Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Twee fout codes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2015 om 08:31 #17274322
Gisteren ging het motorlampje branden op het dashboard.
Motor liep normaal, niets op aan te merken. 130 op A2 :D
Fout codes zijn:
Totaal aantal foutcodes: 2P0400 – Uitlaatgasrecirculatiecircuit- bereik/prestatie (klep gesloten)
(0B) – Niet aanwezigP0136 – O2 sensor 2, circuitspanning hoog
(01) – Niet aanwezigGraag jullie mening. Vandaag was het lampje uit op dashboard.
Codes heb ik gewist. Eens afwachten of ze terug komen.23 november 2015 om 10:37 #18302601Heb eens op google gezocht.
p0400 schijnt de EGR klep te zijn, dus die maar eens schoonmaken.
p0136 schijnt de Lambda sonde te zijn(naar de Kat)23 november 2015 om 11:47 #183026020400 kan je ook krijgen als de EGR afgedopt is.
De storing is dan niet van enige ernst.
Geen noodloop.De lambda zal je moeten vervangen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 november 2015 om 22:23 #18302603Ok dank je wel Wim.
Is dus ook beter de EGR af te doppen.14 december 2015 om 23:10 #18302604Pakking gekocht bij Hekkert. Nou die weten ook wat ze tellen.
15 euro. Maar ok heb hem maar gekocht.
Vrijdag egr schoonmaken en afdoppen die hap. :D14 december 2015 om 23:11 #18302605P.S. Had de foutmeldingen gewist en zijn niet meer terug gekomen.
Eerst egr maar aanpakken zien we dan maar weer verder.14 december 2015 om 23:25 #18302606“Lambda fouten” hebben lang niet altijd met de meetsensoren zelf te maken. Het kan ook dat de sensoren goed zijn, maar dat het uitlaatgas dat langs komt niet optimaal genoeg is, en dat de regelaar (de ECU) er van “in de war raakt”. Die ECU kan echter geen onderscheid maken tussen “sensor is fout” en “uitlaatgas heeft problemen”, en “noemt” het dan maar sensor fout…ik ben erg voorzichtig geworden om maar gelijk de lambda 1 of 2 sensor te vervangen bij een fouten als bijvoorbeeld P0130 of P0136 etc…Volgens mij verdwijnen er heel wat (dure) lambda sensoren onnodig in de prullenbak. De juiste spullen schoonmaken (als in dit geval de EGR) is vaak effectiever, en goedkoper.
Na het schoonmaken van EGR maar eens stationair draaien en de spanningen bekijken met een OBD lezer of zo
De motor moet na opwarming dan vanzelf in CLOSED LOOP gaan lopen
Lambda 1 moet dan beginnen te SPRINGEN tussen 0,2 (of lager) en 0.8 (en hoger)
Lamda 2 moet LANGZAAM heen en weer ZWEVEN tussen 0.4 en bij voorkeur maximaal 0.5 of 0.6 (of tot soms 0.7)15 december 2015 om 10:13 #18302607Thanks rinus. Probeer ook eerst de egr aan te pakken.
En die gegevens van de lambda zijn wel handig. Zal ik eens checken.21 december 2015 om 15:22 #18302608Vorige week vrijdag egr schoongemaakt en afgedopt. Zo`n 100 km gereden, en gisteren ging het storingslampje weer branden.
Uitgelezen en nu was het alleen de code:
P0400 – Uitlaatgasrecirculatiecircuit- bereik/prestatie (klep gesloten)
(0B) – Niet aanwezig
Auto loopt wel normaal, niets op aan te merken.
Lamda 1 en 2 lijkt mij in orde volgens de opcom.
Egr ook getest op accu. Eerste pin en laatste pin op accu aangesloten en egr opent zich dan en ging soepel normaal. Dit had ik ergens op internet gevonden.21 december 2015 om 15:42 #18302609Ik kan uitschrijven egr met oficiele opel software, als he stuur ecu aan mij.
22 december 2015 om 06:18 #18302610Is dat niet mogelijk met opcom uitschrijven van egr
Verstuurd vanaf mijn E2303 met Tapatalk
22 december 2015 om 08:29 #18302611Nee. Tech2 of mdi.
23 december 2015 om 05:26 #18302612Ok. Eens kijken of er iemand in de buurt een tech2 heeft. Ik woon in limburg.
Verstuurd vanaf mijn E2303 met Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.