Temperatuur koelwater loopt op naar de 100 graden

Forumindex Forums Modellen Corsa Temperatuur koelwater loopt op naar de 100 graden

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18374944
    Opel93
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 June 2020

      Ik ben in het bezit van een Opel Corsa B 1.4i Sport uit 1997. Ik heb de auto al bijna 5 jaar in bezit en heb nooit problemen met de temperatuur van het koelwater gehad.

      Even een voorgeschiedenis van toen de problemen begonnen:

      Een jaar geleden moest ik de olie bijvullen en hiervoor had ik olie van de Action gebruikt. Ik merkte dat ik na een paar maanden weer de olie moest bijvullen en toen kwam ik erachter dat de olie van de Action synthetisch is, terwijl ik voor mijn auto half-synthetische olie moet hebben. Synthetische olie is te dun en daardoor gaat de motor ‘zweten’.

      6 maanden terug heb ik de auto laten keuren en daar werd geconstateerd dat de motor aan alle kanten zweet, maar dat het geen ernstige lekkage is. Ik heb nieuwe olie + oliefilter erin laten zetten en dit keer wel de juiste olie. Sindsdien heb ik de olie niet meer hoeven bijvullen, dus ik neem aan dat hij niet meer lekt.

      De laatste maanden merk ik echter dat de temperatuur van het koelwater heel snel oploopt naar de 100 graden. Ik ging toen kijken of er wel genoeg koelvloeistof in het reservoir zat en die was bijna helemaal leeg! Ik heb het toen bijgevuld en nu na een paar weken is het reservoir nog steeds op peil, dus ik vraag me af waar die lekkage vandaan komt? :?

      Maar het belangrijkste probleem is dat de temperatuur van het koelwater nog steeds oploopt naar de 100 graden, ook al is het reservoir op peil. Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

      #18375140
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Je koelfan slaat aan rond de 100 / 105 graden en koel hem dan terug naar  95 / 97 graden.

        Ik weet even niet wanneer je thermostaat open gaat, maar ik dacht bij een 95 graden.

        #18376150
        Deventer
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 August 2018

          Misschien toch even de thermostaat demonteren en in een pan met water op warmen op een warmtebron. Dan zie je net voor het kookpunt de thermostaat zich openen. Zo niet, dan natuurlijk vervangen.

           

          #18376157
          john-opel
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 June 2012

            Hier hetzelfde met de Astra, temperatuur loopt sinds enkele maanden snel op naar 96 graden, dan opent termostaat en zakt het naar 95. Stationair / file naar 113. Dit ging vorige week dus mis: water over de kook, borrelend expantievat, waterslang naar thermostaat lek gegaan, ca 0,75 liter water kwijt, expantievat leeg. Koelvin sloeg aan bij 113 graden.

            Ik denk dat de ontluchting vd dop op het expantievat niet goed werkte en er daardoor een scheur in de slang ontstaan is waardoor het water direct ging koken. Of zou het lekje er al geweest zijn waardoor hij steeds zo snel heet werd?

            Nacht laten afkoelen, Bijgevuld, slang ingekort en opgeschoven, start weer en half uur laten draaien.  Dat ging goed. Temperatuur gaat wel weer over de 100 graden stationair.

            Expantievat heeft nu scheuren/breuken door de overdruk. Morgen naar de garage. Denk nieuw vat, dop en dan check of hij niet oververhit raakt.

            20200616_132957

            20200614_214159

            #18376166
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ik zou op de sloop even een ander tankje zoeken, ben bang dat je je bij de dealer rot schrikt wat zoiets kost :negative:

               

               

              #18376218
              Motormuis
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 March 2005

                is ook bij de automaterialen te krijgen

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.