Vectra 16 16v foutcode P1406

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra 16 16v foutcode P1406

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276704
    MartinJ
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 November 2012

      Gisteren deze Vectra (bj1998 x16xel)) even een kleine beurt gegeven. Kleine beurt was zeer nodig. Olie was zwart als pek en de bougies die er uit kwamen waren vet. Deze auto heeft een hele tijd gereden zonder dat de slang (de dunnere) op de kleppendeksel was aangesloten.

      Enfin beurt gedaan en slang weer aangesloten zoals zou moeten. Starten en loopt beroerd stationair. Rijden doet ie goed tenminste net zo goed als voor de beurt. Naar mijn mening toch veel te lui. Tijdens het rijden gaat het management lampje branden. Deze laten uitlezen en geeft melding P1604. Dat zou een probleem met de EGR moeten zijn. Kan wel kloppen want de secundaire pomp (pierberg) slaat al een hele tijd niet meer af.

      EGR eraf gehaald en schoongemaakt met remmenreiniger. Het gaatje in de pakking was niet verstopt en het beetje roet in het pijpje heb ik verwijderd.
      Toch blijft de foutmelding komen. Hoe kan ik controleren of de EGR klep defect is?

      #18319305
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        als je auto goed liep voor dat je de carterventilatie aan deed sluiten.. misschien dat daar je probleem zit.. door een verstopte carterventilatieslang…
        controleren of een EGR defect is ==> opcom eraan, testvenster openen en EGR openen en sluiten…

        #18319306
        MartinJ
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 November 2012

          EGR klep is pneumatisch

          #18319307
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            i dont think so…. is dacht ik tot en met de astra F met bijvoorbeeld een X18xe.. vanaf dan is het electrisch met een veer…
            http://www.megavaux.co.uk/Upload/ProductPart/d34f7-17098361.3_egr_valve_x16xel_astra_g__zafira_a__vectra_b.jpg.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

            #18319308
            MartinJ
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 November 2012
              #18319309
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                dat is geen EGR.. dat potje is voor je secundaire luchtpomp… wordt alleen met een koude start voor een kleine 30 seconden gebruikt.. daarna niet meer..

                #18319310
                MartinJ
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 November 2012

                  Shit en ik maar denken dat die het is :shock: . Nou ja die is in ieder geval schoongemaakt ;)

                  Waar zit ie bij dit blok?

                  #18319311
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    http://img.photobucket.com/albums/v505/bluevectra/EGRklep2.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                    achter onder de inlaat.. en wil je later geen EGR problemen hebben dan kun je er een dichte pakking tussen stoppen.. dan kan die niet meer dicht roeten.. hoef je nooit meer de EGR schoon te maken.. en blijft je vectra lekker lopen

                    #18319312
                    MartinJ
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 November 2012

                      Straks eens even wat ruimte maken als het nog droog wordt vandaag.
                      Zo mooi als je hem ziet op jouw foto zie ik hem niet terug bij dit blok.

                      Blijft natuurlijk wel de vraag waarom die secundaire pomp niet afslaat.

                      #18319313
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        bij de vectra b zit de secundaire luchtpomp als het goed is linksvoor naast je accu in het spatbord bevestigd… ( bij mij althans wel)
                        die pomp zou na die 30 seconden af moeten slaan… maar je bent niet verplicht om die pomp te hebben… voor de APK mag die er ook uit… dan heb je er geen last van…

                        #18319314
                        MartinJ
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 November 2012

                          Ik kan de stekker lostrekken. Wat voor een functie heeft dat ding eigenlijk?

                          #18319315
                          bart-gsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2012

                            Het dient om extra zuurstof toe te voegen aan je uitlaatgassen, zodat de verbranding in de katalysator sneller op gang komt. Arme verbranding van restgassen produceert meer hitte, en hoe sneller de kat warm is, hoe eerder hij z’n werk goed doet.

                            als je het potje van het spruitstuk afhaalt kun je er een tap in maken/snijden om vervolgens met een bout met wat uitlaatkit het gat dicht te maken..

                            #18319316
                            MartinJ
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 November 2012

                              En gereinigd! Tijdens het terugzetten mijn torx inbussleutel kwijtgeraakt. Ligt er nu nog ergens tussen ;) .Testritje gemaakt en ging weer als de brandweer. Dus terug naar huis (15 minuten) gaat het MM lampje weer branden :wtf :swear .
                              Bij thuiskomst zien we de oorzaak: pakking is er tussenuit gevallen tijdens de montage.

                              Wat zit dat ding op een kloteplaats zeg. Hadden ze dat nou echt niet beter kunnen bedenken?

                              #18319317
                              patrick343343
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 March 2016

                                dat gaat wat beloven dat heb ik nou net voor morgen op de lijst staan…..

                                #18319318
                                MartinJ
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 November 2012

                                  Hij rijd nu nog zonder pakking. Ik heb de torxbouten nog ietsje aangedraaid na het verlies van mijn torx inbussleutel. Geeft geen storingsmelding meer.

                                  #18319319
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    Bouten bij de hornbach halen.. In de egr stoppen pakking er over schuiven en aandraaien.. Valt de pakking er niet uit en de bouten ook niet

                                    #18319320
                                    patrick343343
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 March 2016

                                      Haha dat probleem met de pakking had ik dus ook en bij mij viel me boutje tussen het blok in
                                      Bij jou zit de egr nog redelijk relaxt bij mij zat ie anders
                                      Ik zat met 1 bout te klooie tussen de egr en de luchtbuis vanaf luchtfilter

                                      Oplosing: Me vriendin met dr kleine handjes de bouten erin laten draaien

                                      Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.