Mocht je dit al niet weten:
Ik heb ook een Z22SE en het peilen daarvan is echt een bijzonder geval, wil je het goed doen.
Zie hier een duidelijke uitleg:
Bij de 2.2 moet je olie peilen tussen de 2 en 25 minuten na het uitzetten van de motor. De hoogte op de peilstok is er op gemaakt dat hij goed aangeeft wanneer er nog olie in het oliefilter zit. Zoals Piet al correct aangeeft staat het zo ook in de documentatie. Peilen met koude motor geeft verkeerde resultaten.
Hier nog even de resultaten van olie peilen na een rit om de motor warm te maken (heb ik een paar jaar terug gedaan), tijden zijn in minuten en peil geeft aan hoeveel het ongeveer is op de peilstok:
0:20 0.5
2:20 0.75
4:57 0.75
7:30 0.75
10:00 0.75
12:30 0.75
15:00 0.75
17:30 0.75
20:00 0.75
22:30 0.75
25:00 0.75
27:30 0.75
30:00 0.75
40:00 0.8
50:00 0.8
55:00 1.0
Je zit dus dat na 30 minuten de olie uit het filter terug gaat lopen het carter in. Ik heb zelf het peil tussen de 0.75 en de 1 staan (bij dit voorbeeld stond hij dus te laag).
Mark
Bron: http://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=1998&p=31382&hilit=olie+peilen#p31382
Ik heb zelf wel gezien dat tussen goed meten en bijvoorbeeld 24 uur wachten, het wel kan lijken alsof je peil op max staat, terwijl hij eigenlijk aan het minimum staat. Hier zijn al meerdere 2.2’s op kapot gereden.. Om het simpel te houden: peil als je met een warme motor thuiskomt, zet hem stil op een vlakke vloer en peil na 5 minuten: altijd goed!
Gr,
The Duke