Vectra c dashboard valt uit, hulp gevraagd…

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra c dashboard valt uit, hulp gevraagd…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18351826
    Jowie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 January 2016

      Hoi,

      Wij hebben een mooie Vectra 2.2 V-Line station uit 2005, heerlijke auto, maar we kampen al een tijd met een bekend probleem: de meters van het dashboard doen het bij starten niet, of ze vallen, meestal na minuut of 10 rijden, uit, eerst gaan dan stuurbekrachtiging en abs lampjes branden, seconde later alle lampjes en vervolgens gaat alles uit en de meters op nul-stand. Meestal gaan ze weer aan als je even het alarmlicht inschakelt of soms (even stoppen en dan…) het portier openen…? Vaak ook niet. Veelal doen de meters het dus ’s ochtends bij het starten al helemaal niet en kan ik ze na 10-20 minuten rijden via de alarmverlichtingsknop activeren, dan werkt alle vaak prima gedurende de rit….

      De auto rijdt verder prima door, dus het lijkt puur de verbinding naar het dashboard die even wegvalt… of iets dergelijks…?

      Ik heb al veel op het forum gezocht en de diverse oplossingen voor vergelijkbare problemen geprobeerd en getest….maar zonder resultaat, zie mijn inbreng en vragen o.a. bij https://opel-forum.nl/forums/topic/dashboard-valt-uit-bij-opel-vectra-c-1-8-2007/

      Dus wat ik allemaal al geprobeerd heb of waar ik mogelijk aan denk:

      – abs/ecu stekker schoongemaakt en met contactspray ingespoten, ok

      – zekeringen gereset, zelfs allemaal vernieuwd, nagelopen op type, ok

      – accu (redelijk nieuwe Varta met genoeg ampere) los, reset van systeem, ok

      – dashboard stekker los gehad en weet goed gemonteerd, ok

      – spanning van dynamo (paar jaar geleden door opel dealer vervangen door gereviseerd exemplaar)  gemonitoord met multimeter bij rijden, bochten maken, airco aan verlichting, ventilator vol aan.. niks spannends…., lijkt ok, vind wel dat verlichting van sterkte wisselt

      – CIM module? Andere bediening (radio etc) via stuurknoppen werken gewoon, hoe verder testen?

      – stuurbekrachtigingsmodule? Olie? Stekker? Dit heb ik nog niet kunnen controleren…

      – massa kabels? Huidige lijken in prima staat, nieuwe heb ik geen ervaring mee hoe dat te doen….

      Wel nog iets geks: ruitenwisser doet het niet meer in de hoogste stand, heb zelf de ruitenwissermotor vervangen (tipje van dit forum), maar helaas maakte dat niks uit???? Dus dan toch de hendel aan de cim module???

      We hebben we de afgelopen jaren ook al wat andere dingen aan de auto laten vervangen bij de dealer (distrikettingen en hogedrukinspuitpomp), dus het plan was om er nog even mee te blijven rijden…wij rijden hooguit 8000km per jaar… teller staat op 186.000…

      Auto is altijd bij opel dealer in onderhoud geweest, wij zijn sinds 2011 de 2eigenaar. Dit probleem afgelopen jaar ook al paar keer bij onze vrienden van opel gemeld, maar het antwoord is dan: we hebben een hele mooie aanbieding voor een nieuwe auto! Helaas hebben we daar het geld niet voor.

      Mijn hoop is dus dat er op dit forum iemand is met de gouden tip of de kennis om er eens gezamelijk naar te kijken (pm), natuurlijk tegen vergoeding met een bonus voor de fix!  :good:

      Dank!
      Johan

      #18351827
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Er is geen gouden tips. Teller heeft een plus min en lscan. Een betje spellen met een osciloscope, vinden welke is Keep Alive bericht op canbus, en daarna kijken als valt uit.

        Ik wil proberen maar waar woon je? Ik, Capelle a/d IJssel.

        #18351860
        Jowie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 January 2016

          Hoi,

          dank voor je reactie. Ach een bronzen tip ben ik ook al blij mee op dit moment….

          dus je zoekt het meer in het dashboard zelf? Of start je daar met diagnose? Gek dat opel dealer dat dan niet effe doet? Dit issue eerder bij de hand gehad?

          #18351861
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            <p style=”text-align: left;”>Opel dealer kan niet doen, geen kennis en geen gereedschappen. Nee, ik had en zo issue niet, maar dat zou me niet tegenhouden. maar als je ver weg woont, vergeet het maar, ik kom niet.</p>

            #18351863
            Jowie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 January 2016

              Hoi,

              De vectra staat in utreg, dus wat is ver…

              beetje ervaring met deze vectra’s en dit euvel lijkt me toch wel handig…

               

              #18358425
              Jowie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 January 2016

                Hoi,

                Toch even een update dat na 2 jaar puzzelen en klooien en advies zoeken op dit forum, ik uiteindelijk aan KMS in Apeldoorn ben gegaan. Daar is het tellerpaneel gerepareerd en nu ben ik weer helemaal blij met onze Vectra ;-)

                Wat ik jammer vind: dat mijn Opel Dealer dit soort dingen niet uit handen neemt. De auto is sinds aanschaf in 2012 al bij hen in onderhoud. Zij hebben vast connecties en hadden dit ook vast kunnen regelen. Maar helaas, krijg daar enkel de melding: succes ermee!

                J.

                #18358630
                Outzy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 August 2015

                  Ben eigenlijk wel benieuwd wat het probleem volgens KMS uit eindelijk bleek te zijn.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.