Vectra c 2004. 2.2 dti valt soms uit

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra c 2004. 2.2 dti valt soms uit

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Janneman@41
    Deelnemer

Beste mede Opelfanaten, onlangs begon mijn vectra uit 2004 met 2.2 dti (y22dtr) mij tijdens rijden in de steek te laten. Er likkt geen verklaarbaar patroon te zijn in het moment. Zowel bij normaal rijden als bij afremmen gaat hij sinds 2 weken gemiddeld 1 tot 2 x per dag in de storing. Op het dashboard ineens teken van auto met bahco sleutel.. vermogen valt weg (veilige modus) en na verdere terugval in toeren tot onder de 1000 knalt het olie lampje er ook nog bij. Uiteindelijk valt de motor geheel uit..(gas bij geven geeft wat bonken maar geen verhoging van toeren oid.) na tot stilstand te zijn gekomen.. contact uit.. herstarten en hij doet het weer helemaal zonder inhouden of wat dan ook. De inlaat met map sensor en smoorklep reeds schoon gemaakt (zat vol roet) Egr staat nog op de rol om te doen.. ik lees echter heel veel over carterventilatie etc.. waar kan ik dat vinden op dit blok. En heeft iemand van jlie ervaring met de door mij omschreven problemen? Alle hulp is welkom! als aanvulling, er staat 330.000 op de klok.

Janneman@41
      Deelnemer

<p style=”text-align: left;”>Egr schoongemaakt. Met name het huis waar de bedieningsbeugel van de klep zit, zat vol roet. Smoorklep en verdere eerste deel van inlaat geheel schoongemaakt. Sensoren schoongemaakt. Carter ventilatie en luchtinlaat kanaal schoongemaakt. Volgende week het huis met de wervelkleppen even aanpakken. Motor loopt helemaal prima, maar toch zonder enige aanwijzing en geheel onvoorspelbaar nokt het geheel ermee. Vacuumsysteem lijkt ook niets aan te mankeren. Geen lekken kunnen vinden. Mischien toch het geheel maar eens uit laten lezen. Jammer dat ze daar al de hoofdprijs voor vragen.</p>

Stefan662
        Deelnemer

Krukas sensor ?

Opcom aanschaffen.

Al voor een paar tientjes te koop.

Hiermee kun je zelf je auto uitlezen.

Janneman@41
          Deelnemer

<p style=”text-align: left;”>Dank voor de tip Stefan662.</p>
            Ik ga eens rondneuzen voor een opcom. Betreft krukassensor. Die kon best wel eens een tikkie hebben gehad. Laatst was de rubber vulling/trillingsdemper van mijn krukaspully gescheurd. Gelukkig op tijd ontdekt en kunnen vervangen met hulp van een knutselliefhebber. Ik zag ook dat mijn oliedruksensor wat lekt. Dit betekent natuurlijk dat er olie achter het schakelmembraam zit en dus dat ding ook niet juist meer werkt, dus die gaat ook vervangen worden. Kost gelukkig de wereld niet.  Maar nogmaals.. de storing is niet constant en eigenlijk totaal niet voorspelbaar.

Als dus iemand hier nog een tip heeft.. of een idee…

Vallion
            Deelnemer

Wat gebeurd er met de toerenteller bij de storing? Volgt die de toeren van de motor, of blijft die onderin stil staan?

Janneman@41
              Deelnemer

Beste Vallion.
                <p style=”text-align: left;”>De toerenteller volgt de daadwerkelijke toeren die de motor “draaid”. Geen afwijkende waarde of stilstaan. Hij is dan echt onder de 1000 toeren aan het bokken. Hij wil wel maar het lukt hem niet. Zwarte pufjes uit de uitlaat, en gas geven.. vol of gedoseerd.. heeft geen noemenswaardig effect.</p>
                Ik heb gisteren een oud forum stuk doorgenomen waar een medegebruiker toch wel de zelfde klacht had. Maar aan het einde was de topic gewoon ineens stil, zonder echt een antwoord. Men dacht daar echt aan vacuüm probleem.

Janneman@41
                Deelnemer

Update:

Diverse onderdelen zijn onderweg via een webshop. Scheelt een hoop knaken ten opzichte van de normale dealers. Diverse vacuumslangetjes en aansluitingen vervangen. Nul effect. Wat me nu is opgevallen is dat wanneer ik als een bejaarde rij (no offence) het probleem zich niet of slechts 1 x voordoet per 150km. Maar zodra ik hem een beetje laat doorwerken is het weer raak. Normaal is stoppen.. motor uit en weer starten voldoende om de zaak op te lossen. Maar vandaag hielp dat niet.. herstarten en gelijk weer in de storing.. alsof hij geen lucht krijgt.. na diverse pogingen even de klep open gezet.. contact was uit, maar ik hoorde wat zoemen. Met luisterend oor kwam ik uit bij de vacuum actuator van de wervelkleppen.. slangetje even los… zoemen gelijk verdwenen.. starten en lopen als een zonnetje.. ik heb thuis het hele vacuum werk gecontroleerd. Systeem is absoluut vacuum. Het enige dat ik nu kan verzinnen.. is dat mijn wervelkleppen op een of andere manier blijven hangen. Gaat dus een vieze handen klusje worden. Als dat de oplossing is, zal ik het zeker even laten weten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.