Startmotor relais locatie

Forumindex Forums Modellen Astra Startmotor relais locatie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18373364
    Cupra 6K2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 May 2017

      Beste Opel liefhebbers,

      Afgelopen week wilde mijn Astra G Coupé (Z22SE) bij het wegrijden van het tankstation niet meer starten. Het was niet de accu, alle electronica deed het prima en ook met startkabels lukte het starten niet. Bij het omdraaien van de sleutel naar de start positie draaide de startmotor helemaal niet.

      Ik heb gister de startmotor eronderuit gehaald en deze getest. Linkje naar video.  Deze draait nu wel, de reden dat hij af en toe even uitvalt is volgens mij contact gerelateerd. Bovendien deed hij in de auto helemaal niets, ook niet korte momenten. Ik heb nu de stroomtoevoer doorgemeten. De plus geeft een constante 12V dus die werkt. De signaal kabel zou 12V moeten geven als de sleutel in de start positie staat. Dit doet hij niet. De startmotor krijgt dus geen signaal om te gaan draaien als de sleutel in de start positie komt.

      Nu ligt dit waarschijnlijk aan het feit dat er een relais (of zekering) niet goed functioneert. Ik kan de locatie hiervan helaas niet vinden in de gebruikershandleiding van de Astra G. Weten jullie welke relais/zekering ik moet testen of dat ik nog iets over het hoofd zie?

      Hieronder een aantal foto’s van de relaisbox, zekeringenbox en de gebruikershandleiding.

      Fijne avond!

      Casper

       

       

      DSC_0033DSC_0026DSC_0027DSC_0029DSC_0030DSC_0037DSC_0038

      #18373410
      Cupra 6K2
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 May 2017

        Vreemd genoeg draait de startmotor nu wel weer. Echter lijkt hij veel langzamer te draaien dan hij zou moeten (komt waarschijnlijk omdat er nog maar 11.6 V over m’n accu staat. Deze moet ik ook maar eens vervangen.). Daarnaast hoor ik een vrij hard constant geluid als ik de sleutel in de start positie heb gedraaid. Dit geluid blijft nog enige tijd doorgaan ook als de sleutel niet meer in de start positie staat. Iemand enig idee wat dit is en of dit ergens mee te maken kan hebben?

        [url=https://youtu.be/QFG3XTVSx3s]Video1[/url]

        [url=https://youtu.be/kVXDR2foRYI]Video2[/url]

        Wat is jullie verwachting dat de startmotor niet meer wilde draaien, vlak nadat ik had getankt? (toen draaide de startmotor überhaupt niet en als je de sleutel in de start positie draait, gingen alle lampjes uit. Echter had de accu nog wel genoeg stroom en stond er toen nog 12.3 V over).
        Zal het probleem toch de startmotor zelf zijn of zal het een andere oorzaak hebben?

        #18373411
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          Het starter relais zit helemaal niet in je zekeringkasten. Het kleine tonnetje op je startmotor is het starter relais. Met dezelfde electromagneet trekt hij het tandwiel naar voren. Zodra die in positie is, schakelt hij ook meteen de stroom naar de startmotor.
          De signaaldraad die er heen loopt, komt voor zover ik weet direct vanaf je contactslot.

          Dit klinkt als een behoorlijk dode accu, eigenlijk. Lampjes die uitvallen als je probeert te starten is een goede indicatie dat de accu echt wel overleden is.
          Dat je nog wel 12,3volt meet zegt vrij weinig, want dat voltage valt omlaag zodra er daadwerkelijk stroom (ampere’s) wordt gebruikt.

          Meet maar eens op het moment dat je wil starten. Het voltage kakt dan waarschijnlijk in tot ver onder de 11 volt, lampjes vallen uit en je starter doet niks omdat het relais de kracht er niet voor krijgt om het tandwiel ver genoeg naar voren te duwen om de startmotor daadwerkelijk in te schakelen.

          Kortom, ga eerst die nieuwe accu maar eens halen, en leg die bij voorkeur vooraf nog even een nachtje aan de oplader zodat je zeker weet dat die goed vol zit.

           

          Ik had afgelopen weekend precies hetzelfde issue met mijn motor. Startmotor niet rond, lampjes op het dashboard uit, maar de accu leek goed (12,5volt) en zelfs met startkabels gebeurde er niks.
          Blijkt dat de accu gewoon zo dood is dat het voltage tot ver onder de 6volt zakt als je probeert te starten, en zelfs met startkabels gebeurde er niks omdat de accu gewoon als een zwart gat alle inkomende stroom absorbeerde.

          Nieuwe accu er in gezet en hij startte meteen.

          #18373413
          Cupra 6K2
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 May 2017

            Bedankt voor je reactie! Dit lijkt inderdaad heel erg op het probleem dat jij ook had. Maar het vreemde is dat de startmotor nu buiten de auto wel draait. Weliswaar niet op vol vermogen, maar dan zou je toch verwachten dat hij langzaam zou ronddraaien op het moment dat hij nog gemonteerd was? Daarnaast had ik bij het tankstation waar dit gebeurde de accu met startkabels verbonden aan een andere auto en ook toen gebeurde er helemaal niets. Ik ga op zoek naar een nieuwe accu, maar gezien wat ik net beschreven heb denk ik dat het probleem niet puur bij de accu ligt.

            Heb je toevallig enig idee wat het ‘zoemende/heel snel tikkende’ geluid kan zijn die je in de tweede video hoort nadat ik de startmotor heb getest?

            #18373422
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              In de auto heeft de startmotor te maken met wrijving. Hij moet eerst het tandwiel langs het vliegwiel schuiven. Als dat teveel moeite is (c.q. te weinig power uit de accu), komt hij nooit ver genoeg om het relais te schakelen en de startmotor rond te draaien.
              Buiten de auto beweegt hij in de open lucht, dus dan heb je best kans dattie wel lijkt te werken omdat er gewoon geen wrijving is om tegen te werken.

              In de video is te zien dattie met weinig kracht de bendix (het tandwiel) naar voren duwt. Dat hoort normaal met best wat geweld te gaan. Kortom, ik denk nogsteeds dat het je accu is.

              Dat geluidje uit de 2de video kan ook prima komen door te weinig prik in de accu. Iets wat probeert in te schakelen, gaat stroom trekken, voltage kakt in waardoor het betreffende onderdeel direct weer uit valt, en dan weer overnieuw. Dat kan prima zo’n ratel veroorzaken.

              Startkabels zeggen ook echt niet alles. Een defecte accu die je aan de startkabels hangt, kan werken als een soort zwart gat waar alle inkomende stroom in verdwijnt en nooit meer uit komt. Dat is afhankelijk van hoe gaar de accu is, natuurlijk, maar dat had ik dus ook. Alles wat je er als stroom in stopt wordt gewoon omgezet in warmte.
              Dat voel je niet echt aan de buitenkant, want 15kilo lood heet stoken kost nogal wat vermogen.

              #18373603
              Cupra 6K2
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 May 2017

                Goedemorgen McKaamos,

                Ik heb je advies opgevolgd en een nieuwe sterke 72Ah (680A koudstartstroom) accu gekocht en gemonteerd, startmotor weer terug gebouwd en hij start direct weer! Super bedankt voor het meedenken! Jouw advies was veel nuttiger dan het advies van het autoweek forum en ik heb ook weer wat geleerd ;)

                Bedankt en een fijn weekend gewenst!

                Groeten, Casper

                #18373605
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Geen probleem :) Jij ook een fijn weekend!

                  Heb even je autoweek forumpost opgezocht :P  Voor de belangstellenden: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5928121

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.