timing Z18XE herstellen

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) timing Z18XE herstellen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Arne Janssen
    Deelnemer

Mijn distributieriem van mijn Opel Zafira A is gebroken tijdens het rijden.
      Mits ik momenteel niet de middelen heb voor een nieuwe of 2de hands wagen zijn mijn enige opties het vervangen van de distributieriem met het terug correct zetten van de timing en hopen dat er geen kleppen geraakt zijn.
      Momenteel is alles vervangen en dient enkel de timing nog goed gezet te worden waarna de nieuwe distributieriem er op kan.
      Nu heb ik al gelezen dat er een manier is om de krukas te blokkeren maar dat dit een DIY oplossing lijkt die ik dan wel zal toepassen mits het niet anders zou gaan.
      Tevens heb ik in hetzelfde onderwerp gelezen dat het niet vanzelfsprekend is om de spanrol af te stellen.

Krukas poelie bout

De waterpomp heb ik tevens moeten uitslijpen mits deze er op geen enkele manier uit ging.
      Opbouwend geprobeerd met alle mogelijke manieren maar uiteindelijk toch slijpen. :-/

Daarna een vacuümtest uitvoeren en hopen op het beste.

Indien er toch iets geraakt blijkt te zijn is het een 2de hands motor of wagen zoeken onder de 1000€ en alle reeds aangekochte nieuwe stukken overzetten op het nieuwe motorblok.

Deftig projectje moet ik zeggen. :scratch:

Moest hier nog iemand tips, meer recente afbeeldingen/filmpjes of links hebben voor het blokkeren van de krukas of het herstellen van de timing zijn deze meer dan welkom.
      IMG_20250502_181001IMG_20250502_181019IMG_20250502_181013

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.