turbo die fluit

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum turbo die fluit

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262896
    lyon1845
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 December 2013

      Hallo mede forum leden,

      Ik ben vrij nieuw hier op dit forum en zit gelijk met een probleem waar ik al ruim 5 maanden mee zit,
      Aangezien ik morgenochtend met spoed naar het buitenland moet post ik meteen mijn vraag.
      Afgelopen zomer vertrok ik met mijn Vectra 2.0 DTI 16V op vakantie,
      Ik hield normale snelheden aan, zo tussen de 130 en 150 km/h.
      Bij elke tankbeurt liet ik even de motor draaien zo’n 5 minuten voordat ik de motor uitzette.
      Echter toen ik in Oostenrijk reed viel me in 1 keer een fluit toon op die ik nooit eerder in mijn auto hoorde.
      Deze werd erger tijdens de vakantie, wel trok de wagen goed door.
      Op onze vakantiebestemming was van menige mensen het oordeel: Turbo kapot.
      Deze dus in een garage vervangen waar het gefluit maar niet mee ophield, ze hebben ook de vaccuum pomp vervangen en als laatste een pakking ergens voor aan bij het motorblok.
      Volgens de monteur was het gefluit wat nu minder was, gewoon de turbo die floot.
      Dit hoor ik zodra ik in de 2e versnelling kom en ga versnellen.
      Een maand of 2 geleden bij een Opel dealer getracht de computer uit te laten lezen kon volgens hun niet aangezien ik geen storingslampjes kreeg, wel af en toe de ABS lampje.
      Mijn ABS begint nu vaker en sneller in te grijpen als ik ook maar een beetje de rempedaal intrap, niet altijd maar ook niet minimaal.
      Wat zou volgens jullie het turbogefluit kunnen veroorzaken alsmede de abs(dus als ik rem dan zakt de pedaal in en hoor ik net alsof je blokjes op zijn/als dat je op een nat wegdek hard de rempedaal intrapt, soort van backfire van abs)
      Morgen moet ik met spoed naar het buitenland dus ga in de vroege ochtend even langs de garage.
      Alle tips en adviezen zijn zeer van harte welkom.
      alvast bedankt.

      #18202731
      speaker
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 March 2007

        een beetje fluiten van de turbo is best gezond. Die van mij heb ik net vervangen en die fluit ook.

        Wat wel kan is een lekkage in je turboslang en dat hij daar door een beetje fluit ( lucht ontsnapt )

        Wat betreft je ABS : misschien is 1 band meer afgesleten dan de ander waar door de abs regelunit denkt dat je aan het slippen bent ….
        Of misschien een kapotte sensor of abs-ring ..
        ( maar ik gok op de band eigenlijk )

        #18202732
        lyon1845
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 December 2013

          @speaker,
          heel erg bedankt voor je reactie.

          #18202733
          lyon1845
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 December 2013

            @speaker wrote:

            een beetje fluiten van de turbo is best gezond. Die van mij heb ik net vervangen en die fluit ook.

            Wat wel kan is een lekkage in je turboslang en dat hij daar door een beetje fluit ( lucht ontsnapt )

            Wat betreft je ABS : misschien is 1 band meer afgesleten dan de ander waar door de abs regelunit denkt dat je aan het slippen bent ….
            Of misschien een kapotte sensor of abs-ring ..
            ( maar ik gok op de band eigenlijk )


            @speaker
            ,
            heel erg bedankt voor je reactie.

            Toen ik de auto kocht hoorde ik nooit een turbo fluiten, dit viel me afgelopen zomer voor het eerst op na 4jaar al de auto in het bezit te zijn.
            de banden zijn allemaal goed tot zeer goed.
            voorste banden zijn nieuw erop gezet
            achterste banden hebben nog meer dan genoeg profiel.
            Betreffen de Michelin energy saver banden.
            Waar kan ik evt die turboslag vinden en de lekkage zo hopelijk vinden.
            Vanavond laat moeten we vertrekken met spoed naar het buitenland dus heb de hele dag om dit op te lossen, moeten ruim 1600 km rijden, zou het fijn vinden als er geen problemen ontstaan omtrent de turbo.
            Bij de opel garage waar ik dus ben geweest was het advies: alles onder druk zetten om zo hopelijk iets te vinden

            #18202734
            arjontje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 March 2006

              Garage vinden met een rook machine.
              Daarmee zijn scheurtjes snel op te sporen.

              Helaas heb ik het nog niet. Maar staat boven aan de verlanglijst.

              #18202735
              speaker
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 March 2007

                ff iemand goed gas laten geven en kijken of de turboslang dikker wordt ( dat hoort )
                Bij jou zit de turbo volgens mij achter aan het blok . Met aluminiumkap er overheen.

                #18202736
                lyon1845
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 December 2013

                  @speaker wrote:

                  ff iemand goed gas laten geven en kijken of de turboslang dikker wordt ( dat hoort )
                  Bij jou zit de turbo volgens mij achter aan het blok . Met aluminiumkap er overheen.

                  Wat te doen als de turboslang dikker word ?
                  Is dit iets wat dikker hoort te worden tijdens het gasgeven ?
                  Mag de slang van de intercooler dikker worden of op een bepaalde plaats(rechtsvoor) als je voor de wagen staat?

                  In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie.

                  #18202738
                  jraaf
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 January 2008

                    Oostenrijk ligt nog al wat hoger dan Nederland. Dan heb je ook te maken met een andere atmosferische druk wat een invloed heeft op je turbodruk. Een fluitende turbo is niks mis mee.

                    Ik heb eerder ’t idee dat je reminrichting eens grondig nagekeken moet worden.
                    Daarnaast zou ik bij een vod die zegt dat ie je vec niet kan uitlezen omdat je geen storingslampje hebt een dikke ‘dankjewel’ zeggen en nooit meer terug gaan, prutsers. Is dat ook dezelfde die je turbo en vacuumpomp vervangen hebben? Je uitlaatspruitstuk zou ook lek kunnen zijn. Dat heb ik ook eens gehad, daar kwam me een ‘gekrijs’ van af.

                    Ik zou een goede vod zoeken en ‘m laten uitlezen en inspectie van je reminrichting.
                    Dat de turboslang en interkoelerslangen dik worden, hard worden of ‘uitzetten’ is zo als speaker al zegt, een goed teken. Hij bouwt dus voldoende druk op.

                    Groet jraaf

                    #18202739
                    lyon1845
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 December 2013

                      @jraaf wrote:

                      Oostenrijk ligt nog al wat hoger dan Nederland. Dan heb je ook te maken met een andere atmosferische druk wat een invloed heeft op je turbodruk. Een fluitende turbo is niks mis mee.

                      Ik heb eerder ’t idee dat je reminrichting eens grondig nagekeken moet worden.
                      Daarnaast zou ik bij een vod die zegt dat ie je vec niet kan uitlezen omdat je geen storingslampje hebt een dikke ‘dankjewel’ zeggen en nooit meer terug gaan, prutsers. Is dat ook dezelfde die je turbo en vacuumpomp vervangen hebben? Je uitlaatspruitstuk zou ook lek kunnen zijn. Dat heb ik ook eens gehad, daar kwam me een ‘gekrijs’ van af.

                      Ik zou een goede vod zoeken en ‘m laten uitlezen en inspectie van je reminrichting.
                      Dat de turboslang en interkoelerslangen dik worden, hard worden of ‘uitzetten’ is zo als speaker al zegt, een goed teken. Hij bouwt dus voldoende druk op.

                      Groet jraaf


                      @jraaf

                      Dank je wel voor je hulp
                      De opel dealer waar ik klant ben zegt niks uit te kunnen lezen ivm de turbo gefluit
                      Wat de problemen betreft met het rempedaal zoals hierboven omschreven is dit voor mijn gevoel ontstaan nadat ik bij de opel dealer de voorste schijven en remblokken heb laten vervangen.
                      Kort een week erop ofzo begon ik het te merken bij het remmen nu voel ik ook wel eens een lichte trilling in mijn gaspedaal en gaat dan weg
                      De ingrijp van de abs is niet altijd maar komt wel vaker voor sinds een maand of 4-5.
                      Op vakantie hebben ze wel een pakking vervangen tussen de voorste gedeelte van de motor.
                      Denk rondom de kleppen ?
                      Hierna werd het gefluit wel minder maar nogmaals dit heb ik de eerste 4 jaar nooit gehad of gehoord.

                      #18202737
                      jraaf
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 January 2008

                        Ik zou ‘m eens langs een andere vod brengen. Vraag om een een goed rondje te laten rijden en uit te laten lezen. Kost je 6 tientjes maar dan krijg je wellicht een goede diagnose. Om een ‘fluitje’ van de turbo hoef je niet wakker te liggen.

                        Groet jraaf

                        #18202740
                        lyon1845
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 December 2013

                          @jraaf wrote:

                          Ik zou ‘m eens langs een andere vod brengen. Vraag om een een goed rondje te laten rijden en uit te laten lezen. Kost je 6 tientjes maar dan krijg je wellicht een goede diagnose. Om een ‘fluitje’ van de turbo hoef je niet wakker te liggen.

                          Groet jraaf

                          Wederom dank je wel
                          We vertrekken vanavond dus hoop echt dat mijn vec zich goed houd
                          Op de snelweg richting buitenland rijd ik meestal tussen de 120 en 150 km/h
                          Een wagen met 3 ton op de teller moet toch wel 140-150 km/h aankunnen voor ruim 1600 km ?
                          Meen dat het ook goed was om na een lange rit de wagen een minuut of 5/10 stationair te laten draaien ivm de turbo, of is dit een fabel?

                          #18202741
                          jraaf
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 January 2008

                            Da’s geen fabel. Kunt best idd ff blokje een paar minuten laten draaien alvorens ‘m uit te zetten. 130/150 mag geen probleem zijn zolang de temp niet oploopt en je olie in goede doen is. Kan geen kwaad om de olie om de 15000 km te vervangen inclusief filters.

                            Groet jraaf en veilig reis toegewenst.

                            #18202742
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              @lyon1845 wrote:

                              @jraaf wrote:

                              Ik zou ‘m eens langs een andere vod brengen. Vraag om een een goed rondje te laten rijden en uit te laten lezen. Kost je 6 tientjes maar dan krijg je wellicht een goede diagnose. Om een ‘fluitje’ van de turbo hoef je niet wakker te liggen.

                              Groet jraaf

                              Wederom dank je wel
                              We vertrekken vanavond dus hoop echt dat mijn vec zich goed houd
                              Op de snelweg richting buitenland rijd ik meestal tussen de 120 en 150 km/h
                              Een wagen met 3 ton op de teller moet toch wel 140-150 km/h aankunnen voor ruim 1600 km ?
                              Meen dat het ook goed was om na een lange rit de wagen een minuut of 5/10 stationair te laten draaien ivm de turbo, of is dit een fabel?

                              Is heel erg afhankelijk van hoe er altijd mee gereden is en hoe het onderhoud is geweest.
                              Normale turbo is altijd hoorbaar, anders is er wat mis en dan niet in de zin van fluiten, maar je hoort hem.

                              Fluiten is niets mis mee als er geen lekken zijn gewoon opspoelen van de turbo op hogere snelheden.

                              In zeker zin heeft het wel zin om hem stationair te laten draaien, maar dat is vooral om alles beetje gelijkmatig te laten afkoelen, maar bij normale rijstijl, en niet constant volgas, levert dit vaak geen voordelen op enkel het nadeel meer verbruik omdat je 5 minuten langer moet draaien. Zeker de tegenwordige watergekoelde turbos zijn geen echte heethoofden meer.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.