Tempratuur probleem

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Tempratuur probleem

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244630
    HardcoreHell
      Lid sinds:
      14 March 2005

      Mijn Calibra heeft sinds een paar dagen een probleem met de tempratuur.
      Eerst gaf hij bij een warme motor een temp aan van russen de 90 en 95 graden.
      Nu blijft de wijzer op 0, tenzij er langzaam gereden word, dan stijgt ie iets richting de 90.

      Ik heb gisteren het koelwater bijgevuld, en er is weinig tot niks uit gegaan na +/- 150km ( waarvan 100km snelweg).
      Het koelwater zelf is 75% – 90% schoon.
      Nu is mijn eerste gedachte dat de thermostaat kapot is.
      Deze heb ik +/- 10.000km geleden vervangen.

      Mijn grootste zorg, is dat de koppakking het begeven heeft…

      Iemand een idee???

      #17964948
      opelkadetje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 December 2004

        – zit je stekkertje nog wel goed op je tempsensor?
        – is je temp sensor nog wel goed? (kost zo’n 13 euro meende ik)

        heb je blauwe rook uit de uitlaat of is dat verder normaal?

        ik heb hetzelfde gehad en bij mij was de sensor niet meer zo goed.. deze vervangen en probleem solved.

        zijn vast nog wel andere eventuele oorzaken maar deze weet ik zo 123 niet.

        #17964949
        HardcoreHell
          Lid sinds:
          14 March 2005

          De stekker zit er goed op.
          Alleen is de kabel niet helemaal 100% meer.
          Misschien dat het daar aan ligt.
          Anders eens een andere thermostaat proberen….

          #17964950
          nicksje
            Lid sinds:
            11 November 2011

            even je sensor uitmeten .moet je daar al niet meer aandenken

            #17964951
            HardcoreHell
              Lid sinds:
              14 March 2005

              Ben er nu achter gekomen, dat de fan gewoon aanslaat bij te lang stationair draaien.
              Normaal zou de meter in de auto dan 100 graden aangeven, nu stond de wijzer op 0.

              Ik dacht dat bij een defecte thermostaat de fan niet aan slaat…..

              #17964952
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Ligt eraan, als de thermosstaat OPEN blijft, dan gaat de vin wel draaien na lang stationair draaien..

                als ie Dichtblijft is de motor binnen no time over verhit..

                Willem

                #17964953
                rickwerf
                  Lid sinds:
                  12 October 2011

                  Zelfde probleem hier, tellerbak vervangen omdat meerdere meters het niet deden, sensor vervangen en nog steeds pas na hele lange tijd stationair komt er iets van een temperatuur in beeld bij rijden donderd ie dan ook heel snel weer naar beneden en ook bij mij doet de fan het gewoon, ik vermoed dat er gewoon geen thermostaat inzit omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk temperatuur problemen had, ga ik bij beter weer maar eens bekijken.

                  groeten

                  #17964954
                  testdrive
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 November 2008

                    als jij zegt dat je fan aanslaat betekent dat je koelvloeistof temp gewoon goed is . Fan slaat pas aan bij 100 graden.dus je motor is gewoon op temperatuur . Het word alleen niet goed aangegeven op je dashboard. want het lijkt me sterk dat en je termostaat en je termoschakelaar alle 2 kapot zijn gegaan . Dus ik zou het probleem zoeken in je tempsensor , bedrading of dashboard

                    #17964955
                    HardcoreHell
                      Lid sinds:
                      14 March 2005

                      Probleem is inmiddels opgelost.
                      Denk dat er een kabelbreuk in de kabel aan de temp sensor zit.
                      Wat gefriemel aan het kabeltje en alles werkt weer :)

                      #17964947
                      Esox Lucius
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 September 2011

                        @testdrive wrote:

                        als jij zegt dat je fan aanslaat betekent dat je koelvloeistof temp gewoon goed is . Fan slaat pas aan bij 100 graden.dus je motor is gewoon op temperatuur . Het word alleen niet goed aangegeven op je dashboard. want het lijkt me sterk dat en je termostaat en je termoschakelaar alle 2 kapot zijn gegaan . Dus ik zou het probleem zoeken in je tempsensor , bedrading of dashboard

                        Testdrive ,

                        Dit is de juiste manier van diagnose stellen.
                        Weten hoe het systeem werkt, dingen uitsluiten.
                        Top :thumbup :thumbup :thumbup

                        #17964956
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Exact, 100 ohm moet de temp sensor zijn bij 100 graden. Wat je dus eenvoudig kan testen als je een 100 ohm weerstandje op het stekkertje doet en het blok aanraakt (massa maakt). Zo kun je de meter in je dash testen (en bedrading er naar toe).

                          Dan kun je de weerstand nog meten op het moment dat de fan aanslaat moet je dus tussen massa en op de temp sensor 100 ohm meten.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.