Vectra 2.2 en wat dingetjes

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra 2.2 en wat dingetjes

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18370054
    BeitsBaan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 November 2019

      Beste forum leden,

       

      even voorstellen. Ik ben hier nieuw en heb al aardig wat avondjes hier zitten rondneuzen en tips opgedaan. Ik wil graag mijn verhaal kwijt in de hoop wat aanknopingspunten te vinden. Ik heb een half jaar geleden een vectra 2.2 station gekocht, wat een zee aan ruimte zeg. Heerlijk voor het gezin en de lange ritjes. Een heerlijke wagen zeg. Gebouwd in 2007 volgens logo op het glas maar in 2009 op kenteken gezet. Verder nog weinig km op de teller, ruim onder de 200k. Woonzaam regio Alkmaar :applause02:

      Natuurlijk kwamen er wat kwaaltjes aan het licht tijdens de garantie periode en die zijn min of meer wel verholpen. We hebben de CIM in het stuur vervangen (onregelmatig ESP storing bij sturen naar rechts). Probleem weg.

      Volgende probleem waren trillingen bij het rijden. Gehobbel als je 30 a 45km/u rijd en trillingen vanaf 80km. Gewoon constant aanwezig en rete irritant. Banden van voor naar achter helaas. Andere band erop gezet, wat minder. Preventief één aandrijfas vervangen en een bepaalde knars is wel weg als je met 70km door de bocht gaat. Bij 3 bedrijven wezen balanceren en laatste bandencentrum maakte de opmerking, je band ligt te strak op de aftermarket velg waaronder oneffenheden van je binnenvoering meer naar buiten worden gedrukt. Je kon duidelijk bij alle banden een hoogteslag zien. Dus ik ga nog een keertje langs bij een banden specialist om de nieuwe velg te dubbelchecken en te gaan voor de juiste band.

      Dan is er nog zo’n leuk probleem. De auto trekt altijd naar rechts. Bij de ene weg meer als bij de andere. Maar het bijzondere is dat het stuur altijd een tikke naar rechts springt zodra je bv een hobbel/drempel raakt. Bij twee firma’s wezen uitlijnen en alles is volgens spec. Volgens garages niks geks aan de ophanging of stangen te zien. Mja, misschien wel je differentieel werd verteld?  Dus hopelijk begrijpen jullie me wel dat ik wel aardig gek wordt van die trillingen en trek en sinds, er wel beperkt in rijd.

      Dan komt recent de volgende uitdaging, motor management lampje aan en heb een simpele OBD2 reader gekocht. Code p0100 LMM. Beetje lezen en erin verdiepen. Voordat het opkwam waren er qua toeren wel licht onregelmatigheden maar die zijn nu weg, dus verwacht dat de ECU in een noodloop draait. Dus even bij de garage om de hoek langsgeweest om hem uit te lezen of er niet meer codes waren en ja… P0100, P0110, P0120 en P1550 en toen werd ik blijkbaar vervelend toen ik vroeg voor het hele overzicht. Maar samengevat de exacte omschrijving;

      P0100 LMM signaal niet logisch
      P0110 Aanzuig temp.sensor signaal te groot
      P0120 Gasklep- / pedaalstandsensor A signaal te groot
      P1550 Gasklep stuureenheid…. en toen vroeg ik teveel en kreeg ik niet meer info (wel een rekening)

      Ik ga bij de sloop wel een LMM scoren om te testen. Ik probeer die molex pinnen uit de stekker te halen om dat signaal te meten maar dat lukt helaas niet. De extra aardedraad aan de ECU moet ik nog proberen, maar is dat zo simpel dat je alleen een rechtstreekse draad naar je massa pool trekt of aan je chassis?     Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

      En natuurlijk zijn we er dan bijna… de M32 6bak. Ja die is duidelijk aan revisie toe. Zingen bij zijn 6e versnelling, verder is het oppakken van alle tandwielen wel wat zwaarder. Ik dacht, doe eens olie verversen om te testen. Ja scheelt een tikkie maar revisie is duidelijk nodig.   Verder bij het rijdgedrag als je je gas loslaat, lijkt het alsof je een tik op je blok voelt. Alleen als je je pedaal abrupt loslaat. Zou dat een indicatie zijn van versleten koppeling wielen? Mijn garage gaf als indicatie als koppeling+vliegwiel erbij komt, je aan €2500 moet denken. Man man, dat is een dure les bij auto’s kopen. Daarnaast hoor ik wel een wat tikkend metaal geluid aan de rechterkant van het blok, bij de gearbox. Maar dat kan van alles zijn. Ketting zit links en is ooit rond de 80k vervangen.

      Ik heb het advies gekregen om de vectra weg te doen en neem je verlies. Dat gaat er bij mij niet in want ik ben er veels te blij mee. Twee, verlies nemen is te groot en geen optie. Ik hoop dat jullie met me mee willen denken :good:   Ook eerlijk zeggen als jullie ook denken dat er teveel mis is en economisch niet waard. Het aantal garage bezoekjes zijn wel de pan uitgerezen en beetje bij beetje wordt alles steeds duidelijker. Thx voor jullie reacties.

      #18370095
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Dat trekken van t stuur ligt volgens mij toch echt aan de uitlijning van de auto.

        De foutcodes kunnen meerdere redenen hebben. Welke brandstof tank je? En van welk merk benzinepomp?

        #18370103
        gwriemersma
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 December 2010

          Koppeling is door de handige doe het zelfer prima te doen.
          op eBay een set scoren en aan de slag.
          Een brug is in veel plaatsen tegenwoordig wel te huren.
          dan is dit een klusje wat nog geen derde van de genoemde prijs hoeft te kosten

          misschien kun je de bak vervangen voor een F40 bak deze zijn een stuk betrouwbaarder.
          in ieder geval niet op geven :bye:

          #18370736
          DR7
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 December 2019

            Hi

             

            heb bak massa vliegwiel en koppelingset laten doen ook M32 bak voor 2000. Nog heeel veel geld maar wel een verschilletje nu

             

            gr dennis

             

             

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.