Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Vectra A Turbo
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juni 2014 om 21:20 #17876105
Ik ben inderdaad ook van mening dat dit soort informatie wel relevant is, het opel-forum is een onafhankelijke site, dus de publieke opinie mag vrij worden verkondigd.
Daarnaast vind ik het wel interresant om te weten wat de oorzaak van dit soort zaken is. Kan dit inderdaad te weinig slotspeling zijn? Of een te krappe passing van de zuiger/cilinder?
19 juni 2014 om 04:16 #17876106Het kunnen idd alleen de enige twee dingen zijn die jij opnoemt. Maar bij mijn motor lag het volgens hem en zn revisiebedrijf aan de afstelling, welke veeeeel te rijk gestaan zou hebben waardoor er spoeling plaatsgevonden zou hebben. De mjn es was 2 x op maar afgesteld, 1x door vmax en drna door klasen. Beide keren zag mijn motor er zo uit :thumb
19 juni 2014 om 06:17 #17876107Even erop in haken, daarom doe ik meeste zelf, de kosten zitten ook voor een deel in de uren. Als je het zelf doet en het gaat fout is dat een leer moment en zul je het geen 2e keer doen.
Tevens zie ik vaak dat dit soort bedrijven met een excuus stoppen en dan vervolgens een nieuwe naam pand en tada daar zijn ze weer.
19 juni 2014 om 07:58 #17876108Eens, maar sommigen hebben de mogelijkheid en/of de kunde niet, dus besteed je het uit. En nogmaals als iemand zich verkoopt als een opel specialist, en daar ook tarieven voor rekent van ik dacht 50 euro ex, dan mag je daar toch wel wat van verwachten vind ik.
19 juni 2014 om 09:16 #17876109@16VCalibra, volgens mij was geen enkele mod partijdig, maar ging het er wat minder vriendelijk aan toe in jouw topic.
En natuurlijk kun je mensen waarschuwen dat je altijd moet opletten, maar voor DHZ kun je ze niet meer waarschuwen, want dat bestaat niet meer.Ik hoop in ieder geval dat jullie beiden snel een goede motor hebben en hopelijk dit gedoe achter je kunnen laten.
Wat ik me nog wel afvraag, valt dit nog te honen? Of moet je gelijk opboren met overmaatse zuigers? Of een geheel nieuwe blok?
19 juni 2014 om 11:12 #17876110Prima, achter ons laten zal niet zo 123 gaan, gaat niet om 50 euro namelijk, maar zal wel, karma’s bitch! En dat het er minder vriendelijk aan toe ging, tja, dat begrijp jij stiekem ook wel denk ik.. Mensen waarschuwen hoeft niet eens, mond op mond reclame gaat veel harder haha zo was mij ook al opgevallen!
Dit opnieuw honen en dezelfde zuigers erin zijn beun praktijken, zo was dat toen bij mij ook gedaan. Indien mogelijk moet hij geboord en gehoond worden geboord en gehoond naar de volgende overmaat, indien dit nog mogelijk is. Zoniet een nieuw blok, heb ik nou ook gedaan. Zo een blok is niet meer te vertrouwen.. Tim heeft nou volgens mij ook een nieuw onderblok.
Groetjes Ram
19 juni 2014 om 17:53 #17876111Bij een dergelijke verziekte motor moet je eerst opmeten hoe groot de boringen nu zijn geworden, oftewel hoe groot je ze op moet boren om de schade aan de wanden kwijt te zijn. Vervolgens ga je kijken wat er aan overmaat zuigers te krijgen is. Als dat gewoon goed verkrijgbaar is kun je een set overmaatse zuigers kopen en de motor daarna laten boren en honen op de juiste maat. Als het lastig is om zuigers in de goede maat te krijgen kun je beter een ander onderblok zoeken zodat je standaard overmaatse zuigers kunt monteren. Wel ook vantevoren het blok checken op rechtheid van de bovenkant en kijken of de lagerkappen nog allemaal in lijn staat (evt lijnboren).
Bij het monteren van de zuigerveren van custom of aftermarket zuigers dient altijd de zuigerveer slotspeling gemeten en evt aangepast te worden. Dit is de opening die overblijft tussen de uiteinden als je de losse zuigerveer in de cilinderboring steekt. Bij een turbomotor is deze speling groter als bij een atmosferische motor omdat deze heter worden en meer uitzetten.
Niels kon prima een standaardmotor opbouwen uit nieuwe onderdelen maar dit is iets wat niet bij iedereen bekend is en het zou mij niet verbazen als bij hem de zuigerveren zo uit het zakje om de zuiger en in de boring zijn gegaan…:( Met als gevolg dat de zuigerveren gaanvreten als ze warm worden. Risico van het vak, je kunt niet alles weten en al doende leert men. Alleen jammer als je dat gaat ontkennen en de schuld ergens anders gaat leggen terwijl dat duidelijk niet de oorzaak is.
:(
19 juni 2014 om 20:30 #17876112dan moet ik er nog wat bij vertellen toen de motor opnieuw gebouwt was is die eerst al stuk gegaan door volgens niels pingel schade bij 1 cilinder hij heeft daar vervolgens toen 1 nieuwe zuiger in gezet. maar als je de kop nu bekijkt zit het gesmolten aluminium nog aan de kleppen vast.
het onderblok is niets meer mee te doen, zaten dus blijkbaar grootste overmaat zuigers in.
waarschijnlijk zijn de drijfstangen nog te gebruiken en de krukas.19 juni 2014 om 20:34 #1787611319 juni 2014 om 20:37 #17876114en in het begin hadden ze ook nog de verkeerdemaat lagers erin gezet :hmmz
25 juni 2014 om 21:50 #17876115de cilinderkop is ook niet al te best en kan ook niet meer gebruikt worden.
botter gaat nu een nieuw blok bouwen :thumb26 juni 2014 om 06:34 #17876116@16VCalibra wrote:
Prima, achter ons laten zal niet zo 123 gaan, gaat niet om 50 euro namelijk, maar zal wel, karma’s bitch! En dat het er minder vriendelijk aan toe ging, tja, dat begrijp jij stiekem ook wel denk ik.. Mensen waarschuwen hoeft niet eens, mond op mond reclame gaat veel harder haha zo was mij ook al opgevallen!
Dit opnieuw honen en dezelfde zuigers erin zijn beun praktijken, zo was dat toen bij mij ook gedaan. Indien mogelijk moet hij geboord en gehoond worden geboord en gehoond naar de volgende overmaat, indien dit nog mogelijk is. Zoniet een nieuw blok, heb ik nou ook gedaan. Zo een blok is niet meer te vertrouwen.. Tim heeft nou volgens mij ook een nieuw onderblok.
Groetjes Ram
Hey, zeker is dat te begrijpen, je stapt nu eenmaal wat gemakkelijker over €50 heen dan over de bedragen die jullie hebben neer gelegd. En het is ook te begrijpen dat het niet zo vriendelijk ging toen, maar toch willen we dat wel buiten het forum houden, zoals ook wel zullen begrijpen.
Beiden succes met de nieuwe motor, Botter heeft afgelopen zondag op de Brabantmeeting zijn kunsten nog getoond, dus dat zal wel goedkomen :thumbEn nog bedankt voor de info over slotspeling, opboren, honen enzovoort, wat dat betreft was het wel een leerzaam topic.
26 juni 2014 om 12:19 #17876117Dat word dan 14000 euro hahaha
@RISL wrote:
@16VCalibra wrote:
Prima, achter ons laten zal niet zo 123 gaan, gaat niet om 50 euro namelijk, maar zal wel, karma’s bitch! En dat het er minder vriendelijk aan toe ging, tja, dat begrijp jij stiekem ook wel denk ik.. Mensen waarschuwen hoeft niet eens, mond op mond reclame gaat veel harder haha zo was mij ook al opgevallen!
Dit opnieuw honen en dezelfde zuigers erin zijn beun praktijken, zo was dat toen bij mij ook gedaan. Indien mogelijk moet hij geboord en gehoond worden geboord en gehoond naar de volgende overmaat, indien dit nog mogelijk is. Zoniet een nieuw blok, heb ik nou ook gedaan. Zo een blok is niet meer te vertrouwen.. Tim heeft nou volgens mij ook een nieuw onderblok.
Groetjes Ram
En nog bedankt voor de info over slotspeling, opboren, honen enzovoort, wat dat betreft was het wel een leerzaam topic.
26 juni 2014 om 13:19 #17876118wat een boel brokken allemaal sonde dat het zo gelopen is voor beide partijen.
wel vraag ik me af welk revisie bedrijf rally astra gebruikt heeft. maar goed. ik twijfel nu zelf ook om een v6 te bouwen maar weet dat het niet de beste motoren zijn. twijfel twijfel.
26 juni 2014 om 14:55 #17876119@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
wat een boel brokken allemaal sonde dat het zo gelopen is voor beide partijen.
wel vraag ik me af welk revisie bedrijf rally astra gebruikt heeft. maar goed. ik twijfel nu zelf ook om een v6 te bouwen maar weet dat het niet de beste motoren zijn. twijfel twijfel.
Wat is er mis mee?
26 juni 2014 om 18:13 #17876120Revisie bedrijf hoeft niets verkeerd gedaan te hebben…
Blok is daar waarschijnlijk alleen geboord en gehoond. En als daarbij wordt gezegd dat dat bv naar de eerste overmaat moet dan doen ze dat.als je vervolgens de zuigers met veren erin zet zonder slotspeling te meten kan het goed zijn dat de veren te strak zitten met hele vieze schade als gevolg.
Een gewoon standaard blok opbouwen op die manier was waarschijnlijk prima gelukt.
27 juni 2014 om 18:08 #17876121@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
wat een boel brokken allemaal sonde dat het zo gelopen is voor beide partijen.
wel vraag ik me af welk revisie bedrijf rally astra gebruikt heeft. maar goed. ik twijfel nu zelf ook om een v6 te bouwen maar weet dat het niet de beste motoren zijn. twijfel twijfel.
V6en zijn prima motoren, ze vragen alleen goed onderhoud.
En ik rij er dagelijks mee op LPG. zo’n 25 tot 30000 km per jaar.27 juni 2014 om 21:51 #17876122@giuliettaevo wrote:
Revisie bedrijf hoeft niets verkeerd gedaan te hebben…
Blok is daar waarschijnlijk alleen geboord en gehoond. En als daarbij wordt gezegd dat dat bv naar de eerste overmaat moet dan doen ze dat.als je vervolgens de zuigers met veren erin zet zonder slotspeling te meten kan het goed zijn dat de veren te strak zitten met hele vieze schade als gevolg.
Een gewoon standaard blok opbouwen op die manier was waarschijnlijk prima gelukt.
Das het grootste probleem. Slotspeling meten en spul aanpassen erop. :)
27 juni 2014 om 23:52 #17876123@corsaboy wrote:
@giuliettaevo wrote:
Revisie bedrijf hoeft niets verkeerd gedaan te hebben…
Blok is daar waarschijnlijk alleen geboord en gehoond. En als daarbij wordt gezegd dat dat bv naar de eerste overmaat moet dan doen ze dat.als je vervolgens de zuigers met veren erin zet zonder slotspeling te meten kan het goed zijn dat de veren te strak zitten met hele vieze schade als gevolg.
Een gewoon standaard blok opbouwen op die manier was waarschijnlijk prima gelukt.
Das het grootste probleem. Slotspeling meten en spul aanpassen erop. :)
Daarom vraag het revisiebedrijf waar ik naartoe ga altijd of je de lagers, zuigers en veren hebt zodat hij zelf kan controleren of het bij montage wel gaat passen.
28 juni 2014 om 05:30 #17876124@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
ik twijfel nu zelf ook om een v6 te bouwen maar weet dat het niet de beste motoren zijn. twijfel twijfel.
Prima spul die V6-en.
Kan veel hebben atmosferisch.
Geblazen ben je beperkt omdat de blokhoek een verkeerde belastingsverdeling geeft.Ik heb al bijn 200.000heerlijke V6 kilometers achter de rug, met vrijwel geen motorische problemen.
Keertje koppeling gehad.
Bougiekabels en bobine.Olie verbruik: Nihil.
En zoals velen weten krijgt mijn v6 op haar gemakkie velen kilometers aan eengesloten vloeren op zijn klote.
De 2.5 draaide daarbij continu tussen de 6300 en 6700 toeren.
Nooit een krimp gegeven, nooit olie gaan verbruiken.
Ja had de kleprubbers gaar.
Olie walmpje bij starten en warme motor lang stationair.
Okieverbruik bij 220.000km:
Nog geen halve liter op 15.000km incl versleten kleprubbers29 juni 2014 om 09:42 #17876125@wim-v6 wrote:
Geblazen ben je beperkt omdat de blokhoek een verkeerde belastingsverdeling geeft.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.. :???: Wat voor een blokhoek heeft zo’n Opel v6 dan?
De meest gebruikte blokhoeken bij een v6 zijn 60 of 90 graden en dat is allebei geen enkel probleem. Maserati biturbo blokken zijn bv 90 graden en de Nissan GTR 60 graden en die hebben allebei geen problemen met vermogen. :D
29 juni 2014 om 15:02 #17876126opel/gm v6 blokken zijn 54 graden
29 juni 2014 om 18:49 #17876127Weet niet of het relevant heeft, maar mijn neef had op zijn Calibra V6 een Garett turbo geplaatst en enkele duizenden kilometers later scheurde het blok. Nu weet ik niet of hij de compressie voldoende verlaagd heeft, maar mogelijk dat de ongewone blokhoek ook van invloed was?
6 juli 2014 om 13:06 #17876128bak word ook gereviseerd die schakelde ook kut
11 januari 2015 om 14:17 #17876129de vectra gaat straks 500 pk draaien met de oude turbo van andre.
schiet al mooi op, komt weer helemaal goed! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.