Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Vectra B onterecht afgekeurd?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2013 om 15:35 #17259768
Vandaag heeft mijn broer zijn auto laten keuren, die ik in onderhoud heb.
Nou is hij gebeld voor de volgende afkeurpunten:
Werking verplichte lichten
Afstelling dimlichten
StabilisatorstangNou weet ik voor honderd procent zeker dat ik de koplampen zelf heb afgesteld.
De stabilisatorstang is afgekeurd omdat het hoesje gescheurd was. (hiervan was ik op de hoogte) maar volgens mij is dit geen afkeur.
Helaas heeft hij de auto laten maken en mee naar huis genomen.
Nu ben ik bang dat ik geen herkeuring meer kan aanvragen omdat hij de auto al thuis heeft staan.
Kan ik nog verder stappen ondernemen?
6 augustus 2013 om 06:09 #18165094Dit staat in het apk boek.:
Stabilisatoren moeten deugdelijk zijn bevestigd en
mogen geen breuken of scheuren vertonen.En ja als je heel kort door de bocht wilt gaan, is het hoesje van de reactie stang gescheurd en dus afkeur.
Want het hoesje is ook onderdeel van de stabilisator stang.Ik keur ze er ook op af.
6 augustus 2013 om 06:24 #18165095Bij de Vectra B Y22DTR van mij was er ook een stabilisatorstang waarvan het bovenste rubber kapot was.
De auto meegenomen, spullen besteld, en stabilisatorstang vervangen. Inderdaad een scheur in het rubber, en dat is afkeur!Gr.
Pastra6 augustus 2013 om 06:49 #18165096Oke bedankt!
Maar op deze website lees is weer dat het geen afkeur is.
25-6-2012 http://www.autoadviezen.nl/Algemeen.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
6 augustus 2013 om 06:50 #18165097Hmm afstelling dimlicht toevallig de hoogte verstelling die niet werkt? (mits dit erop zit, dus dat schakelaartje in je auto met de standen 0 tot 4) dit systeem MOET werken, anders schakelaar eruit halen dan zit het er “niet” op.
Verplichte lichten een lampje die niet werk, een stadslampje of een kenteken lampje?
Stabilisator stang degelijk gevestigd, ik ben keurmeester en je mag niet afkeuren op alleen een hoesje die is gescheurd! het gaat erom dat deze niet is gebroken. Er mag zelfs speling op zitten!! zelfs dan is het een goedkeur. Ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn maar ik heb deze gehad bij mijn apk examen en had em goed.. het kwam erop neer dat deze vast moet zitten en dus niet mag los hangen dus ik zou zeggen dat is een onterechte afkeur.
Maar goed.. dat laatste punt is ook echt een inzicht punt van de keurmeester zoals zoveel dingen in de apk wereld.
6 augustus 2013 om 07:04 #18165098Dan hebben we het over de hoogteregeling die niet zou werken.
Hij heeft de dimlichten opnieuw afgesteld.
En van de verplichte lichten was een amberbolletje wat wit licht uitstraalt.
6 augustus 2013 om 07:47 #18165099De stabilisatorstang zat niet los in ieder geval! Wat kunnen die dingen toch vastzitten :fy1
Die had ik 2 keer bij beide knipperlichten, dat de oranje ‘verf’ er te veel af was, zodat de lampen te veel wit gekleurd licht gaven.
Trouwens, ik heb automatische hoogteregeling, en 1 zo’n stangetje bij de vooras is afgebroken.
Daardoor is er én een boordcomputermelding én het werkt dus niet! Niet op afgekeurd omdat ik dus geen standschakelaar erin heb zitten en ze bij het APK-keurstation niet naar boordcomputermeldingen kijken?!Al met al zou ik aan APK €1700,- kwijt zijn vorige maand, maar heb alles zelf gedaan…
Kan de Vectra bijna dromen :jerryGr.
Pastra6 augustus 2013 om 08:12 #18165100Haha de hoogteverstelling moet altijd gecontroleerd worden.. raar dat ze daar dat niet naar kijken, zeker als er al een melding word gegeven in de boordcomputer.
Je kan automatische hoogte verstelling controleren door even wat meer druk op een as te zetten, bijv. voor of achter. Gewoon even op de trekhaak staan of in de kofferbak zitten en iemand laten controleren wat er gebeurd op je koplamp afstel apparaat.
Vraag ik mij af wat de kwaliteiten dan van de keurmeester zijn haha! kost je wel strafpunten bij een RDW steekproef in ieder geval.
6 augustus 2013 om 08:32 #18165101@Mattytrix wrote:
Haha de hoogteverstelling moet altijd gecontroleerd worden.. raar dat ze daar dat niet naar kijken, zeker als er al een melding word gegeven in de boordcomputer.
Je kan automatische hoogte verstelling controleren door even wat meer druk op een as te zetten, bijv. voor of achter. Gewoon even op de trekhaak staan of in de kofferbak zitten en iemand laten controleren wat er gebeurd op je koplamp afstel apparaat.
Vraag ik mij af wat de kwaliteiten dan van de keurmeester zijn haha! kost je wel strafpunten bij een RDW steekproef in ieder geval.
Deze eisen zijn vervallen in 2012.
En daarvoor hoefde je het niet te controleren. Daar stond het bekende zinnetje bij wijze van keuren:
Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.6 augustus 2013 om 11:11 #18165102Dat scheelt weer, ben al tijden op zoek naar de stang welke ergens op de vooras hoort te zitten..
Gr.
Pastra6 augustus 2013 om 14:29 #18165103hm ik heb een goede maand geleden een steekproef gehad en deze man moest en zou het toch echt controleren..
1 kant deed namelijk wat moeilijk en dat moest klaargemaakt worden, gelukkig was dit met een mep op de koplamp verholpen maar hij controleerde het toch echt hoor.
Was deze man dan niet op de hoogte?
6 augustus 2013 om 15:36 #18165104@arjontje wrote:
Dit staat in het apk boek.:
mogen geen breuken of scheuren vertonen.En ja als je heel kort door de bocht wilt gaan, is het hoesje van de reactie stang gescheurd en dus afkeur.
Want het hoesje is ook onderdeel van de stabilisator stang.Ik keur ze er ook op af.
Dat is geen afkeur.
Het gaat hier om de stangetjes zelf niet om de hoesjes van de kogels. Die hoesjes mogen totaal verdwenen zijn.
Dit heb ik bij de laatste theoriedag/examen nog gehad.
6 augustus 2013 om 15:54 #18165105En als je gaat kijken naar stofhoezen mogen deze dan wel gescheurd zijn?
7 augustus 2013 om 06:00 #18165106@Fearless wrote:
@arjontje wrote:
Dit staat in het apk boek.:
Dat is geen afkeur.
Het gaat hier om de stangetjes zelf niet om de hoesjes van de kogels. Die hoesjes mogen totaal verdwenen zijn.
Dit heb ik bij de laatste theoriedag/examen nog gehad.
Oke maar als ik de tekst zo lees, wat in het boek staat dan mag het niet.
aanpassing zou wel handig zijn. ;)7 augustus 2013 om 06:02 #18165107@Mattytrix wrote:
hm ik heb een goede maand geleden een steekproef gehad en deze man moest en zou het toch echt controleren..
1 kant deed namelijk wat moeilijk en dat moest klaargemaakt worden, gelukkig was dit met een mep op de koplamp verholpen maar hij controleerde het toch echt hoor.
Was deze man dan niet op de hoogte?
Heb jij het over handbediende hoogteregeling??
Dat moet wel werken idd.Automatische hoogteregeling van de koplampen hoef je niet naar te kijken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.