Tempratuur probleem

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Tempratuur probleem

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 10 reacties.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244630

    HardcoreHell
    • Topics 182
    • Reacties 1374
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 March 2005

    Mijn Calibra heeft sinds een paar dagen een probleem met de tempratuur.
    Eerst gaf hij bij een warme motor een temp aan van russen de 90 en 95 graden.
    Nu blijft de wijzer op 0, tenzij er langzaam gereden word, dan stijgt ie iets richting de 90.

    Ik heb gisteren het koelwater bijgevuld, en er is weinig tot niks uit gegaan na +/- 150km ( waarvan 100km snelweg).
    Het koelwater zelf is 75% – 90% schoon.
    Nu is mijn eerste gedachte dat de thermostaat kapot is.
    Deze heb ik +/- 10.000km geleden vervangen.

    Mijn grootste zorg, is dat de koppakking het begeven heeft…

    Iemand een idee???

    #17964948

    opelkadetje
    Participant
    • Topics 64
    • Reacties 1415
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 December 2004

    – zit je stekkertje nog wel goed op je tempsensor?
    – is je temp sensor nog wel goed? (kost zo’n 13 euro meende ik)

    heb je blauwe rook uit de uitlaat of is dat verder normaal?

    ik heb hetzelfde gehad en bij mij was de sensor niet meer zo goed.. deze vervangen en probleem solved.

    zijn vast nog wel andere eventuele oorzaken maar deze weet ik zo 123 niet.

    #17964949

    HardcoreHell
    • Topics 182
    • Reacties 1374
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 March 2005

    De stekker zit er goed op.
    Alleen is de kabel niet helemaal 100% meer.
    Misschien dat het daar aan ligt.
    Anders eens een andere thermostaat proberen….

    #17964950

    nicksje
    • Topics 9
    • Reacties 32
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 November 2011

    even je sensor uitmeten .moet je daar al niet meer aandenken

    #17964951

    HardcoreHell
    • Topics 182
    • Reacties 1374
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 March 2005

    Ben er nu achter gekomen, dat de fan gewoon aanslaat bij te lang stationair draaien.
    Normaal zou de meter in de auto dan 100 graden aangeven, nu stond de wijzer op 0.

    Ik dacht dat bij een defecte thermostaat de fan niet aan slaat…..

    #17964952

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Ligt eraan, als de thermosstaat OPEN blijft, dan gaat de vin wel draaien na lang stationair draaien..

    als ie Dichtblijft is de motor binnen no time over verhit..

    Willem

    #17964953

    rickwerf
    • Topics 3
    • Reacties 16
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 October 2011

    Zelfde probleem hier, tellerbak vervangen omdat meerdere meters het niet deden, sensor vervangen en nog steeds pas na hele lange tijd stationair komt er iets van een temperatuur in beeld bij rijden donderd ie dan ook heel snel weer naar beneden en ook bij mij doet de fan het gewoon, ik vermoed dat er gewoon geen thermostaat inzit omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk temperatuur problemen had, ga ik bij beter weer maar eens bekijken.

    groeten

    #17964954

    testdrive
    Participant
    • Topics 43
    • Reacties 677
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 November 2008

    als jij zegt dat je fan aanslaat betekent dat je koelvloeistof temp gewoon goed is . Fan slaat pas aan bij 100 graden.dus je motor is gewoon op temperatuur . Het word alleen niet goed aangegeven op je dashboard. want het lijkt me sterk dat en je termostaat en je termoschakelaar alle 2 kapot zijn gegaan . Dus ik zou het probleem zoeken in je tempsensor , bedrading of dashboard

    #17964955

    HardcoreHell
    • Topics 182
    • Reacties 1374
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 March 2005

    Probleem is inmiddels opgelost.
    Denk dat er een kabelbreuk in de kabel aan de temp sensor zit.
    Wat gefriemel aan het kabeltje en alles werkt weer :)

    #17964947

    Esox Lucius
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 170
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 September 2011

    @testdrive wrote:

    als jij zegt dat je fan aanslaat betekent dat je koelvloeistof temp gewoon goed is . Fan slaat pas aan bij 100 graden.dus je motor is gewoon op temperatuur . Het word alleen niet goed aangegeven op je dashboard. want het lijkt me sterk dat en je termostaat en je termoschakelaar alle 2 kapot zijn gegaan . Dus ik zou het probleem zoeken in je tempsensor , bedrading of dashboard

    Testdrive ,

    Dit is de juiste manier van diagnose stellen.
    Weten hoe het systeem werkt, dingen uitsluiten.
    Top :thumbup :thumbup :thumbup

    #17964956

    Vinci
    Participant
    • Topics 139
    • Reacties 6116
    • Offline
    • Lid sinds:
      3 August 2009

    Exact, 100 ohm moet de temp sensor zijn bij 100 graden. Wat je dus eenvoudig kan testen als je een 100 ohm weerstandje op het stekkertje doet en het blok aanraakt (massa maakt). Zo kun je de meter in je dash testen (en bedrading er naar toe).

    Dan kun je de weerstand nog meten op het moment dat de fan aanslaat moet je dus tussen massa en op de temp sensor 100 ohm meten.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.