Speling Krukas 1.2 Ecotec

Forumindex Forums Techniek Ecotec Speling Krukas 1.2 Ecotec

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18327990
    ThomSevvy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 November 2016

      Goedemiddag,

      Sinds een week tijd maakte motor van mijn Corsa B uit 1999 een vreemd, ratelend geluid. Heb hier weinig aandacht aan besteed, tot gisteren wanneer het geluid ineens weg was. Wel bleek de temperatuur van de motor enorm op te lopen en ging het acculampje branden. Doorgereden tot thuis (hier was ik al bijna), waar de motor ontzettend begon te roken, waarschijnlijk door de temperatuur. Bij inspectie met de motorkap open bleek de multi-aandrijfriem van de krukas af gelopen te zijn (wat de accu en de temperatuur verklaart).

      De oorzaak hiervoor lijkt een flinke speling op de krukas te zijn. Nu ben ik geen expert op het gebied van motoren en autotechniek. Mijn vraag luidt dus of dit een kwestie is van een boutje aandraaien of dat er in de motor zelf een probleem zit (ik las ergens iets over lagers of iets dergelijks)? Het er terug op krijgen van de V-snaar, die mijn inziens niet versleten of kapot is, moet denk ik wel lukken, maar zolang die speling en vibratie er is zal die natuurlijk er binnen de kortste keren weer aflopen, plus dat dat het mij natuurlijk ook niet optimaal lijkt voor de staat van de motor?

      Als ik meer informatie kan/moet verschaffen hoor ik het graag!

      Mvg, Thom

      #18328023
      joey96
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 October 2013

        Zit de poulie wel vast?

        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        #18328028
        Marcel Blom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 November 2016

          Heb je het over radiale speling of axiale speling ? Radiaal kan in principe niet , maar axiaal wel.
          Zit ook inderdaad de poelie nog vast ? zou die te ver naar buiten komen dan gaat het wel helemaal mis met de distributie ketting .

          #18329883
          ThomSevvy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 November 2016

            Heb zojuist de motor geprobeerd te starten, wat (gelukkig) wel lukt. De poelie draait echter niet (meer) mee. De speling lijkt mij inderdaad axiaal te zijn en ongeveer 0,5cm groot richting motorblok. In lekentermen zou ik het kantelen noemen, als dat zou kunnen kloppen. De eerder genoemde speling betreft trouwens speling van de poelie, ik wist nog niet dat dat zo heette :|

            #18329892
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Als de poelie niet meer mee draait zal de bout wel los zitten, dat verklaard meteen de speling.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.