Speling stuur Manta B 1980

Forumindex Forums Modellen Manta Speling stuur Manta B 1980

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237542
    Manta_Matthijs
      Lid sinds:
      17 October 2009

      Beste forumleden,

      Ik zit al een tijdje met een probleem en zou niet weten wat de oorzaak daarvan kan zijn. Het probleem is als volgt:

      Er zit speling op het stuur. Dit merk ik voornamelijk bij ‘kuiltjes’ in het wegdek waar ik overheen rijd, maar ook bij drempels is het goed voelbaar.

      Ik bedoel dan geen speling wanneer er naar links of naar rechts gestuurd word, maar wanneer je aan het stuur trekt. Het lijkt dus alsof de stang die aan het stuur vast zit ‘klappert’ tegen de lager iod wanneer er over een drempel gereden word.

      Ik hoop graag van jullie te horen!

      #17877393
      Maartuh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 August 2004

        Kan verschillende dingen zijn, je stuur zit bovenaan in een lager, en onderaan in een lager.
        Misschien dat de onderste lager uit de stuurkolom loopt, of dat de bevestiging van de “universal joint” onderaan de stuurstang niet goed vast zit?
        In het midden van de stuurstang zitten de onderste en het bovenste deel aan elkaar met plastic verbindingstukjes, misschien dat die stuk zijn?

        Ik zou eerst eens naar het onderste lager kijken, die zie je zo zitten als je de motorkap open doet

        #17877394
        Maartuh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 August 2004

          Ik heb wel een plaatje hoe het in elkaar zit, maar niet op het moment bij de hand…

          #17877395
          henk 400rr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Kan zijn dat je plastic borgpennen gebroken zijn in de stuurstang.

            De stuurstang bestaat eigenlijk uit 2 helften die inelkaar schuiven en ze zijn geborg met een plastic pen die dus breekt bij een aanrijding en dan inelkaar schuift zodat je niet je stuur door je ribbenkast krijgt. daarvoor zit er ook zo’n gaas-achtig deel in de stuurkolom.

            Het kan zijn dat die pennen ooit gebroken zijn door een verkeerde manier het stuur te verwijderen en dus schuift hij nu langzaam uitelkaar.

            Ik heb ooit een oen gezien die er een M4 boutje ingedrukt had en dus later een aanrijding had waarbij de stuurkolom inderdaad door z’n ribbenkast gekomen was.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.