twee cilinders

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum twee cilinders

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243691
    melliw
      Lid sinds:
      15 February 2010

      Hoi

      Onlangs begon de motor van mijn Vectra-B-caravan x 1.8XE uit 1999 te stotteren wanneer hij koud was. Na tien minuten was dit echter weer over. Nu wou ik twee weken geleden de auto weer gebruiken maar nu liep die helemaal beroerd. Motor was ook zeiknat en het bleek dat die maar op twee cilinders liep. Bobine vervangen maar dit hielp ook niets.

      Na alles doorgemeten te hebben blijkt dat de ecu 1 poort niet aanstuurt. Ecu opgestuurd maar na een week weer teruggekregen met de melding dat ze hem niet kunnen doormeten en dus ook niet kunnen constateren dat die goed of stuk is. E.E.A heb ik niet zelf gedaan maar laten doen en morgen haal ik de auto weer op ( op twee cilinders )

      Kan iemand mij raad geven wat ik hier verder mee aan moet. Ik bedoel natuurlijk ook een oplossing waarvan de kosten niet hoger zijn dan de dagwaarde.

      Misschien zien we wel wat over het hoofd en heeft iemand nog tips.

      Gr Willem

      #17947721
      CarloAstra
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 December 2006

        Bobine niet gewoon stuk?

        #17947722
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Krijg je foutcodes bij uitlezen? Zoja welke? Dat stotteren wanneer die koud was duid vaak op een defecte temperatuur sensor.
          Hoe heb je geconstateerd dat deze op 2 cilinders loopt? Compressie al gemeten?

          #17947723
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            2 Cilinders, meestal Bobine…

            Indien geen Compressie, ben je aan de beurt, kan de cilinderkop eraf..

            Willem

            #17947724
            melliw
              Lid sinds:
              15 February 2010

              Vanmiddag zelf de foutcodes opgezocht

              Dit zijn de resultaten

              0130 heated exhaust gas oxygen ( hego ) sensor
              0351 ignitioncoil cilinder 1 en 4
              0351 idem maar hij meld hem twee keer achter elkaar
              0352 ignitioncoil cilinder 3 en 3
              0130 kan ik niet terug vinden in de lijst met foutcodes.

              Als het niet aan de bobine ligt zou het dan bv aan een nokkenas-sensor kunnen liggen zodat de ecu dan geen opdracht krijgt om te laten ontsteken ? Of zou die in dat geval een foutcode geven van deze sensor?

              Gr Willem

              ps Als de motor loopt ( op twee cilinders ) dan is het motormanagementlampje gewoon uit.

              Laatst bewerkt door melliw67 (Vandaag 15:10)

              #17947720
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                De X18XE Vonkt per 2 cilinders, de X18XE1 vonkt per 1 cilinder.

                Daar er in 1999 meer X18XE1’s geleverd zijn dan X18XE’s wil ik even zeker weten welke je hebt..

                Bijde geven trouwens pas foutmelding op de Bobine als deze Daadwerkelijk stuk is, en geen of onjuiste weerstand heeft op de ingaade kabels.

                als de ingaande winding nog heel is, word er geen foutmelde op ee Bobine gegeven..

                Je kan eens een Computer proberen van iemand anders of op de sloop.

                Tijdens testen moet je dan wel de sleutel transponder, sleutel lezer, en Computer uit 1 en dezelfde auto pakken

                Willem

                #17947725
                melliw
                  Lid sinds:
                  15 February 2010
                  wim-v6 wrote:
                  De X18XE Vonkt per 2 cilinders, de X18XE1 vonkt per 1 cilinder.

                  Daar er in 1999 meer X18XE1’s geleverd zijn dan X18XE’s wil ik even zeker weten welke je hebt..

                  Bijde geven trouwens pas foutmelding op de Bobine als deze Daadwerkelijk stuk is, en geen of onjuiste weerstand heeft op de ingaade kabels.

                  als de ingaande winding nog heel is, word er geen foutmelde op ee Bobine gegeven..

                  Je kan eens een Computer proberen van iemand anders of op de sloop.

                  Tijdens testen moet je dan wel de sleutel transponder, sleutel lezer, en Computer uit 1 en

                  dezelfde auto pakken

                  Hoi.

                  Ik heb er een nieuwe bobine opgezet maar ik hield hetzelfde probleem.

                  Ik heb een 18XE , cilinders worden per twee aangestuurd nl 1en4 /2en3

                  #17947726
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Toch vreemd dan vermoed ik dat je bougies of kabels zijn versleten.
                    Maar als je een X18XE zou hebben ipv ene X18XE1 dan zou je eigenlijk geen melding kunnen krijgen zoals 0352 ignitioncoil cilinder 3 en 3 (typfout?)

                    en 0130 heated exhaust gas oxygen ( hego ) sensor
                    kun je vermoedelijk negeren, deze neemt lamda waarden waar, maar zal nu hele andere waarde weernemen doordat de verbranding niet goed is op 2 cylinders. En wat bedoel je met 1 poort niet aanstuurt?

                    #17947727
                    melliw
                      Lid sinds:
                      15 February 2010

                      3en3 was typefout.

                      Op de ecu zitten twee poorten ( poort 38 en 39 ). Een om cilinder 1en4 aan te sturen en een om cilinder 2en3 aan te sturen.

                      #17947728
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        bobine is al gewisseld??

                        #17947729
                        CarloAstra
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 December 2006

                          maar om welke motor gaat het nou. De 1.8 met een bobine met kabels, de x18xe. Of de 1.8 met een lange bobine die op het kleppendeksel gemonteerd zit?

                          #17947730
                          melliw
                            Lid sinds:
                            15 February 2010

                            Vandaag alles nog eens nagemeten om zo veel mogelijk uit te sluiten. Daarna de twee pulsdraden van de bobine omgedraaid en ja hoor de twee andere bougies vonkten nu. Probleem kon dus alleen nog in de ecu zitten. Ik naar de sloop ( zit gelukkig maar twee km bij me vandaan ) en een andere ecu uit een vectra gehaald van hetzelfde type. Voor 35 euro mocht ik hem hebben. Thuis de twee ecus naast elkaar gelegd en meetresultaten vergeleken van de twee ontsteking transistoren op de eindeindpoorten ( 38 en 39 ). Een week inderdaad heeel sterk af van de andere. Toen het kapje tbv de koeling er heel proberen af te halen maar deze zat helemaal versmolten aan de defecte transistor dus vanaf dit moment had ik al een hele grote smile en terecht. Transistor uitgewisseld met die van de sloop en de hele rattemeheut er weer ingebouwd.
                            Starten en als een zonnetje loopt de auto weer . Ik blij dat ACTRONIC deze ecu niet konden repareren want die vroegen bij voorbaat al 350 euro als ze hem moesten repareren ongeacht wat de storing was. Ik ben nu voor 35 euro klaar.

                            Iedereen bedankt voor het meedenken en ik hoop dat anderen ook wat aan dit verslag hebben.

                            Gr Willem

                            #17947731
                            melliw
                              Lid sinds:
                              15 February 2010

                              Ps

                              vragen over type motor en bobine had ik al beantwoord.

                              GR

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.