stroomprobleem te merken in radio!

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen stroomprobleem te merken in radio!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206958
    IMpY
      Lid sinds:
      18 July 2005

      Ik heb een astra f gsi 16v 1993 c20xe.
      Hierin heb ik de jvc kdp-r31 radio zitten met ipod aansluiting.

      Nu is het probleem (ofjah meerdere problemen denk ik) dat als ik de radio op een hoger volume zet bv rond de 35/50 dat het geluid overslaat net alsof er een bekraste cd inzit! Echt een schommelend geluid als het ware. Maar dit doet hij alleen met de ipod. Bij cds radio of aux heb ik hier geen problemen mee. Verder heb ik wel eens dat mijn accu lampje op het dashboard iets oplicht (niet fel maar wel iets zichtbaar). Zo gauw als ik de ipod op heb staan en zet de ventilator op stand 3 bv slaat de stroom 1 sec van de radio af en laad deze daarna weeropnieuw de ipod en speelt dan vervolgens weer door of begint dan weer slecht geluid te geven. Ik heb al vanalles geprobeerd maar kom er niet achter. Soms draait de ipod gewoon goed maar andere keren niet. Soms valt hierna ook gewoon de hele ipod verbinding weg. Dan moet ik de kabel uittreken en opnieuw insteken en de radio uit en aan zetten.

      Nu dacht ik eerst dat het aan de ipod lag, getest met 2 andere ipods maar het probleem blijft zich voordoen. Toen d8 ik de radio deze terug gestuurd (in garantie periode), maar dit was het ook niet! Heb het zelf ook in andere auto’s getest gehad en daar deed hij het gewoon goed.

      Ik heb al een nieuwe accu erin gezet daar ligt het ook niet aan. (oude accu was inderdaad al wat slechter.)
      Aan de dynamo is ook nix spanning klopt gewoon overal van.
      Is wel zo dat de elektrische ramen naderhand heb ingebouwd. Hier is wel alles goed van aangesloten ga ik vanuit volgens het schema. En werkt ook gewoon goed volgens behoren.

      In de astra zitten nog de originele boxen en tweeters. Kan het misschien zijn dat deze niet meer goed zijn? Als ik de eurostekker van de boxen uittrek en de radio op 50 zet (je hoort dan wel geen geluid maargoed) dan blijft hij gewoon draaien nooit een connectie fout tussen ipod en radio.

      Is er iemand die een suggestie heeft?

      #17400282
      RonaldH
        Lid sinds:
        30 June 2004

        controleer de massa van de radio eens,en de 2 plus draden

        het lijkt een voedingsprobleem :hmmz

        #17400283
        IMpY
          Lid sinds:
          18 July 2005

          heb ik al nagemeten in de eurostekker! klopt allemaal qua spanningen.
          of wat bedoel je hiermee?

          groeten Twan

          #17400284
          IMpY
            Lid sinds:
            18 July 2005

            vandaag deed hij het gewoon heb net nog eens getest met alle verbruikers aan xenon licht groot licht (bi xenon) spiegelverwarming achterruitenwisser en achterruitverwarming elek ramen allebei op en neer laten gaan ventilator stand 3 mistlicht dan speelt hij gewoon goed af! Heb spanning gemeten tussen massa en constante plus deze is met draaiende motor 18 bijna 19 V zonder draaiendemotor 13 bijna 14 V. Radio stopt er weer een seconde mee zo gauw ik alle bovenbeschreven verbruikers aan alleen dan ventilator op stand 2 of 1 en dan doorschakel naar 3 dan stopt hij voor 1 sec hierna laadt de radio de ipod opnieuw in en is het goed. Hierbij valt de spanning naar 3 V terug tussen de massa en de snelheidsplus. dit is bij draaiende motor en zonder draaiende motor het geval! Is dit normaal?

            groeten Twan

            #17400285
            IMpY
              Lid sinds:
              18 July 2005

              ik heb de massa en de constante plus ook al eens direct vanaf de accu gepakt gehad! Dit had ook geen verbetering. Ik weet niet waar de snelheidsplus vandaan komt?

              groeten Twan

              #17400286
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Waarvoor heb je de nselheidspulse nodig dan.

                Let wel:

                De speakers in de astra zijn nooit meer als 40watt.

                Stekkers van de speakers zelf geven ook wel eens problemen.

                Ik heb mijn voorspeakers van de vectra vervangen voor Pioneer speakers ivm soms kraken en soms niet.

                ik had op een gegeven moment dat er 1 speaker zelfs uitviel.

                ik had de deur panelen los en speakers los (radio aan anders is het zo saai)

                toen ik de speaker maar aanraakte viel ie al uit. en weer aan en weer uit.

                Nadat ik dus de speakers heb vervangen incl. speaker stekkers, ben ik van de problemen af.

                ik hoop dat je hier wat aan hebt.

                Willem

                #17400287
                RonaldH
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  controleer de geschakelde plus (die loopt via je contactslot)
                  misschien valt er een accessoire voeding weg

                  je moet ook belast meten(met verbruikers aan) en kijken of je spanning niet inzakt,onder de 9 volt stopt je radio ermee

                  en 19 volt meten is niet goed met draaiende motor,dan moet je juist tussen de 13 en 14 volt meten.

                  zonder draaiende motor moet je rond de 12 zitten.

                  #17400288
                  Juffer1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 July 2006

                    defecte spanningsregelaar misschien ?

                    Ben met 14Xe eens dat je spanning tijdens het bijladen van de accu veel te hoog is !

                    Je hebt wel op de DC stand (=) gemeten en niet op de AC (~) stand hoop ik ?

                    Gr. Arjan

                    #17400289
                    IMpY
                      Lid sinds:
                      18 July 2005

                      @Wim-v6:
                      Ik dacht eerst ook dat het de achterboxen waren deze kraken nogal flink. Heb deze uitgetrokken gehad voor een tijdje. Het ging eerst beter maar het probleem bleef zich toch voordoen. Hoe bedoel je dat het ook aan de stekkers kan liggen? loscontact ofiets?

                      @14XE:
                      hoe bedoel je met misschien valt er een accessoire voeding weg? en had gemeten onder belasting. Maar als ik een verbruiker meer aanzet valt de spanning inderdaad onder de 9V voor 1 seconde daarna weer hoger. En welke vanaf het contactslot is dat van geschakelde plus?


                      @juffer1
                      :
                      jah volgens mij is die spannings meter ook niet meer wat het zijn moet! zal eens met een andere meten morgen. Maar ligt gloednieuwe accu in en spanning is wel iets hoger want accu lampje brand ook bijna niet meer! Waar zit de spanningsregelaar en hoe kan ik testen of die nog goed werkt? Spannings meter stond wel op DC (=) dat verschil snap ik wel.

                      Ik zal morgen ook eens proberen om zonder boxen aangesloten te hebben dezelfde verbruikers test te doen kijken of die dan wel of niet wegvalt!

                      #17400290
                      IMpY
                        Lid sinds:
                        18 July 2005

                        spanning blijft gewoon op de eerder gemeten waarden. motor uit = 14 V en motor aan = 19 V.

                        @wim-v6
                        : Ik bedoelde de massa en geschakelde plus.

                        snap er nix meer van:S
                        Is er iemand die me nog kan helpen?

                        groeten Twan

                        #17400291
                        RonaldH
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          een garage:jerry

                          nee sorry,no offense, maar misschien iemand die weet hoe alles zit en hoe het werkt.

                          want die 19 volt kan echt niet.

                          #17400292
                          IMpY
                            Lid sinds:
                            18 July 2005

                            Klopt dus spanningsmeter is slecht! Heb met 2 andere gemeten en meet bijna 13 V en bij lopen bijna 14 V. Dit klopt dus wel nu.
                            Maar radio is nog steeds een probleem!

                            groeten Twan

                            #17400293
                            RonaldH
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              controleer de verbindingen,trek desnoods even als proef een draad vanaf de accu.

                              zet de rode en de gele van de radio erop

                              pak een mooi massa punt voor de min van de radio.

                              en kijk dan s

                              zo sluit je uit of het niet in je radio zit

                              #17400294
                              Ramon_X17DTL
                                Lid sinds:
                                9 April 2008

                                misschien een goed idee om een wat sterkere accu erin te zetten
                                lijkt erop dat je gewoon op het moment dat je je radio hard zet de spanning weg valt.
                                dit is de grootste verbruiker in de auto.

                                een dikkere accu kan verder geen kwaad voor de rest van je elektro maar kan wel helpen tegen dit kleine euvel…

                                #17400295
                                Juffer1
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  26 July 2006

                                  @ IMpY

                                  Waar kom je weg (welke omgeving)

                                  Gr. Arjan

                                  #17400296
                                  RonaldH
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    de radio de grootste verbruiker??

                                    niet echt,tenzij je wat flinke versterkers eraan hebt hangen.

                                    de meeste radio’s trekken 10A max

                                    de kachel en de verlichting zullen meer trekken.

                                    heb je al eens gepobeerd om alle verbruikers tegelijk aan te zetten???

                                    verlichting,achteruitverwarming,kachel enz..

                                    en dan eens meten op je accu,kijken hoe ver de spanning wegvalt

                                    #17400297
                                    Ramon_X17DTL
                                      Lid sinds:
                                      9 April 2008

                                      ja kan ook zijn, ging even uit van mijn eigen situatie…

                                      maar heb je al geprobeert om een dikkere accu aan te sluiten?

                                      #17400298
                                      IMpY
                                        Lid sinds:
                                        18 July 2005

                                        @14XE:
                                        Probleem zit niet in de radio heb al direct vanaf accu geprobeerd gehad en in 2 andere auto’s was het probleem er ook niet. De radio is al 2 keer ter reparatie terug gweest maar was niets gevonden.

                                        Bedankt voor alle reacties!


                                        @Ramon_X17DTL
                                        :
                                        Zit al nieuwe accu in en een zwaardere als eerst. Zit nu een silver dynamic accu van varta (61 Ah 600a(EN)) in. Zelfs al een geprobeerd met de accu van me vader zijn auto daar zit een zwaardere in (diesel) (66 Ah 300A(EN))


                                        @Juffer1
                                        :
                                        Omgeving Maastricht ligt wel een stuk uit de weg van Harderwijk.

                                        @14XE:
                                        De boxen zijn allemaal origineel opel nog, tevens geen versterkers of bassboxen nog niet! in ieder geval! Alle verbruikers aan heb ik al eens geprobeerd, dit was echter wel met die spanningsmeter die niet klopt! Zal morgen eens kijken voor met een die wel deugd te meten alles opnieuw.

                                        Even ter informatie, het probleem doet zich de ene dag meer voor als de andere:hmmz
                                        Wat meestal gebeurd als ik daarna weer 4 keer op source knop druk (CD – AUX – RADIO – IPOD) dat hij weer afspeelt maar dan alsof er een cd is die happert. Dit kan totaal niet ipod is shockproof enzenz dit doet hij tevens ook als ik stil sta dus dan krijgt de ipod totaal geen schokken.
                                        Zal morgen dan ook even doormeten als ik massa en plus draad direct vanaf de accu pak en dan even met de nieuwe spanningsmeter doormeten.

                                        groeten Twan

                                        #17400299
                                        IMpY
                                          Lid sinds:
                                          18 July 2005

                                          eventueel spannings regelaar waar zit deze eigelijk in de astra f?
                                          En wat kan ik daaraan meten of doen?

                                          groeten Twan

                                          #17400300
                                          IMpY
                                            Lid sinds:
                                            18 July 2005

                                            opnieuw doorgemeten met nieuwe spanningsmeter.

                                            Motor uit = 13.22 V
                                            Motor aan = 14.32 V

                                            Dit klopt weer allemaal heb alleen nog geen tijd gehad om even te meten tussen massa en schakelplus en tussen massa en constante plus op de radio. Doe dit vanavond eventjes!

                                            groeten Twan

                                            #17400301
                                            Brighdy
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Waar ik aan dacht is meestal met een versterker maar wil het toch ff delen.
                                              Heb in èèn van m’n vorige auto’s gehad dat de versterker uitviel als ik veel verbruikers aan had en de radio op een hoog vollume had staan.
                                              Na het plaatsen van een condensator was het probleem opgelost.
                                              Die werkt als een soort extra accu, maar zoals ik al zei word dat meestal gebruikt met een versterker erbij.
                                              Het probleem lijkt er namelijk op dat je dynamo de stroom vraag niet aan kan op een hoog vollume. Jammer dat je al een vrij nieuwe accu hebt anders had je èèn maatje groter kunnen pakken.
                                              Meten moet je doen op het moment dat het probleem zich voor doet, dus zet er een meter bij (binnen) laar hem aangesloten en ga dan rijden. Op het moment dat de radio uitvalt is de stand van de meter doorslaggevend, even een korte piekspanning bij aanschakelen van een verbruiker is normaal maar kan genoeg zijn om onder een drempel te komen van de radio.
                                              Denk dat hij te laag aangeeft, dwz te lage spanning voor de radio en deze valt dan ff weg.

                                              #17400302
                                              IMpY
                                                Lid sinds:
                                                18 July 2005

                                                accu is al een maatje groter! en probleem doet zich zo nu en dan voor! Eerst was het echt altijd nu veel minder. De ene keer niet de andere keer wel! zoals ik ook al aangaf heb geen versterker op de radio aangesloten zitten.
                                                Dynamo lijkt me wel goed als ik bekijk hoeveel spanning er op de accu staat bij lopende motor!

                                                groeten Twan

                                                #17400303
                                                RonaldH
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  conclusie:

                                                  de kans is dus groot dat er ergens een slechte verbinding is .

                                                  oplossing:

                                                  trek een nieuwe voeding vanaf de accu.

                                                  en kijk wat er gebeurt

                                                  #17400304
                                                  IMpY
                                                    Lid sinds:
                                                    18 July 2005

                                                    Lang geen last gehad van het probleem maar nu weer last ervan! Heb opgemerkt dat hij ook uitvalt als ik de ventilator binnelucht van 1 naar 3 draai valt hij ook vaak uit! Alsof de stroom dan wegvalt voor 1 sec? Wat voor zekering moet er tussen de accu en de radio als ik deze direct ga aansluiten? kan de constante plus met zekering en de massa wel aansluiten maar hoe zit dit met de geschakeldeplus?

                                                    groeten Twan

                                                    #17400305
                                                    Powercorsa
                                                      Lid sinds:
                                                      26 October 2007

                                                      een 20A zekering is meer dan zat, misschien kan je nog minder gebruiken. (15A)
                                                      De geschakelde plus is alleen voor de signalering dat de radio aan kan, zou zowat geen (stroom) verbruik op mogen zitten.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.