tikkend?/rauw geluid bij koude motor {knikkeren}

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) tikkend?/rauw geluid bij koude motor {knikkeren}

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361903
    zaffiepaul
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 February 2011

      hallo forummers,

      mijn zafira b 1.9 cdti van 2007, heeft bij een koude start een knikkerend geluid wat hij voorheen niet deed..

      zou dit misschien door een verkeerde olie kunnen komen of is hier iets anders aan de hand?

      kilometerstand is 355000 km en hij heeft iedere beurt gehad [ bij onafhankelijk garage bedrijf]

      heeft iemand suggesties of is dit nog ergens te vinden op het forum?

      vriendelijke groet; paul  :help:

      #18362402
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Bij mij waren het de hydraulische regelingen die de kleppen automatisch afstellen. Er was denk ik vuil aangekoekt waardoor de regeling niet meer werkte. Toen gingen de kleppen tikken.

        Blikje reinigingsmiddel in de olie doen. 15 min stationair draaien, olie weggooien, nieuw oliefilter en olie. Alles liep toen al geruislozer en een maand later waren alle tikkende bijgeluiden weg. Ik heb het een jaar daarna nog eens gedaan, en daarma nog twee keer met twee jaar tussenpose. Motor draait nu net zo geruisloos en mooi als toen hij nieuw was. Het tikken begon bij circa 250.000, en nu bij 350.000 loopt alles super.

        #18362683
        zaffiepaul
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 February 2011

          Goede middag, even een update ivm tikkende en rauwlopende motor.

          na een poosje ging hij stationair ook onregelmatig lopen en duidelijk zichtbaar schommelen in de toeren.

          bij de garage hebben ze de motor een flussbehandeling gegeven en de olie en filters vervangen.

          nadat ik hem weer op heb gehaald , viel het direct op dat hij veel rustiger liep en het tikken was vele malen minder en klinkt bijna normaal.tijdens het uitlezen van de auto kwam hij ook nog een voorgloeirelai tegen die niet goed was en heeft deze gelijk vervangen, dus hij is weer helemaal toppie.

          olie is vervangen door een volsyntetische olie van het merk castrol.

          groet: paul

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.