stop-/startsysteem werkt niet (meer)

Forumindex Forums Modellen Grandland X stop-/startsysteem werkt niet (meer)

13 berichten aan het bekijken - 51 tot 63 (van in totaal 63)
  • Auteur
    Berichten
  • #18419668
    quandor
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 November 2017

      Hoi CJX,

      een poosje geleden heb ik een klein beetje ‘research’ gedaan naar de vermoedelijke oorzaak van het ‘euvel’. Ik heb het antwoord / de antwoorden wel gevonden al werd ik niet vrolijk van.

      De reden dat het start-stop systeem na enige tijd bij een aantal (veel?) mensen niet goed meer functioneert bestaat uit een samenspel van factoren. Ik ben de exacte cijfertjes inmiddels alweer vergeten dus pin mij niet vast op de precieze getallen :

      – in de handleiding wordt al een aantal voorwaarden genoemd waaraan voldaan moet worden (zoals bijv. in de zomer met een Airco die op full speed staat te blazen etc. etc. Maar da’s slechts een klein deel van de oorzaak.

      – het systeem werkt slechts bij een accuspanning van > 80% (kan ook 85% zijn, dan weet ik niet zeker meer / ben ik vergeten en heb geen zin om het op te zoeken = voor dit verhaal ook niet belangrijk)

      – bij mensen die de auto dagelijks gebruiken naar -en van het werk terug naar huis en die beneden een bepaalde afstand van het werk wonen wordt de accu niet goed opgeladen. Die afstand lag (als ik het mij goed herinner) ergens in de buurt van 15 a 20 Km. Uit het onderzoekje dat ik heb ingesteld bleek dat de accu de eerste 10 a 20 Km van elke rit nauwelijks (of soms zelfs helemaal niet wordt opgeladen = door Opel zo ingesteld.) Je kunt je dus voorstellen dat je dan redelijk snel onder de optimale spanning komt van 85 / 80%.

      – iemand die dagelijks dus een enkele rit naar zijn werk rijdt en daarvoor 65 Km moet rijden, zal dus in principe een altijd goed functionerend start-stop systeem hebben.

      – ook op de vraag :  “Waarom werkt dat systeem bij een Volkswagen Polo die nog niet de helft kost van wat een GLX kost, wél goed?” Ook op deze vraag heb ik het antwoord gevonden : Opel heeft de software zo ingesteld dat het systeem dus pas vanaf 85 / 80% accuspanning werkt, terwijl dat bij een Polo vele procenten lager ligt. Op de vraag waarom Opel die accuspanning zo hoog heeft ingesteld was het antwoord  “Een GLX heeft vele malen meer (en geavanceerder) elektrische systemen dan een Polo. Het risico dat de accuspanning daarom té laag gaat worden heeft men willen voorkomen.”

      – samengevat : even los van wat in de handleiding aan voorwaarden wordt benoemd is het dus eigenlijk een kwestie van software die bepaalt dat het pas werkt bij een zeer hoog percentage laadspanning. Kort door de bocht (en mijn eigen interpretatie : ) iemand die dus relatief korte ritten maakt (<40 o.i.d.   voor een enkeltje) zal dus snel het ‘euvel’ ervaren. Toen ik tijdens mijn onderzoek opperde hoe het dan zit met een vakantierit van vele honderden kilometers en een toch nog niet goed werkt S en S systeem, werd geantwoord : het systeem is ook ‘lerend’. Als een user voortdurend wat kortere ritten rijdt en eenmaal een hele lange, dan is de garantie er nog niet dat door die “geleerd” hebbende module, het systeem opeens wel goed functioneert.

      Ik ben een GLX rijder van het ‘eerste uur’. Ik was in oktober 2017 volgens mijn dealer bij de eerste 5 mensen die ‘m geleverd kregen. Zodoende heb ik wat dingetjes die mij ook verbaasden wat verder / dieper uitgezocht. In diverse GLX topics zie je dan ook posters die aan het ‘schreeuwen’ zijn (gebruik van hoofdletters) dat het een kl**e auto is waaraan weinig deugt.

      Echter, de handleiding goed doorlezen of een beetje doorvragen bij deskundigen werpt al snel een heel ander licht op de kwestie dat de schreeuwers misschien ook even hadden moeten doen. Over een ding zijn we het allen denk ik snel eens : Opel had op dit puntje zijn zaakjes beter moeten regelen zodat het systeem wat vaker goed zou werken bij ‘iets’ mindere condities.

      Ik noem er nog één:

      er is een aantal mensen dat klaagt (schreeuwt middels het gebruik van hoofdletters) dat de cruise control niet goed werkt, ic. dat deze na het overschakelen (bij schakelbakken – zowel naar boven, alsmede naar beneden) de snelheid niet vasthoudt. Wanneer zij echter een klein beetje de documentatie goed zouden hebben gelezen / even wat verder gekeken  / onderzoek hadden gedaan, dan hun neus lang is, dan hadden zij gevonden dat:

      – idd. in de laagste versnellingen de snelheid niet wordt onthouden bij op of terugschakelen,

      – dat (en nu komt íe….. ) wanneer je opschakelt of terugschakelt en je houdt de koppeling langer dan 3 seconden ingedrukt, de cruise control óók de snelheid niet meer vasthoudt, ic. het uitschakelt.

      M.a.w. als je als normale rijder van de 4 naar de 5 of 6 schakelt of andersom van de 6 naar de 5 of 4 terugschakelt en je doet dit op een wijze zoals 95% van de rijders dit doet, binnen de 3 seconden dus, dan onthoudt het cruise control systeem de snelheid en ‘pakt deze weer op’.

      Schakel je als een +90-jarige, bij welke leeftijd het heel normaal is dat alles wat trager verloopt, terug of op en je houdt de koppeling 6 seconden ingedrukt, dan tja, helaas pindakaas.

      Echter, heel even tegen het ‘wip’ schakelaartje duwen (naar boven) en de snelheid wordt ook dan weer opgepikt.

       

      #18419685
      RonaldGLX
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 August 2019

        Ik rij elke dag maar 8 kilometer heen en weer terug maar mijn start-stop werkt altijd. Ik zou dus eigenlijk onder de optimale spanning zitten maar mijn GLX heeft hier geen last van.

        #18419725
        quandor
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 November 2017

          Daar mag je dan heel erg blij mee zijn. Aangezien er in de manual veel omstandigheden worden genoemd, zal een aantal bij jou niet van toepassing zijn denk ik.

          #18419753
          CJX
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 December 2011

            Dankjewel voor de uitleg Quandor.

            Voor mij geldt dat woon/werkverkeer 30 km enkele reis is. Hierbij is de helft snelweg en en de helft 80 km-weg met een paar verkeerslichten. Ik snap nu ook dat “lerende” software zich waarschijnlijk aanpast aan mijn situatie, maar vind het wel vreemd dat het woon/werk-traject in mijn geval niet voldoende lijkt om het systeem te activeren. Dat het systeem niet werkt bij zware belasting ( lees: airco, stoelverwarming etc. ) dat begrijp ik, en dit was bij mijn vorige auto ook zo.

            Waarschijnlijk dat de kwaliteit van de accu ook nog mee weegt in deze. Ik las in andere comments dat een PSA accu het beter zou doen dan een Opel exemplaar.

            Blijft voor mij de gedachte open staan dat blijkbaar de software in mijn GLX ( lerend of niet ) het niet voor elkaar krijgt om de laadtoestand van de accu boven de 85 % te krijgen om werking van het stop-start systeem te garanderen. En deze gedachte heb ik dan met de wetenschap dat mijn GLX nu anderhalf jaar oud is en 15000 km op de teller heeft staan. Zoals het nu dus lijkt is de laadtoestand dus structureel relatief laag. Ik mag hopen dat de originele accu nog wat langer mee kan!?

            Uiteraard zijn er nog veel meer parameters in het spel, maar ik blijf het jammer vinden dat dit systeem zo “spaarzaam” functioneert.

            #18419782
            CJX
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 December 2011

              Nou, zul je net zien……….

              Na werk even langs benzinepomp om bandenspanning te controleren. Is een stukje van 800 meter. Vanaf moment toen ik de motor daar weer startte heeft het start-stop systeem bij iedere stilstand gewerkt. :yes:  Tot aan laatste keer stoppen voor mijn huis. Daar ineens weer geen stop.

              Ofwel ; Na eerste koude start op werk geen stop-start, en na een halve minuut rijden en weer stoppen en motor uit en daarna aan, wel ineens stop-start.
              Schiet mij maar lek….. :wacko:

              #18419805
              jopsa
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 May 2019

                [quote quote=18419668]Hoi CJX, een poosje geleden heb ik een klein beetje ‘research’ gedaan naar de vermoedelijke oorzaak van het ‘euvel’. Ik heb het antwoord / de antwoorden wel gevonden al werd ik niet vrolijk van. De reden dat het start-stop systeem na enige tijd bij een aantal (veel?) mensen niet goed meer functioneert bestaat uit een samenspel van factoren. Ik ben de exacte cijfertjes inmiddels alweer vergeten dus pin mij niet vast op de precieze getallen : – in de handleiding wordt al een aantal voorwaarden genoemd waaraan voldaan moet worden (zoals bijv. in de zomer met een Airco die op full speed staat te blazen etc. etc. Maar da’s slechts een klein deel van de oorzaak. – het systeem werkt slechts bij een accuspanning van > 80% (kan ook 85% zijn, dan weet ik niet zeker meer / ben ik vergeten en heb geen zin om het op te zoeken = voor dit verhaal ook niet belangrijk) – bij mensen die de auto dagelijks gebruiken naar -en van het werk terug naar huis en die beneden een bepaalde afstand van het werk wonen wordt de accu niet goed opgeladen. Die afstand lag (als ik het mij goed herinner) ergens in de buurt van 15 a 20 Km. Uit het onderzoekje dat ik heb ingesteld bleek dat de accu de eerste 10 a 20 Km van elke rit nauwelijks (of soms zelfs helemaal niet wordt opgeladen = door Opel zo ingesteld.) Je kunt je dus voorstellen dat je dan redelijk snel onder de optimale spanning komt van 85 / 80%. – iemand die dagelijks dus een enkele rit naar zijn werk rijdt en daarvoor 65 Km moet rijden, zal dus in principe een altijd goed functionerend start-stop systeem hebben. – ook op de vraag : “Waarom werkt dat systeem bij een Volkswagen Polo die nog niet de helft kost van wat een GLX kost, wél goed?” Ook op deze vraag heb ik het antwoord gevonden : Opel heeft de software zo ingesteld dat het systeem dus pas vanaf 85 / 80% accuspanning werkt, terwijl dat bij een Polo vele procenten lager ligt. Op de vraag waarom Opel die accuspanning zo hoog heeft ingesteld was het antwoord “Een GLX heeft vele malen meer (en geavanceerder) elektrische systemen dan een Polo. Het risico dat de accuspanning daarom té laag gaat worden heeft men willen voorkomen.” – samengevat : even los van wat in de handleiding aan voorwaarden wordt benoemd is het dus eigenlijk een kwestie van software die bepaalt dat het pas werkt bij een zeer hoog percentage laadspanning. Kort door de bocht (en mijn eigen interpretatie : ) iemand die dus relatief korte ritten maakt (<40 o.i.d. voor een enkeltje) zal dus snel het ‘euvel’ ervaren. Toen ik tijdens mijn onderzoek opperde hoe het dan zit met een vakantierit van vele honderden kilometers en een toch nog niet goed werkt S en S systeem, werd geantwoord : het systeem is ook ‘lerend’. Als een user voortdurend wat kortere ritten rijdt en eenmaal een hele lange, dan is de garantie er nog niet dat door die “geleerd” hebbende module, het systeem opeens wel goed functioneert. Ik ben een GLX rijder van het ‘eerste uur’. Ik was in oktober 2017 volgens mijn dealer bij de eerste 5 mensen die ‘m geleverd kregen. Zodoende heb ik wat dingetjes die mij ook verbaasden wat verder / dieper uitgezocht. In diverse GLX topics zie je dan ook posters die aan het ‘schreeuwen’ zijn (gebruik van hoofdletters) dat het een kl**e auto is waaraan weinig deugt. Echter, de handleiding goed doorlezen of een beetje doorvragen bij deskundigen werpt al snel een heel ander licht op de kwestie dat de schreeuwers misschien ook even hadden moeten doen. Over een ding zijn we het allen denk ik snel eens : Opel had op dit puntje zijn zaakjes beter moeten regelen zodat het systeem wat vaker goed zou werken bij ‘iets’ mindere condities. Ik noem er nog één: er is een aantal mensen dat klaagt (schreeuwt middels het gebruik van hoofdletters) dat de cruise control niet goed werkt, ic. dat deze na het overschakelen (bij schakelbakken – zowel naar boven, alsmede naar beneden) de snelheid niet vasthoudt. Wanneer zij echter een klein beetje de documentatie goed zouden hebben gelezen / even wat verder gekeken / onderzoek hadden gedaan, dan hun neus lang is, dan hadden zij gevonden dat: – idd. in de laagste versnellingen de snelheid niet wordt onthouden bij op of terugschakelen, – dat (en nu komt íe….. ) wanneer je opschakelt of terugschakelt en je houdt de koppeling langer dan 3 seconden ingedrukt, de cruise control óók de snelheid niet meer vasthoudt, ic. het uitschakelt. M.a.w. als je als normale rijder van de 4 naar de 5 of 6 schakelt of andersom van de 6 naar de 5 of 4 terugschakelt en je doet dit op een wijze zoals 95% van de rijders dit doet, binnen de 3 seconden dus, dan onthoudt het cruise control systeem de snelheid en ‘pakt deze weer op’. Schakel je als een +90-jarige, bij welke leeftijd het heel normaal is dat alles wat trager verloopt, terug of op en je houdt de koppeling 6 seconden ingedrukt, dan tja, helaas pindakaas. Echter, heel even tegen het ‘wip’ schakelaartje duwen (naar boven) en de snelheid wordt ook dan weer opgepikt.[/quote]

                 

                 

                Bullshit !!!  En deze keer niet in drukletters…………..

                In mijn post begon je ook te zeveren over vanalles en nog wat………..  Je veranderde zelfs je posts achteraf  zodat mensen die het lezen niet kunnen weten wat voor een kinderachtig persoon je bent………..

                Uw start stop verhaal klopt voor geen meter.

                Hier werkt het al maanden niet meer (zoals ik ook al vroeger zei).  Koud of warm weer,vochtig of droog…   Koude of warme motor,of halfwarme….

                Lange ritten of korte….   Geladen accu of ietwat ontladen accu……….  De start stop werkt voor geen meter.   Ook de opel dealer zit hier met de handen in het haar.  Vorige week (inderdaad weeral….) telefoon van de hoofdtechnieker om de wagen weer binnen te brengen.   Ze zouden graag nog eens alles nagaan. straf dat jij de opel inggenieurs hier nu een poepje laat ruiken.  je weet het weeral.  Waarvoor een welgemeende proficiat (Filip Kowlier zingt het wel anders)

                Je vermeldt even een beetje research gedaan te hebben……….  Straffe gast.  De dealer en bijgeroepen ingenieur van Opel vinden het zelfs niet hier.  na drie maanden de wagen kwijt te zijn geweest.  Ga snel even bij Opel solliciteren.

                U zegt dat de wagen zelf leert………..;;  wel dan is het een trage “leerder” maar ook een snelle vergeter.   Geloof het nu of niet.  Vorige week viel de wagen plots uit (start-stop) na 800 meter rijden. eerste rit van de dag.  Ook de volgende stopmomenten met ontkoppelen viel deze uit.   Er was een zekere argwaan want ik had dat al voor gehad en inderdaad….  de dag er na weer niks meer net zoals alle dagen er na tot op heden.

                2 jaar terug,wagen nieuw en reisje naar Barcelona (zonder caravan…)  Bloedheet en uren file in Parijs en grensovergang Spanje-Frankrijk.  Airco volle bak op,net zoals de zetelverkoeling, ook optimaal gebruik van usb poorten en andere zaken zoals koelbox via 12v fiches.  Wat denk je….  elke stop met ontkoppelen viel de motor uit………..   Op de duur uitgezet daar de airco dan ook uitviel en het te warm werd in de wagen.

                Wat betreft doorvragen aan deskundigen….  Reken jezelf er niet bij want het enige wat je in mijn post deed was arrogant en irritant antwoorden.  Blijf er dan gewoon weg.  Geen zinnig antwoord kwam er uit uw posts.   Heel wat deskundigen kwamen bij de wagen,geen enkele van die personen begrijpt het. (heb tientallen videoopnames en nee,ik ga ze niet posten…)  Nu komt enkel nog een gerechtsexpert naar de wagen kijken.  Ben benieuwd,jij ook ?

                In de andere post (“cruisecontrol”) geloof jij  niks van wat er allemaal aan de wagen mankeert…..  ik zeg je….  er mankeert heel wat aan, vooral aan de mijne.

                Wat betreft de cruisecontrol meld ik nog eens dat in de handleiding staat dat de cruisecontrol uitgezet wordt bij 1) rempedaal intrappen  2) koppeling intrappen (wat jij niet hebt) 3) onder de 40 per uur rijden.   Als dat er staat mag het geen rol spelen hoe lang je het ontkoppelingspedaal indrukt.

                Maar….  je zal wel weer gelijk hebben.   (ga je nu hierboven ook uw post veranderen ?)

                Ga asjeblieft snel solliciteren bij PSA Quandor.  Ze hebben je nodig.

                #18419820
                jopsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 May 2019

                  [quote quote=18419725]Daar mag je dan heel erg blij mee zijn. Aangezien er in de manual veel omstandigheden worden genoemd, zal een aantal bij jou niet van toepassing zijn denk ik.[/quote]

                   

                  :wacko:

                  #18419850
                  quandor
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 November 2017

                    [quote quote=18419782]Nou, zul je net zien………. Na werk even langs benzinepomp om bandenspanning te controleren. Is een stukje van 800 meter. Vanaf moment toen ik de motor daar weer startte heeft het start-stop systeem bij iedere stilstand gewerkt. :yes: Tot aan laatste keer stoppen voor mijn huis. Daar ineens weer geen stop. Ofwel ; Na eerste koude start op werk geen stop-start, en na een halve minuut rijden en weer stoppen en motor uit en daarna aan, wel ineens stop-start. Schiet mij maar lek….. :wacko:[/quote] Soms zit het mee en soms zit het tegen. Je mag inderdaad blij zijn dat het weer werkt. Laten we hopen dat het niet bij ‘even’ blijft. Mogelijk is ook het bekende spreekwoord “Ieder krijgt wat ‘m toekomt” hier van toepassing en waren jij en jouw GLX nu aan de beurt om beloond te worden.

                    #18419863
                    jopsa
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 May 2019

                      [quote quote=18419850]

                      Nou, zul je net zien………. Na werk even langs benzinepomp om bandenspanning te controleren. Is een stukje van 800 meter. Vanaf moment toen ik de motor daar weer startte heeft het start-stop systeem bij iedere stilstand gewerkt. :yes: Tot aan laatste keer stoppen voor mijn huis. Daar ineens weer geen stop. Ofwel ; Na eerste koude start op werk geen stop-start, en na een halve minuut rijden en weer stoppen en motor uit en daarna aan, wel ineens stop-start. Schiet mij maar lek….. :wacko:

                      Soms zit het mee en soms zit het tegen. Je mag inderdaad blij zijn dat het weer werkt. Laten we hopen dat het niet bij ‘even’ blijft. Mogelijk is ook het bekende spreekwoord “Ieder krijgt wat ‘m toekomt” hier van toepassing en waren jij en jouw GLX nu aan de beurt om beloond te worden.[/quote]

                       

                      Beloning ??  CJX bedoelt waarschijnlijk dat er geen logica in zit…  Plots wel stilvallen en even later weer niet meer.

                      Zoals ik al zei…  koude start,koude motor  warme motor  airco etc volle bak of niet…  Bij sommigen werkt het voor geen meter.   Hier zelfs meestal geen indicatielampje die gaat knipperen en nee, ik zal je voor zijn….  ik zette de start stop niet af.

                      CJX is uw wagen een 2019 bouwjaar ?

                      #18420255
                      FS
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 February 2019

                        bij mij opgelost een nieuwe accu

                         

                         

                        #18420259
                        quandor
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 November 2017

                          Ik hoop dat je over een maand of 15  tot 18 nog steeds positief bent. De minimale accuspanning is door Opel zodanig hoog ingesteld, dat accu’s van (pak ‘m beet) ouder dan anderhalf jaar het veelal niet meer gaan redden, e.e.a. in samenhang met de airco en / of andere ingestelde electriciteit vretende systeempjes hetgeen zou kunnen  betekenen dat het euvel steeds maar weer terugkomt als de accu ietsje ouder wordt.

                          #18420262
                          CJX
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            17 December 2011

                            [quote quote=18420259]Ik hoop dat je over een maand of 15 tot 18 nog steeds positief bent. De minimale accuspanning is door Opel zodanig hoog ingesteld, dat accu’s van (pak ‘m beet) ouder dan anderhalf jaar het veelal niet meer gaan redden, e.e.a. in samenhang met de airco en / of andere ingestelde electriciteit vretende systeempjes hetgeen zou kunnen betekenen dat het euvel steeds maar weer terugkomt als de accu ietsje ouder wordt.[/quote]

                            Correct ; Dat vermoeden begin ik ook te krijgen. Lijkt helaas een soort van marketing-truc van Opel waarmee ze hun klanten gewoon tekort doen.

                            Nadat het systeem, zoals ik in mijn post van 11 mei meldde, het ineens een tijdje heeft gedaan werkte het in alle dagen daarna dus weer niet. Inderdaad totaal geen logica in waarom soms wel, en waarom soms niet. :wacko:

                            Overigens is mijn GLX van november 2019. Nu dus anderhalf jaar oud. Vind ik iets te vroeg om onder normale omstandigheden ( en 15000 km ) nu al een “versleten” accu te hebben. :-(

                            #18420272
                            quandor
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 November 2017

                              Klopt, ik heb een soortgelijke ervaring : eerste jaar prima werkend S&S systeem, het 2e jaar duidelijk wat minder en het derde jaar een drama. Tijdens de grote ‘beurt’ aan het eind van jaar 3 heeft de auto 24 uur aan het ‘net’ gelegen, 2 a 3 dagen daarna werkte het systeem perfect. Inmiddels al zo’n 7 maanden geen S&S meer.

                              Nu vond / vind ik het van alle aanwezige systeempjes het minst belangrijkste, dus als het hierbij blijft……………

                            13 berichten aan het bekijken - 51 tot 63 (van in totaal 63)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.