Temperatuur meter kapot????

Forumindex Forums Modellen Corsa Temperatuur meter kapot????

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244556
    Bupke
      Lid sinds:
      22 November 2010

      Hee hallo…

      Volgens mij is er wat kapot aan mijn temperatuur systeem…
      Mijn temperatuur meter komt niet meer zo omhoog als hij eerst deed.
      Ik dacht dit komt door de kou. dus maar weer het houte plaatje tusse de gril gezet voor minder rij wind.
      maar mijn temperatuur meter komt nog niet omhoog.
      Mijn termostaat springt wel open. wat ik kan zien.

      Waar kan dit aan liggen?? heeft iemand dit probleem al een meegemaakt??

      alvast bedankt.

      Bupke

      #17963634
      Smithy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 August 2011

        je bent niet de eerste, ik heb hier ook last van en ga morgen eens bij de dealer langs.
        waarschijnlijk een kapotte thermostaat?
        viewtopic.php?f=5&t=156571

        Grtn,
        Jeroen

        #17963635
        ries e
          Lid sinds:
          23 December 2011

          Waarschijnlijk blijft je thermostaat open staan. Normaal mag de thermostaat pas open gaan als de temperatuur van de koelvloeistof in de motor boven de 90 graden komt. Je kunt zelf je thermostaat controleren door de motor te laten draaien nadat deze al een paar uur uit staat en helemaal is afgekoeld. De eerste minuten moet de slang van de thermostaat naar de radiateur koud aan blijven voelen. Pas bij 90 graden word deze in een keer flink warm. Zeker stationair heeft de motor dan al een heel poosje gelopen. Wordt de slang al snel lauw warm dan moet de thermostaat vervangen worden.

          #17963636
          BlackDevil
            Lid sinds:
            4 January 2009

            Of het metertje is gaar. Kun je makkelijk testen met een 9-volt blokbatterij.

            #17963637
            Bupke
              Lid sinds:
              22 November 2010

              Oke..
              Ja mijn temperatuur meter die komt een beetje omhoog tot het eerste streepje.
              dan zie je hem weer zakken.. ( dit had ik eerst ook alleen bij het middelste streepje, dan springt de termostaat open)
              En dan blijft hij onder het eerste streepje hangen als ik rij.. je ziet hem wel meer wisselen tussen de temperatuur.
              Als hij stationar blijft lopen zie je hem op lopen… Tot het midden..

              kan het niet dat als de sensor kapot is dat mijn ventilator dan niet meer aanspringt???

              #17963638
              ries e
                Lid sinds:
                23 December 2011

                De temperatuurmeter op het dashboard werkt op de sensor waar een enkele draad op geschoven zit. Deze zit in het inlaatspruitstuk vlak bij de distributiekap. Als hij wel goed warm wordt, alleen de meter niet kun je deze sensor vervangen en een nieuw stekkertje aan de draad maken. Het motorstuurapparaat krijgt het koelvloeistoftemperatuursignaal van een andere sensor met 2 pootjes. deze is volgens mij bij een c14nz blauw. Warm laten draaien met een opcom aangesloten weet je dus precies bij welke temperatuur je thermostaat open gaat.

                De koelvin van de radiateur wordt geschakeld door de thermische schakelaar. Schakelt aan bij 100 graden celcius. Deze zit in de radiateur geschroefd. Volg de draden vanaf de koelvin. Dit is helemaal apart van de temperatuurmeter in het dashboard.

                Ziet er voor mij nog steeds uit als een thermostaat die te vroeg open gaat.

                #17963639
                Bupke
                  Lid sinds:
                  22 November 2010

                  aaah oke…
                  Dan zal ik eens gaan checken..
                  Ik vroeg me dat gewoon af of de ventilator daarmee te maken had voordat hij me dadelijk te warm word.
                  Maar ik heb nog een temperatuursensor van een c18nz liggen waarschijnlijk is dat het zelfde dan zet ik die eens om..

                  bedankt voor jullie hulp

                  #17963640
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    om je klokje te testen leg je gewoon even de draad vanaf de tempsensor aan massa. Dan slaat je meter volledig uit.

                    ALs die iets omhoog komt reageerd ie dus wel…dus die tempsensor kun je laten zitten.

                    Wordt je kachel nu warm? nee zeker?

                    Thermostaat blijft open dan

                    ik snap trouwens niet hoe jij kan zien dat je thermostaat opent????

                    #17963641
                    Bupke
                      Lid sinds:
                      22 November 2010

                      @ fearless..

                      Mijn kachel word gewoon warm..
                      Maar hoe ik dat zie is dat mijn temperatuurmeter omhoog gaat tot het midden. en dan als de thermostaat opent dan zie je de temperatuurmeter weer iets zaken en dan loopt hij op tot de juiste temp. wat de motor heeft.
                      Maar ik zal eens gaan testen hoe en wat.

                      Is de temperatuur sensor het zelfde van een c18nz??

                      #17963642
                      johan1981
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 April 2005

                        Geldt dit verhaal ook voor een Corsa C met X10XE (3cilinder)?

                        Temperatuurmeter komt iets (lees 3mm) omhoog, kachel wordt wel warm. Auto rijdt verder ook wel goed. Zomer of winter hebben geen invloed op temperatuurmeter…

                        #17963643
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Thermosstaat dood vermoedelijk..

                          je kan ook de temperatuur (laten) uitlezen met de Op-com of Tech-II

                          Komt ie wel omhoog als je m lang statioanair laat draaien??

                          Willem

                          #17963644
                          johan1981
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 April 2005

                            @wim-v6 wrote:

                            Thermosstaat dood vermoedelijk..

                            je kan ook de temperatuur (laten) uitlezen met de Op-com of Tech-II

                            Komt ie wel omhoog als je m lang statioanair laat draaien??

                            Willem

                            Er is een nieuwe waterpomp opgekomen, zit thermostaat daar niet aan vast dan?

                            Zal nog es goed gaan kijken, ’t ontbreekt me alleen aan de tijd. :(

                            #17963645
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              nope

                              thermosstaat is een los onderdeel

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.