Beste Opel Experts ik kom er niet meer uit. :
Na lang gezwoeg de auto van mijn dochter weer in orde gebracht dacht ik wacko: het duurde erg lang omdat de drijfstangbouten in heel Europa niet verkrijgbaar waren, uiteindelijk lukte dit wel via Holden in Sydney.
Na het gebruik van diagnose apparatuur ontstond er een start probleem van mijn Zafira A comfort.
betreft professional Car Diagnostic Tool CR PLus.
Motor Z 16XE DOHC
recent uitgevoerd werk i.v.m. verbrande uitlaatklep; cilinderkop is gereviseerd, zuigerveren vervangen, drijfstanglagers vervangen.
Na het starten sloeg de motor direct aan. Het stationair toerental stond iets fluctueren tussen de 1000 en 1200 rpm.
Bij het bekrachtigen van de rem liep het toerental op, dit zakte weer bij het loslaten van van het rempedaal.
Ik vermoedde een vacuüm probleem en vond een half vergane slang bij het luchtfilteraansluiting. Deze vernieuwd.
Toeren tal was nu steady op 750rpm, motor liep echt mooi en rustig, maar het storingslampje gaf aan dat er ergens een probleem was.
Om uit te zoeken waar dit lag leende ik voornoemde diagnose apparatuur, hierna trad er een start probleem op .Reserve sleutel geprobeerd, probleem blijft. Display op dasboard geeft het volgende aan. 001 3 14972 geen idee wat dit is.
Uit motorkap komt een tikkend geluid (bij afstaand motor en contact aan). Dit blijkt het relais aansturing elektronische gasklep te zijn en de gasklep die in het zelfde ritme open en dicht kleppert..
De diagnose apparatuur lijkt geen verbinding te krijgen met de ECU .Deze ECU is door OPEL in 2018 vernieuwd.
Wel heb ik van alles geprobeerd met de CR PLUS maar eigenlijk is dit echt niet mijn ding! Heb in mijn werkzame leven o.a. heel wat (scheeps)motoren gereviseerd enz. autotechniek is toch eventjes anders.
Ik hoop van harte dat er onder jullie techneuten te vinden zijn die mij hierin raad kunnen en willen geven..
met vriendelijke groet aan alle sleutelaars op deze site.