Toch maar klein project topicje astra F

Forumindex Forums Modellen Astra Toch maar klein project topicje astra F

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269304
    peter777
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 January 2011

      Omdat ik alles qua vragen voor deze auto wat centraal wil houden toch maar een klein project draadje aangemaakt:

      Een astra F caravan 1.6 16V Sport uitvoering die 5 jaar buiten heeft gestaan met 151.000km origineel op de klok.
      Is ooit weg gezet omdat de stuurbekrachtiging olie lekte en daardoor niet meer door de keuring kwam.

      Maargoed, de auto moest uit de tuin weg en het ding voor nop opgehaald. Was een kwestie van nieuwe accu, benzine er in en sloeg vlot aan. Getik van de klepstoters verdween ook na een tijdje en de motor liep eigenlijk best goed. Klein rondje gemaakt, en voelde op zich wel ok aan.

      Dus maar begonnen om hem door de keuring te krijgen.

      Wat is er allemaal gedaan:

      Nieuwe dynamo
      Nieuwe accu
      Brandstoffilter
      Olie+filter
      Distributie, waterpomp en alle rollen
      nieuwe multiriem en meelooprol
      Andere stuurleidingen
      Bougies
      display van interieur
      relais van mistlampen voor vernieuwd
      Andere schokbrekers achter
      Knipperlichtjes voor. Om de een of andere reden schijnen de originelen spontaan er af te vallen.

      Aardig lijstje, maar eigenlijk gewoon achterstallig onderhoud weggewerkt.

      En het nodige poetswerk want de auto was mat roze.

      X16XEL die wel van een slok olie houdt (schijnt normaal te zijn)

      Deze kleur kwam er onder de mos vandaan

      Zie het verschil na het polijsten :)

      En hier is die weer helemaal fris

      Wil nog andere bandjes er om zetten en dan keuring

      #18262630
      TWA
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 June 2010

        Heerlijk dit soort projecten. Mooie auto gered van waarschijnlijk de sloop. Goed bezig hou het vol zo and enjoy your ride :thumb

        Greetz Emiel

        #18262631
        gose91
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 November 2013

          Leuk dat zo’n afgeschreven auto weer wordt opgeknapt! De eerste Astra was toch een behoorlijk volumemodel, dus dan worden ze algauw weggedaan.

          Gelukkig kan je goed polijsten, want dat zal bij deze kleur wel vaker moeten gebeuren :jerry Veel plezier ermee!

          #18262632
          Astra 1.4 NZ
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 December 2011

            Leuk dat hij gered is, hoop dat we hem hier nog veel kunnen volgen en updates kunne zien! Geen last van roest??

            #18262633
            peter777
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 January 2011

              Roest is minimaal. Klein plekje onderaan de wielkastrand rechts achter, en de bodem zit vol vliegroest maar niks doorgerot. Hij moet nog even op de brug om de bodem wat schoon te maken, en remleidingkje links achter moet eigenlijk wel worden vervangen.

              Maar voor de rest zijn de dorpels keihard aan binnen en buitenzijde, deuren, spatbordranden subframes allemaal hard.

              Valt me eigenlijk ook op de de F stations op de sloop over het algemeen minder rot hebben dan de hatchbackjes.

              #18262634
              KadAstra-EF
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 July 2010

                Ook de waardering van deze kant !!
                Fijn dat je deze auto een 2e leven geeft.
                En je ziet, als je je auto netjes (blijft) onderhouden dan blijft ze jaren mooi :wub

                Rik :D

                #18262635
                peter777
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 January 2011

                  thanx :) afgelopen vrijdag de fusee linksvoor los gehaald. Trek de veerpoot er onder weg, blijkt de veer gebroken te zijn. Fusee zit ook nog geklonken en is nooit vervangen. Zag op de sloop nog een aardig frisse station van de laatste lichting en haal daar maar een setje van af. Remvoering viel trouwens spontaan van de stalen plaatjes af, dus al met al geen overbodige luxe om dit nog grondig te doen.

                  Daarnaast loopt hij stationair een beetje plofferig. Blijft wel mooi op toeren, alleen soms mist ie een slag. Als ik het goed begrijp willen de bobines van deze motoren nog wel eens moeilijk gaan doen? Zag in het systeem van de plaatselijke materialen zaak dat deze bobine zo’n beetje voor alle motor varianten is gebruikt.

                  dit exemplaar:

                  #18262636
                  gose91
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 November 2013

                    Deze zie bobine wordt inderdaad veel gebruikt. C14NZ, X14NZ, X14XE, C16NZ, C16SE, X16SZ, X16SZR, X16XEL van de Astra F. Van andere modellen nog de X12SZ, X16XW en C16SEL. Kortom, de keuze is reuze!

                    #18262637
                    KadAstra-EF
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 July 2010

                      @gose91 wrote:

                      Deze zie bobine wordt inderdaad veel gebruikt. C14NZ, X14NZ, X14XE, C16NZ, C16SE, X16SZ, X16SZR, X16XEL van de Astra F. Van andere modellen nog de X12SZ, X16XW en C16SEL. Kortom, de keuze is reuze!

                      FOUT !! (sorry hoor)

                      Niet voor de C1.6NZ want die heeft een ander type bobine.
                      Dat ding op de afbeelding noemen wij trouwens de DIS module.

                      Rik :)

                      #18262639
                      peter777
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 January 2011

                        Handig lijstje :)

                        Nog een vraag, hoe werkt die niveau regeling achter eigenlijk? Heb er nu shocks zonder aansluiting ingezet, maar vroeg me af waar het systeem zijn druk vandaan haalt? Bij de monza zit er een losse compressor onder de kap en een schakelaar op de achterste draagarm die hem aan/uit zet. Bij de astra niks kunnen vinden.

                        #18262638
                        Ray2712
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 June 2009

                          @peter777 wrote:

                          Handig lijstje :)

                          Nog een vraag, hoe werkt die niveau regeling achter eigenlijk? Heb er nu shocks zonder aansluiting ingezet, maar vroeg me af waar het systeem zijn druk vandaan haalt? Bij de monza zit er een losse compressor onder de kap en een schakelaar op de achterste draagarm die hem aan/uit zet. Bij de astra niks kunnen vinden.

                          Er zit in de kofferruimte (ik meen rechts in de bodem bij het achterlichtluikje) een ventiel waar je een bandenpomp op kunt zetten. Daarmee kan je de druk aanpassen.

                          #18262640
                          peter777
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 January 2011

                            Aaah, mooi. Dan staat er tenminste ook niks te pompen terwijl die slangen er niet aan hangen.

                            Begint nu eindelijk beetje richting de afronding te gaan. Veerpoten van de sloop gehaald, zit geen spat roest op en de veren zijn heel dus dat is dikke prima.

                            Alleen nog een (ik meen zelfs APK punt) en dat zijn de beide vergrendelingen van de achterbank. Deze zijn gescheurd waardoor de pal de metalen beugel niet grijpt. De rugleuningen zitten dus feitelijk los. Op de sloop zijn alle witte exemplaren ook niet best, en bij de latere bouwjaren zit er een zwart exemplaar in die een stuk steviger is. Heb er een uit een achterbank gesloopt alleen deze is wat anders. Denk dat ik maar twee rugleuningen uit een nieuwer type haal en daar de hoezen van wissel met mijn eigen exemplaren.

                            #18262641
                            gose91
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 November 2013

                              @KadAstra-EF wrote:

                              @gose91 wrote:

                              Deze zie bobine wordt inderdaad veel gebruikt. C14NZ, X14NZ, X14XE, C16NZ, C16SE, X16SZ, X16SZR, X16XEL van de Astra F. Van andere modellen nog de X12SZ, X16XW en C16SEL. Kortom, de keuze is reuze!

                              FOUT !! (sorry hoor)

                              Niet voor de C1.6NZ want die heeft een ander type bobine.
                              Dat ding op de afbeelding noemen wij trouwens de DIS module.

                              Rik :)

                              Dan heeft mijn bron het fout ;)
                              http://www.fsrs-opelwebshop.nl/bobine-opel-astra-f-astra-g-corsa-a-corsa-b-tigra.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                              #18262642
                              peter777
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 January 2011

                                Ok, kleine tegenvaller vandaag. Wou op de sloop een veerpoot ophalen vanwege de gebroken veer en de twijfelachtige staat van de oude. Kom ik op het terrein, is mijn favoriete station uit 97 al op de bult gegooid :(

                                Dus maar wat wezen rondstruinen en gevraagd of ze er misschien nog een op de plank hebben liggen, blijkt dat je een aantal verschillende versies hebt. Dikke as, dunne as, lange vertanding korte vertanding enz.

                                Nu moet ik de poot met naaf hebben omdat die constructie nou eenmaal zo in elkaar zit, en naaf er uit persen gaat lastig zonder de juiste tools.

                                Nu mijn vraag, welke bak hangt er achter de X16XEL (F15?) en voor welke astra motoren is deze nog meer gebruikt? Ik vond alleen 8 kleppers op de sloop en de as/naaf bevestiging zag er anders uit.

                                Volgens deze site http://opelinfo.tk/index.php/5-bakken/f10-f13-f12-f15-en-f17″ onclick=”window.open(this.href);return false; een f15 of een f17

                                #18262643
                                peter777
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 January 2011

                                  Vandaag andere einddemper er onder geschroefd. Blijkt van het oude type astra te zijn met zo’n beugel ipv 3 ophangpennen. Maargoed, voor 33 euro moet ik niet klagen.

                                  Uitlaat weer lekker stil, maar toch hoorde ik nog wat gefruttel aan de voorzijde. Blijkt dat de flens van de voorpijp naar de kat bijna is weggerot. Dit zijn 2 flensen met 2 veertjes er op. Is dit te vervangen met een flexibel deel wat ik er tussen las? Om nou een andere kat en voorpijp te halen is ook weer zowat. Denk dat ik met een overschuifstuk met 2 van die bouten het probleem ga krijgen dat de pijp kan gaan scheuren ivm kantelen blok…

                                  Wat is wijsheid?

                                  Oh ja, rest is allemaal wel gelukt. Ophanging weer helemaal ok, alle remleidingen geschuurd en in de lak gezet.

                                  Maar iedere keer komen er weer van die kleine dingetjes bij ;)

                                  #18262644
                                  opel-mark
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 March 2011

                                    Mooi te zien dat je deze van de sloop hebt gered en er zoveel aandacht aan besteed.

                                    #18262645
                                    KadAstra-EF
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 July 2010

                                      @peter777 wrote:

                                      Vandaag andere einddemper er onder geschroefd. Blijkt van het oude type astra te zijn met zo’n beugel ipv 3 ophangpennen. Maargoed, voor 33 euro moet ik niet klagen.

                                      Uitlaat weer lekker stil, maar toch hoorde ik nog wat gefruttel aan de voorzijde. Blijkt dat de flens van de voorpijp naar de kat bijna is weggerot. Dit zijn 2 flensen met 2 veertjes er op. Is dit te vervangen met een flexibel deel wat ik er tussen las? Om nou een andere kat en voorpijp te halen is ook weer zowat. Denk dat ik met een overschuifstuk met 2 van die bouten het probleem ga krijgen dat de pijp kan gaan scheuren ivm kantelen blok…

                                      Wat is wijsheid?

                                      Oh ja, rest is allemaal wel gelukt. Ophanging weer helemaal ok, alle remleidingen geschuurd en in de lak gezet.

                                      Maar iedere keer komen er weer van die kleine dingetjes bij ;)

                                      Liever elke keer kleine dingetjes dan een paar grote (dure) reparaties king:
                                      Je bent lekker bezig zo :thumb

                                      Rik :D

                                      #18262646
                                      peter777
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        21 January 2011

                                        Kom ik vandaag op de sloop, zie ik daar een astra F sport X16XEL in het rood staan! Ik dacht “mooi, even een paar dingetjes er af halen!”

                                        Helaas, bestuurdersspiegel ook kaduuk (klapte niet goed meer terug, denk scharnier gebroken oid) en ook wederom een defecte achterbank vergrendeling bijrijderskant.

                                        Ben toen eens gaan verder zoeken, maar bij alle fjes geen enkele hele bestuurderskant spiegel. Begin haast te denken dat het een euvel van die dingen is :afro

                                        Maargoed, nog steeds wachtende op de nieuwe papieren want de oude waren foetsie vanwege de lange stalling. Beetje een gedoe maar de oude te naam gestelde moet de nieuwe papieren(pasje)/meldcode ontvangen, dan keuren (op schorsing naam oude eigenaar) en dan eenmaal goedgekeurd overschrijven.

                                        #18262647
                                        peter777
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 January 2011

                                          Stond een tijdje stil omdat de vorige eigenaar de papieren kwijt is…. Maar de nieuwe pas is aangevraagd. Komende week nog even een flexibel deel inlassen bij de voorpijp, einddemper nog goed er onder hangen. Ding had ik vernieuwd maar scheef er onder gehangen. Tikt nu ergens tegen aan tijdens starten. Maar ben benieuwd of hij door de keuring komt :)

                                          #18262648
                                          trashmetal
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 February 2007

                                            @peter777 wrote:

                                            Ok, kleine tegenvaller vandaag. Wou op de sloop een veerpoot ophalen vanwege de gebroken veer en de twijfelachtige staat van de oude. Kom ik op het terrein, is mijn favoriete station uit 97 al op de bult gegooid :(

                                            Dus maar wat wezen rondstruinen en gevraagd of ze er misschien nog een op de plank hebben liggen, blijkt dat je een aantal verschillende versies hebt. Dikke as, dunne as, lange vertanding korte vertanding enz.

                                            Nu moet ik de poot met naaf hebben omdat die constructie nou eenmaal zo in elkaar zit, en naaf er uit persen gaat lastig zonder de juiste tools.

                                            Nu mijn vraag, welke bak hangt er achter de X16XEL (F15?) en voor welke astra motoren is deze nog meer gebruikt? Ik vond alleen 8 kleppers op de sloop en de as/naaf bevestiging zag er anders uit.

                                            Volgens deze site http://opelinfo.tk/index.php/5-bakken/f10-f13-f12-f15-en-f17″ onclick=”window.open(this.href);return false; een f15 of een f17

                                            Veren heb ik nog wel goede voor je liggen
                                            leuk te zien dat er nog iemand op het forum een rode station aan het opknappen is :D
                                            naafen lager er uit persen is indd een klote karweitje, zelfs met de juiste tools

                                            #18262649
                                            peter777
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              21 January 2011

                                              Bedankt voor het aanbod, maar is inmiddels geregeld. Vond een ’97 8 klepper op de sloop en deze poot was identiek. Riem van de sloper was geknapt en daarom op de bult beland. Poot is nog als nieuw na schoonmaken met als bonus een recent vervangen fusee kogel welke ik netjes inclusief boutjes van de arm heb kunnen schroeven (scheelt weer een paar centen :) )

                                              Op de uitlaat na is hij er klaar voor :) Wacht nog ff op het pasje, dan de boel nog lassen.

                                              Nogmaals even een sneaky klein stukje gereden, maar wat een fijne auto. En met 150K op de teller een behoorlijk fris exemplaar. Banden ook geregeld trouwens. Astra van kameraad had na 4 ton de geest gegeven (drukgroep helemaal op) en daar zit nog vers rubber omheen + dezelfde velgen. En zo komen we low budget richting eindresultaat :) Oh ja, had op de sloop nog een andere bobine gehaald en deze werkt wat beter dan die er op zit maar nog niet optimaal. Hij ploft stationair een beetje. Die in de kapotte astra is nog goed en bouw die ook nog over. Dan blijft er afgezien van inbouw andere radio (cassette is niet handig) weinig meer over om te doen :D

                                              #18262650
                                              peter777
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 January 2011

                                                Nou, probeer het ook maar even via deze weg. Enorm gedoe met de papieren,en de beslissing is genomen dat blok en bak er uit gaan. Deze worden in de andere astra met 4 ton gezet zodat die weer even mee kan.

                                                De rest gaat in de onderdelen verkoop.

                                                Vooral het interieur is in een erg nette staat. Is een sport interieur van voor de facelift volgens mij. Zat ook in de gsi dacht ik?

                                                Ding heeft 150K op de teller dus de boel is niet uitgeleefd.

                                                Alles is voor de rest compleet, stuur maar een pm voor eventuele interesse.

                                                #18262651
                                                peter777
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 January 2011

                                                  Nou, na een dik half jaar zeuren en contact zoeken dan toch eindelijk de papieren binnen. Scheelt een hoop werk :) Komende week hopelijk keuren en dan rijden met dat ding!

                                                  #18262652
                                                  KadAstra-EF
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 July 2010

                                                    Goedzooooooo :thumb

                                                    Rik

                                                    #18262653
                                                    harryastra
                                                      Lid sinds:
                                                      13 November 2006

                                                      Veel rijplezier alvast!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.