Super stille server bouwen [ kan dicht ]

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia Super stille server bouwen [ kan dicht ]

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 26 tot 40 (van in totaal 40)
  • Auteur
    Berichten
  • #17414939
    Onderbroekie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 July 2007

      Ahaaa, nu ff flink spare hoop dat ik hem deze maand binnen heb :thumbup

      #17414940
      GH45T
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 July 2005

        Stille server?

        Heb hier een passief gekoelde AMD 64 3000+ op een Epox 9NDA3+ met 1,5 GB geheugen.

        VGA kaartje is een oud S3 ding, zit er alleen maar in om door de POST heen te komen.

        Processorkoeler is een thermaltake silent tower zonder ventilator en zonder afschermkap.

        Voeding omgebouwd naar passieve koeling, passieve northbrigde koeler, 3 harde schijven erin:

        C:
        Maxtor 6Y080L0

        D: (spanned volume)
        Samsung HD501LJ
        Western Digital WD5000AAKS

        Draai er Windows server 2003 Enterprise op in verband met mijn studie. Verder nog een virtuele computer welke erop draait als download computer.

        Het spreekt voor zich dat dit erg stil is. Geen ventilatoren, alleen harde schijven welke je hoort. De Maxtor zit nog in een Silentmaxx HD enclosure, maar eigenlijk zijn die dingen toch wel vrij prijzig voor hun meerwaarde.

        Verbruik ligt onder load zo rond de 70/80 watt, vind dit goed te doen voor zo’n systeem. Idle schommelt ie rond de 40 watt. Een NAS is niet erg veel zuiniger.

        Mijn PC is overigens ook behoorlijk stil met 2 Samsung P120 250GB schijven, een X2 3800+ met een thermalright XP-120 en een erg stille koeler. Als VGA kaart een 7600GS, gemodde Coolermaster Realpower 550 watt voeding etc. Verbruik daarvan ligt wel stukken hoger, inclusief beeldscherm zit mijn PC rond de 200 watt.

        Laptop met Core Duo T2250 en 2GB ram trekt 26 watt uit het stopcontact als de accu eruit ligt, erg stil én zuinig, mijn complete laptop is zuiniger dan mijn Samsung 205BW beeldscherm van mijn PC.

        Edit:
        Harde schijven van de server worden binnekort wel omgewisseld tegen 4*750GB in RAID 5, kom op het moment opslagruimte te kort. Het energieverbruik en de geluidsproductie zal daardoor natuurlijk wel anders komen te liggen.

        Kan ook wel voor 3*1000GB gaan, maar dan ben ik én duurder uit én heb ik minder opslagruimte effectief in RAID5.

        #17414941
        guyke
          Lid sinds:
          28 July 2008

          Voilá voor een echt stil systeem gebuik je deze kast en heb je geen koelers meer nodig

          http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=116

          #17414942
          GH45T
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 July 2005

            Geloof me, als je een passief gekoelde computer wilt hebben kan dat ook prima zonder zo’n dure Zalman kast.

            In mijn server zitten op dit moment wel enkele ventilatoren, met dit warme weer houdt hij het anders niet uit, omgevingstemperatuur van 30 graden celcius + passief koelen = no go. Processor etc. lukt nog wel met grote koelblokken, maar je moederbord wordt gewoon te warm.

            #17414943
            tim_j
              Lid sinds:
              4 February 2007

              leg de de server in de meterkast :P dat is pas lekker stil..

              haha, zorg dat je de server met remote desktop kan bereiken.
              dan hoef je geen scherm, muis/ramplank. aan te hangen :thumbup

              zo heb ik eens een server in de schuur gehad.
              dat ding maakte veel herrie!
              een gewone P4 met grote koelers.
              remote desktop inschakelen, zodat ik m vanaf mn laptop kan bedienen.
              werkt super

              als je m zuinig wil hebben, moet je zo min mogelijk verbruikers eraan hebben.
              geluidskaart zal niet nodig zijn,
              high end videokaart ook niet. 4 mb kaart zal al voldoen.
              150 watt voeding is vaak ook voldoende.

              en rommel wat met de windows configuratie. :thumbup

              #17414944
              Onderbroekie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 July 2007

                Dat kan ja.. maar me server is dood, als ik em opstart blijft ie bij het NEC scherm hangen… dat is het merk van de mobo het is gwn een simpele celeron 2.6ghz zonder poes pas derop

                #17414945
                tim_j
                  Lid sinds:
                  4 February 2007

                  worden harde schijven, geheugen, cdroms nog wel herkend?

                  anders moet je eens. de stroom eraf halen, en het nikkel batterijtje een middag eruit halen.
                  dat batterijtjes zit op het moederboard. ong 1 cm doorsnee.

                  #17414946
                  Onderbroekie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 July 2007

                    origineel gepost door tim_j
                    worden harde schijven, geheugen, cdroms nog wel herkend?

                    anders moet je eens. de stroom eraf halen, en het nikkel batterijtje een middag eruit halen.
                    dat batterijtjes zit op het moederboard. ong 1 cm doorsnee.

                    Hardeschijf hoor ik gewoon draaien… als het geheugen niet doet dan piept hij… en de cd rom die werkt gewoon… Ik zie wel Numlock branden maar als ik die weer uit druk en weer aandruk dan reageert hij niet
                    Had namelijk een kleine kast dus heb alles overgeplaats naar een grotere kast ivm met de warme lucht etc etc.. Kan het daaraan liggen?? Ik heb niks laten vallen of iets dergelijke.. heb netjes een anti statish polsbandje gebruikt (doe zelf ict) dus vandaar

                    #17414947
                    tim_j
                      Lid sinds:
                      4 February 2007

                      oke, (ik doe ook ICT )

                      mmh.. ja een BIOS flash of update al geprobeerd?
                      anders nog ffe de batterij methode proberen.

                      #17414948
                      GH45T
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 July 2005

                        Bios flash nooit doen als je computer niet doorstart (kan dan niet) of als hij niet stabiel is!

                        Niet toevallig twee IDE apparaten omgewisseld, zodat je nu 2 masters op één kabel hebt en 2 slaves op de andere?

                        Of de volgorde van geheugenmodules misschien verwisseld? PCI kaarten op een andere volgorde? Sommige PCI sloten hebben gedeelde IRQ’s waardoor ook conflicten ontstaan, buiten het hele verhaal van extended IRQ’s om.

                        Het beste kun je zoveel mogelijk spullen loshalen, zodat je uiteindelijk alleen nog voeding, moederbord, processor, geheugen en VGA kaart over hebt. Dan de computer aanzetten, kijken of hij het doet, als hij het doet weer uitschakelen, extra onderdeel aansluiten, weer aanzetten etc. Zo kom je er vanzelf achter waar het probleem zit.

                        Overigens is zo’n PCI diagnose kaart ook een zegening voor dit soort zaken. Heb er pas nog 5 besteld, die moet ik komende week even op het postkantoor ophalen. Twee of drie van die kaarten heb ik straks sowieso over, nog even de handleiding vertalen naar het Nederlands en dan ga ik die ook weer verkopen. Wat ze gaan kosten weet ik nog niet, moet nog even kijken hoeveel geld de douane van me wil hebben en hoeveel tijd het vertalen gaat kosten, maar het zal nooit een kapitaal worden, sowieso nooit meer dan € 25,-

                        Heb zelf ook ICT gedaan, niveau 4 en doe nu NID (network infrastructure design) op Hogeschool Zuyd in Heerlen. Mochten jullie nog informatie willen over de overstap van MBO ICT naar NID dan kunnen jullie me altijd vragen.

                        #17414949
                        Jigsaw
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 April 2007

                          He das toevallig,

                          ik ben vandaag op de open dag geweest van hszuyd voor informatie in te winnen voor NID. Ik heb zelf een havo diploma en doe nu mbo ict niv4. Maar denk dat ik ga overstappen want vind het niveau op mbo een beetje laag.

                          Wat betreft de server…
                          kijk hier eens http://www.caseking.de/shop/catalog/Silent-PC:::33.html
                          hier vind je ook geluidsdempende kasten, als deze te prijzig zijn kun je altijd nog andere dingen doen om je pc silent te maken.
                          een passieve koeler op je cpu bijvoorbeeld en je cpu downclocken, passief gekoelde videokaart en silentblokken voor je HD’s. zorg wel voor casefans in je kast want zonder airflow ga je het niet redden.
                          Papst fans zijn heel erg stille ;)

                          #17414950
                          Powercorsa
                            Lid sinds:
                            26 October 2007

                            CMOS battery hoef je niet lang los te hebben, gewoon je voeding los koppelen CMOS bat eruit halen en even sluiting maken tussen de 2 pennetjes.

                            Als je een linux bak wil starten, kijk dan eens naar Bluequartz + CentOS, is de interface van een SUN Cobalt RAQ 550 i.c.m. een Linux server distributie. De configuratie gaat gewoon via de web interface.

                            #17414951
                            GH45T
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 July 2005

                              origineel gepost door Jigsaw
                              ik ben vandaag op de open dag geweest van hszuyd voor informatie in te winnen voor NID. Ik heb zelf een havo diploma en doe nu mbo ict niv4. Maar denk dat ik ga overstappen want vind het niveau op mbo een beetje laag.

                              Offtopic:

                              Als je iets over de NID opleiding wil weten, stuur maar een U2U.

                              Zit er zelf vanaf februari 2007, heb de propedeuse afgerond en heb nog 108 van de 243 studiepunten te gaan.

                              Ontopic:
                              Geluiden van je harddisk zijn het moeilijkst weg te werken. Heb hier zo’n Silentmaxx HD enclosure in mijn server zitten, rev 2.0. Zit een Samsung F1 schijf in, daarnaast zitten er nog 3 andere Samsung F1’s in mijn server zonder zo’n enclosure.

                              Verschil is niet echt denderend kan ik je zeggen. In de enclosure is de schijf iets stiller, maar dit is echt marginaal. Viel me echt enorm tegen voor de 40 euro wat dat ding destijds kostte.

                              Zijn twee 640GB F1’s en twee 750GB F1’s, is een RAID 5 volume van 4*640GB en een RAID 1 volume van 2*110GB. Draait wel aardig, haalt zo’n 420 MB/s op het RAID 5 volume, erg vlot dus :)

                              Zou eens beginnen met stillere processorkoelers en passieve of stille VGA kaarten. Ben zelf ook wel een beetje een stiltefreak, maar je gaat je naar verloop van tijd echt ergeren aan de kleinste geluidjes.

                              Mijn PC bijvoorbeeld, hangt een Thermalright koeler in van € 80,-. Daarnaast een passief gekoelde 7600GS kaart van Asus, een aangepaste Coolermaster Realpower 550watt voeding, nauwelijks te horen, wat extra stille casefans op 5 volt en ik zit me dan vervolgens te ergeren op de Samsung P120 schijven welke in RAID 0 staan te werken.

                              Kwa échte stilte: laptops! Mijn laptopje met Core Duo T2250 is normaal nauwelijks hoorbaar, als hij op zijn donder krijgt en wat harder moet werken gaat de CPU fan aan, maar anders hoor je alleen maar de harddisk welke erg stil is.

                              Ben wel van plan om komende week een WD Scorpio Black aan te schaffen ivm snelheid, zal mijn laptopje wel wat meer geluid gaan maken, maar heb de snelheid gewoon nodig, 5 virtuele machines draaien op een 5400 rpm laptop schijfje is niet leuk.

                              #17414952
                              vectra_bro
                                Lid sinds:
                                14 December 2008

                                Heb zelf gewoon een dikke HP Proliant ML110 G5 staan, superstil en klein zijn die dingen tegenwoordig, en goed te betalen als je thuis een server wilt!

                                #17414953
                                Jigsaw
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 April 2007

                                  alleen jammer dat de upload snelheid met adsl zo laag is, anders kon je er hele leuke dingetjes mee doen

                                  en kom niet aanzetten met glasvezel van kpn want dat is pure volksverlakkerij

                                15 berichten aan het bekijken - 26 tot 40 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.