorige astra’s met elecktrisch/hydraulische stuurpomp.

                        Verder in zat vectra’s gereden waarbij dit hetzelfde is, pomp trekt gewoon erg veel stroom, dus nogmaals is normaal.

                        Massa kabel vanaf de motor naar de carrosserie zou kunnen helpen(zelf niet gedaan daar ik er geen hinder aan ondervind)

                        [/quote]

                        prima joh.

                        #18339110
                        warhamstr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 August 2009

                          Onze Vector C doet sinds die nieuw is (’06) precies hetzelfde. Hoort zo.

                          #18339188
                          ketel1
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 January 2016

                            Had het zelfde probleem met mijn vectra c van 2003 met een 2.2 liter benzine z22se motor.
                            Nooit aan geërgerd toen de dynamo kapot ging.
                            Heb deze vervangen voor een nieuwe 120 ampère bosch dynamo zat een 100 ampère in. Heb hierbij ook de accu vervangen voor een bosch 72 ah accu.
                            Toen was dit bij mij over

                            #18339494
                            Jan-WillemK
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 July 2014

                              Ondertussen een paar dagen en inspecties verder… ?

                              Heb geen vreemde geluiden aan de pomp kunnen horen.
                              De dynamo is een 120A, deze kwam er ook vanaf. De accu is 60Ah, ik heb ergens gelezen dat er standaard 66Ah in moet? Heeft iemand hier meer info over, in hoeveree kan dit verschil invloed hebben? Ga ondertussen kijken of ik een sterkere accu kan ‘lenen’, zodat ik kan testen of dit verschil maakt. Ik zal ook eens proberen een Ampere-tang met min/max functie er aan te hangen om het daadwerkelijke stroomverbruik van die pomp te kunnen meten.

                              Tevens afgelopen zaterdag grote beurt uitgevoerd en ontdekt dat er een remblok bleef hangen linksachter en het bijna ijzer op ijzer was met remmen! Dus van de week gaan er dan ook nieuwe remschijven en blokken op.

                              #18348114
                              Jan-WillemK
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 July 2014

                                Kleine update: sinds een tijdje alweer een andere accu erin, de oude was defect. De nieuwe accus is 72ah dacht ik, ipv die oude 60ah. Het flikkeren van de lichten is nu een stuk(je) minder, maar nog wel zichtbaar.
                                Afgelopen weekend heb ik de bumper eraf gehad om de verweerde koplampen te wisselen en kon daarom ook goed bij de pomp vd stuurbekrachtiging. Het olieniveau is op orde en ik hoor volgens mij geen afwijkende geluiden. Pomp is uiteraard wel enigszins hoorbaar als er gestuurd wordt, maar dat lijkt me normaal. Voorlopig hou ik het daarom zo!

                                Ik had afgelopen week wel weer de melding dat de achterlichten in de kofferklep rechts niet werkten. Daarom het connectortje weer schoon gemaakt en ingespoten en het probleem is voorlopig weg. Het viel me wel op dat een van de male-connectors op het metalen hulsel van de verlichting behoorlijk beschadigd is (van de bruine draad). Deze wil ik dus eigenlijk vervangen.
                                Kan zo’n connector misschien los verkregen worden of moet ik het complete binnenwerk van de verlichtingsunit vervangen?
                                Snelle zoektocht op internet levert vooral hits op voor de rode glaasjes zonder binnenwerk namelijk…

                                #18353082
                                Jan-WillemK
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 July 2014

                                  Afgelopen weekend de stuurpomp vervangen (gebruikte pomp uit een GTS). Het dimmen van de lichten is niet helemaal over, maar absoluut een stuk minder.

                                  De stuurpomp heb ik vervangen als ’test’. Bij de oude pomp was er een steeds terugkerende foutmelding (spanning te hoog?) en ik heb af en toe last van een spanningsdip met uitvallende relais en verlichting (zie ander topic). Dus mogelijk dat het één met het ander te maken heeft.

                                  De verlichting dimt in ieder geval een stuk minder, dus dat voordeel hebben we al :yes:  .

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.