uitlezen BOSCH ABS op een monza GSE

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD uitlezen BOSCH ABS op een monza GSE

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273734
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      Zoals de titel al zegt, is er een mogelijkheid om een storing te kunnen achterhalen bij een bosch ABS systeem die is toegepast op een senator en monza tussen 1983-1987?

      Bij mij gaat het ABS lampje uit na het starten maar springt weer aan tijdens rijden. En lukraak sensoren vervangen is ook een dure hobby…

      #18298145
      peter777
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 January 2011

        Gelukkig is het systeem gelijk aan de BMW e30 (erg veel over te vinden) en heb aantal dingen kunnen uitsluiten:

        Op contact brand hij, na starten (lees, 13,5/14V dynamo signaal) gaat hij uit. Op het moment van dynamospanning voert het systeem aantal testen uit en zal dan uit gaan zodra alles ok is.

        Ik kan er vanuit gaan dat:

        Smeltzekeringrelais ok is
        Relais op de pomp zelf ok is (je hoort ze ook klikken tijdens het aanzetten contact)
        Stuureenheid OK is
        Pomp ok is.

        De laatste fase van testen is het checken van de sensoren, en hier gaat dus iets fout.

        Dit kan liggen aan:

        een rotte getande ring
        Defecte sensor/draadbreuk/slechte stekker sensor
        en last but not least, een afwijkende banden maat op 1 of meerdere hoeken.

        Weerstand van beide sensoren voorzijde is rond de 1Kohm dus dat is al prima, achter nog niet getest.
        En mijn voorbanden wijken iets af van de achterbanden, dus dat ook nog maar even wisselen.

        Heb ook nog een losse kabelboom liggen, daar ga ik uitzoeken welke pinnen van de stuureenheid stekker corresponderen met de verschillende sensoren en kijken of ik daar ook per sensor 1Kohm meet.

        En als het ECHT helemaal niet werkt kan ik altijd nog het lampje er uit trekken voor de keuring (maar dat is te makkelijk ;) )

        #18298146
        peter777
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 January 2011

          Opgelost! Bleek een kabelbreuk in de sensorkabel links achter. Werkt nu weer top!

          #18298147
          commo 67
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 December 2013

            goe gewerkt !!!

            #18298148
            peter777
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 January 2011

              Thanx! En op zich is het bij zo’n zware bak ook wel handig om te hebben :)

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.