Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Spanning vraag en advies as gezocht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 december 2014 om 13:57 #18249985
Maakt geen klote uit welke bak jij hebt:
AR25 AR35 03/71LE enz hebben allemaal dezelfde aansluiting,nl die kraaiepoot enkel voor de lengte van je as is het van belang.In feite heb ik onder mijn GSE een as zitten die jij mits een 03/71LE net zo lang is als een AR35 zo der onder moet kunnen hangen.
12 december 2014 om 17:05 #18249986Ar 35 is volgens mij omega/ senator b.
12 december 2014 om 18:26 #18249987Kees24v heeft wel een asje voor me. :D :D
25 december 2014 om 17:48 #18249988Zo, alle as sullen liggen bij rietveld en vandaag ben ik eventjes bezig geweest met het vervangen van de aanjager. De nieuwe aanjager heb ik nu in zijn huis gesopt, maar ik zag zo gouw die weerstanden voor stand 1,2 en 3 niet. Waar moet ik kijken?
Groeten
Eric25 december 2014 om 20:21 #18249989Plaatje bij het praatje
26 december 2014 om 00:05 #18249990http://www.senator-monza.de/index.php?wM9QUSE1kJxITPElUTT1kJwkzM9QUSF10UmUDN8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;
Als ik dit zo doorlees, ga ik denken dat die weerstand voor 1,2en 3 gewoon in de motor zelf zit. Klopt deze aanname?
27 december 2014 om 01:28 #18249991Hoe ontspan ik de multiriem? Ik heb een bout van de spanner al een paar slagen los, maar er lijkt een tamelijk sterke veer in te zitten. Als de multiriem zo strak staat, durf ik de dynamo niet los te halen om deze te vervangen.
Groeten
Eric27 december 2014 om 01:58 #18249992Laat maar, het is me gelukt. Ik kwam gewoon wat kracht te kort of mijn sleutel was te kort. Want na het verlengen van mijn sleutel met een pijp, kon ik de spanrol zodanig terugdraaien, dat ik de snaar van de dynamo kon halen.
Nu slapen….
27 december 2014 om 08:38 #18249993@champo wrote:
Plaatje bij het praatje
Goh, wat ziet dat er maagdelijk uit (in vergelijking met mijn achter het dash pic :jerry )
27 december 2014 om 08:41 #18249994@champo wrote:
http://www.senator-monza.de/index.php?wM9QUSE1kJxITPElUTT1kJwkzM9QUSF10UmUDN8lTM9EkUBBVT
Als ik dit zo doorlees, ga ik denken dat die weerstand voor 1,2en 3 gewoon in de motor zelf zit. Klopt deze aanname?
Klopt 100%
Het groene blokje naast de kabel in de motor, dat zijn de weerstanden27 december 2014 om 09:22 #18249995:shock: :shock: Lijkt wel of jij meer dingen hebt dan ik. Ook de aansluitingen, tegen het schutbord(?), onder de ruit heb ik niet. Of zijn me niet opgevallen.
Bedankt voor het antwoord!! Anders had ik nu wéér alles eruit kunnen halen :cry . Nu maar hopen dat alles weer werkt.
Groeten
Eric27 december 2014 om 10:51 #18249996@champo wrote:
:shock: :shock: Lijkt wel of jij meer dingen hebt dan ik. Ook de aansluitingen, tegen het schutbord(?), onder de ruit heb ik niet. Of zijn me niet opgevallen.
Zou niet goed zijn als jij dat ook zou hebben.
Dat is het verdeelblok dat ik zelf geplaatst heb. Daar wordt de massa, geschakelde plus en snelheidssignaal verdeeld voor de cruise control, servotronic, boordcomputer, 4 bak automaat, Motronic, Alarm, en nog wat dingen.Vandaar ook de extra kabels ;)
Heb de mijne bomvol extra’s zitten (waarvan een aardig deel uit de senator B)27 december 2014 om 11:17 #18249997Daar is flink wat tijd/werk in gaan zitten, gok ik. king:
27 december 2014 om 12:00 #18249998@champo wrote:
Daar is flink wat tijd/werk in gaan zitten, gok ik. king:
Daar heb ik idd wel een paar uurtjes werk aan gehad idd (understatement) :jerry
27 december 2014 om 13:00 #18249999Ik heb bij mij een kachelmotor van een Ford Ka gebruikt en de weerstanden van een Golf 3.
Ik ben nog ergens achtergekomen in mijn kachel experimenten:
De kachelmotor van een golf 3 heeft een geheel ander schoepenwiel dan dat van een Monza maar het wiel wat de lucht aanzuigt van een Monza Senator Rekord Commodore zonder airco past 1 op 1 op de as van de golf 3 met andere woorden als je de motor weet vast te zetten heb je een motor die veel meer toeren maakt= lucht verplaatsing en deze motoren zijn der nog vollop op de sloop en nieuw te vinden….
Alleen dit vond ik uit toen in die Ford Ka motor al derin had zitten bij mijn Monza.
27 december 2014 om 13:26 #18250000Ik heb een nieuwe van mp geplukt. Ik hoop dat hij nu gewoon goed blijft tot er geen benzine meer is.
28 december 2014 om 10:28 #18250001@HOT ROD wrote:
Ik zie dit topic net en drie opmerkingen kan ik er over kwijt.
Ten eerste moet de hartlijn van het eerste deel zo precies mogelijk in lijn liggen met de hartlijn van de uitgaande as van de bak. Met andere woorden moet de Hardy schijf niet verbogen worden als de zaak gemonteerd zit.
Om dit te controleren zou je een metalen Hardy schijf moeten maken die je op de bak schroeft en daar dan weer het eerste deel van de cardan as op. Je kunt dan zien of die precies uitkomt op de plaats zoals hij normaal gemonteerd zit.HOT ROD.
Je hoeft niet perse een metalen schijf te maken, maar kan ook de rubber schijf zodanig monteren, dat het star is. Oftewel Bout – driepoot – hardyschijf – driepoot – moer. Zo vermijdt je het rubber ook. Het kan wel zijn, dat je iets langere bouten nodig hebt, maar ik denk dat het zo ook wel lukt.
28 december 2014 om 11:26 #18250002Bij de laatste keer demonteren, zag/voelde ik dat de geleidepin van de bak niet in het midden van de hardyschijf zat. Ik moet nog kijken hoe perfect rond het gat is en of het rubber overal even dik is naar het midden toe. Misschien dat dat ook al problemen kan geven? Ik “hoop” ook dat de assenmaker wat onbalans vindt en dat een kruistuk, zonder speling ook al wat gaat doen.
Maar de driepoot, schijf,driepoot gat ik ook proberen. Bedankt voor de tip!30 december 2014 om 02:00 #18250003Als de Hardy schijf van een andere automerk/type is en daarom misschien het gat groter is als de diameter van de geleidepen en daarom een onbalans veroorzaakt, dan zou je ook een busje kunnen (laten) draaien dat je over de geleidepen perst, zodat de assen beter oplijnen t.o.v. elkaar.
30 december 2014 om 15:20 #18250004Ik was inderdaad van plan om een bus te maken en die als een soort van montage mal te gebruiken. Dit zou wel kunnen helpen aangezien de bouten dacht ik iets speling hebben in die bussen. Dit moet ik nog ven controleren.
Vandaag de spanner voor de riem er even uitgehaald en besloten dat die rol vervangen moet worden. Of zijn er al successen geboekt met het vervangen van dat lager. Ik zag dat het wiel gewoon geklonken zit. De nagels zou je uit kunnen boren en dan gewoon boutjes gebruiken. Of is dit beunwerk? Ik ga ook maart even kijken of dat hele wiel niet gewoon te koop is.
Ook vraag ik me af of er een slimme truc is om de snaar langs de viscokoppeling te krijgen. Of moet ik gewoon de radiateur eruit halen?Groeten
Eric31 december 2014 om 09:03 #18250005Multiriem is eruit. Even de plastic kap, die om de fan zit, loshalen en je kan de riem om de fan halen.
29 januari 2015 om 18:13 #18250006Zo… Inmiddels een nieuwe multiriem, spanner netjes opgeknapt en een nieuwe dynamo erin gezet. Ook heb ik mijn as al een tijdje liggen. De as had dus een kruisstuk met speling, lager van het hanglager is vervangen en het geheel is gebalanceerd.
Wat ik nog wil doen:
Automaatbak filter olie vervangen
olie dif controleren/vervangenNu had ik nog een heel klein dingetje, waar ik mij toch wel erg aan erger. Toen ik hem net had, kon ik mijn portier openen en dan ging er een lampje branden. Als het portier dan sloot, bleef deze nog even branden en ging dan langzaam uit. Dit gold ook voor de passagier kant. Nu doet het lampje alleen als ik mijn portier op maak en hij gaat gelijk weer uit als deze sluit. Onder het dashboard zat een relais, maar die was volgelopen met wat door een lekkage. Nu is dat zo goed als opgelost en de stekker is doorverbonden, zodat ik toch nog iets heb. Toch heb ik graag weer zo’n relais, maar ik kan er geen vinden. De linker, rechts monteren gaat helaas ook niet. (goed verhaal, lekker kort…)
Weet iemand waar ik zo’n relais kan kopen of hoe ik moet zoeken? Ik had het geheel apart gelegd, maar inmiddels is dat ook spoorloos verdwenen. Dus ik weet ook geen nummers of eventuele codes die erop staan/stonden.Groeten
Eric29 januari 2015 om 19:47 #18250007Dat tijds relais moet ik hier nog hebben liggen. Mag voor een zacht prijsje weg. Zal mogen even voor je kijken (ben dan toch in de garage bezig)
30 januari 2015 om 17:45 #18250008Dat zou echt super fijn zijn!!! Klopt het dat de linker iets van 6 aansluitingen heeft en de rechter maar 4?
30 januari 2015 om 19:11 #18250009Heb wel iets van tijds relais gevonden, maar moet ff uit zoeken welke voor jou is. Moet ik ff de onderdelen catalogus erbij pakken. Laat je vanavond/morgen iets weten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.