Forumindex › Forums › Overige › 4×4 › Trillingen onder het rijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2009 om 17:05 #17209347
Af entoe heb ik onder het rijden sporadisch last van vrij behoorlijke onregelmatige trillingen die je door de hele aandrijflijn voelt. Na de bakrevisie merkten Hennie en ik in eerste instantie alleen een tweeledige trilling als het rempedaal tot de eerste klik ingetrapt word (bij de 2e ontkoppelt de 4×4), maar daar is inmiddels meer bij komen kijken.
Mogelijk zou dit komen doordat de 205/50 R16 banden die aan iedere as een ander merk hebben (dus voor 2 van 1 merk, achter 2 van een ander maar allemaal dezelfde maat) en van een verschillende rolomtrek zijn. Heeft iemand verder nog suggesties of ideeën?2 april 2009 om 08:40 #17474563heb je nog steeds niet 4 dezelfde banden:o
de remschakelaar heeft maar 1 klik en dat is aan- uit
2 april 2009 om 16:54 #17474564Ik vrees van wel tenzij ik mijn baas doodlief aankijk om nieuwe banden :cry Het volledige restant van mijn spaarcenten is naar de verdeelbakrevisie/koppeling gegaan en tussendoor zijn er op gebieden buiten de autohobby ook nog een paar “leuke” onvoorziene betalingen bij gekomen, nu ik daarvan weer een beetje bekomen ben is het tijd voor de overige aanmerkpunten.
Overigens excuus voor het verkeerd onthouden van de uitleg.4 april 2009 om 14:52 #17474565Vandaag nader onderzoek gepleegd, er komt geen hydraulische olie uit het slangetje en het vloeistofniveau is nog wat het zijn moet, auto lijkt weer enigszins normaal te rijden.
Wel blijf ik dezelfde trillingen voelen waardoor ik nu hoop te kunnen zeggen dat het een homokineet zou kunnen zijn, gerust ben ik er allemaal niet op omdat ik werkelijk een enorm luide rotklap hoorde toen ik in een stapvoets tempo van de parkeerplaats af reed… schrok me verdorie amper dood :o… mijn pa zei dat het mogelijk een steentje geweest is dat met een noodgang ergens tegenaan schoot.
Het vreemde is, toen ik de turbokap er even af gehaald had en tussen het slangenwerk door keek aan de ontstekingskant van het gasklephuis zag ik een klein plasje liggen in een kuiltje direct onder de brandstofslang, maar toen ik mijn vinger er in dipte bleek dit motor olie te zijn. Ideas anyone?4 april 2009 om 20:12 #17474566Ok.. vanmiddag ben ik nog een keer extra rond wezen touren om wat meer symptomen naar boven te halen met 4×4 zekering er nog in. Het gebied waar het verdeelbakslangetje op gericht is blijft iedere keer dat ik onder de kap kijk droog maar toch komt er af entoe de geur van hydraulische olie door de ventilatieroosters heen, iets wat zich pas voordeed na die luide knal.
Verder hoor ik op volstrekt willekeurige momenten als de auto stil staat en het gas op een normale manier ingetrapt word de stb-pomp net zo’n geluid maken (van een met het toerental samen oplopende sterkte) als toen de vorige 100% kaput bleek, dit was al aanwezig voor de luide knal.
Op andere momenten wordt het bovenstaande afgewisseld met een eveneens op willekeurige momenten optredend gepiep en geknars wat als ik mijn oren mag geloven bij de drukbol vandaan komt en na de knal pas te horen was.Ik heb de auto sinds die merkwaardige loeiharde klap nog niet op de brug kunnen hebben om hem van onderen te bekijken.. ABS heb ik wel uitgelezen en het is geen harde code die het lampje op spontane momenten op laat lichten, een verschijnsel wat zich eigenlijk al voordoet sinds de rit huiswaards vlak na aankoop.
Aardig verwarrend dit allemaal ik weet het, maar zelfs voor mij is de logica zoek :( Zouden de magneetschakelaars aan het overlijden zijn?EDIT: daarnet in de pauze even naar de spanning van de multiriem gekeken en ik kan deze een beste hoeveelheid naar me toe halen wat de willekeurig optredende geluiden zou verklaren… kan het zijn dat de spanrol al niet meer goed was en met een behoorlijk harde klap aangaf dat hij besloten heeft om de pijp aan Maarten te geven, is er ergens een steentje tussen gekomen of is er iets anders vast geslagen (dynamo is hoorbaar maar de poelie loopt wel mee met de rest)?
Direct onder de drukbol is het trouwens een klein beetje nat van iets wat aan het zweten is, maar de boel is niet zeiknat.9 april 2009 om 08:03 #17474567Vervang je homokineten eens, die klap is waarschijnlijk je homokineet geweest komt wel vaker voor. En als je 4 ongelijke banden hebt zou ik ook eerst je banden eens vervangen plus 4 nieuwe homokineten. Als je dr geen geld voor hebt moet je je er ook niet druk om maken maar er mee leren leven dat onderhoud geld kost.
11 april 2009 om 19:20 #17474568Dat onderhoud geld kost wist ik al, met het budget van dit moment gaat het helaas gewoon niet om alles in 1 keer te doen dus we gaan na de meeting van morgen in Asten de auto maar weer een tijdje stil zetten.
Vandaag nog even onder de kap gekeken en het is waarschijnlijk van de linkse aandrijfas de homokineet aan bakzijde, daar in de buurt is het goed vettig. Komt een geklapte homokineet serieus vaker voor? Ik rij niks anders als rustig van en naar het werk en een enkele keer laat ik hem even goed uit op de snelweg.18 april 2009 om 16:05 #17474569Ok de linker as heb ik vandaag in een vloek en een zucht vervangen maar de trillingen blijven nog steeds bestaan en lijken zelfs met de tijd erger te worden, de as rechtsvoor zal het niet aan liggen want die heeft een alleszins acceptabele hoeveelheid speling.
Voor mijn gevoel komen de trillingen van het gebied koppeling/differentieel en soms voel ik dat de koppeling niet echt mee wil werken, met zekering 19 er weer in hoor ik onder het rijden op sommige momenten iets wat zich aan laat horen als een (hydraulische) oliecirculatieprobleem vanuit de plek waar de drukbol zit.
Rolomtrek van de banden voor en achter ga ik morgen even nameten, hopelijk is deze gelijk maar ik ga de auto sowieso de komende week stil zetten om te kunnen sparen voor definitieve reparatie van de laatste ellende en zo erger te voorkomen.
Na een reply op mijn u2u aan gsi-maffia over de problemen met zijn F28 moet ik zeggen dat het selecteren van de 2e versnelling wel soepel verloopt maar dat er een licht bijgeluid voelbaar en hoorbaar is, plus dat er na die luide knal in het begin een geluid hoorbaar was alsof er ergens iets aanliep als ik de auto uit liet rollen en/of remde.
Dat laatste is verminderd en vrijwel weg, zou het dan aannemelijk zijn dat het prise-as lager overleden is?24 april 2009 om 20:08 #17474570:o Niemand dan?
Auto staat al een week op een beschutte plek stil en mijn humeur daalt met de dag :(3 mei 2009 om 18:11 #17474571Trillen? As naar achteren al gecontroleerd op teveel aan speling?
4 mei 2009 om 18:59 #17474572Nog niet als zodanig maar morgen overdag komt er een splinternieuwe set Michelins binnen die na het werk meteen om de velgen gelegd gaan worden. Daarna ga ik hem maar weer stil zetten om mijn spaarboom weer wat aan te laten sterken :(
6 mei 2009 om 19:08 #17474573origineel gepost door Mirage
Trillen? As naar achteren al gecontroleerd op teveel aan speling?Je krijgt van mij het diploma helderziende, het ding bleek vanmiddag een goede centimeter speling te hebben toen ik hem voor het vervangen van de banden controleerde :o
Rest nog de volgende vraag: waardoor is hij kapot gegaan? Ouderdom of de trekhaak die een vorige eigenaar er onder had hangen voor de caravan of aanhanger als we het gefreubel aan de bedrading bij 1 van de achterlichten mogen geloven?
Ik heb zelf tot nu toe braaf met de 4×4 zekering er uit en alleen korte stukken gereden dus mag ik hopen dat het in ieder geval zo min mogelijk aan mij ligt :hmmz Op iedere velg ligt nu een kakelverse Michelin maatje 205/50R16 met productiestempel 1209 :D7 mei 2009 om 07:38 #17474574Volgens mij kun je die as afstellen, meen aan de voorkant?
7 mei 2009 om 19:16 #17474575Als deze as nieuw geen al te belachelijke prijs heeft gaat hij gewoon vervangen worden aangezien het ding eruit ziet alsof hij alle kilometers van de auto meegemaakt heeft.
Ik wil met dit mooie beestje zo min mogelijk risico lopen en bespaar daarom liefst niet op het onderhoud als het enigszins kan, daarom stop ik hem morgen uit meervoudige zuinigheid retesnel weer op zijn beschutte plekje zodat er ge/bespaard kan worden. Niet goed voor mijn humeur maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden zeggen ze dan… komt over een tijdje wel weer goed :)14 mei 2009 om 13:01 #17474576Ik heb vanmiddag geinformeerd wat een nieuwe tussenas zou moeten kosten en ben amper flauw gevallen aan de balie….
Ten eerste het ding is niet meer leverbaar, ten tweede als hij WEL leverbaar zou zijn dan moet hij amper…. hou je hart en al het overige wat je dierbaar is vast… 1500 euro moeten kosten :o U-joint koppeling los zit op ergens in de 100 euro en is volgens hun computer ook niet meer te krijgen.
Kortom voordat we naar de APK kunnen eerst even kijken of Hennie nog een gaatje in zijn planning vrij heeft, morgen komen in ieder geval de Pilot Exalto’s binnen als alles mee zit.EDIT: Pilots zitten er onder, beide u-joints zijn overleden, voorste gedeelte van de as waar hij de verdeelbak binnen komt heeft zijdelingse speling.
26 mei 2009 om 12:04 #17474577Nog net geen draai om m’n oren gehad bij Hennie zaterdag (as hoort speling te hebben) maar vandaag in de lunchpauze heb ik nog even rond gekeken in de motorruimte en viel amper van m’n stokje toen de (als het goed is) werkelijke oorzaak zich eindelijk liet vinden….
PRECIES achter de rand van een slangklem op het rechter vacuumslangetje aan het gasklephuis zat een kleine scheur die zich pas liet zien toen ik de slang in mijn handen had en hem kon buigen. Inmiddels zit er een andere op en de motor lijkt alvast beter te lopen, aandrijving ga ik straks op weg naar huis achter komen maar we hebben er alvast vertrouwen in dat het ABS lampje nu definitief het zwijgen opgelegd is :D9 juni 2009 om 17:16 #17474578Nu er een nieuw vacuümslangetje op zit blijft hij nu al een tijdje weg in plaats van vrijwel permanent aan te blijven, behalve dat af entoe de motor moeite heeft met aanslaan wat op sommige momenten alsnog gevolgd wordt door het ABS lampje bij stilstaande auto… onder het rijden zit er dan weer wel dan weer niet een wat trillerig gevoel in het vooronder.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.