Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Spanning vraag en advies as gezocht
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 augustus 2014 om 18:53 #17267722
Dag heren,
Mijn spanningsmeter, in de tellerbak, gaat al tekeer sinds ik de wagen heb. Maar het viel mij laatst op dat de lampen ook gewoon flikkeren. De accu zelf is inmiddels een jaar of 3 en ik heb hem altijd op de lader gehad als de wagen langer stilstaat. Verder nooit problemen gehad met starten of wat dan ook(behalve toen de startmotor kuren gaf dan).
Gister heb ik mijn milti-meter maar eens aan de polen van de accu gehangen. Bij de motor uit geeft de accu gewoon ergens in de 12. Maar als de motor draait, meet ik 14.8 en tot ver over de 15v. Is dit niet wat teveel van het goede?As vraagje:
Ik wil een nieuwe tussenas maken, want de huidige blijft problemen geven. Hoop gerammel en ik ben inmiddels 2 hanglagers en hardieschijven verder. Nu heb al een tijdje een as staan en het stuk van de bak naar het hanglager moet aangepast worden.
De aansluiting aan de bak is een soort kraaienpoot waar 3 bouten doorheen gaan, met in het midden een soort centreer uitstulpsel. Hiervoor ga ik dus nog een keer opzoek naar een as met zo’n aansluiting. Ik wil namelijk niet mijn huidige as versnijden. Want als het mis gaat, is mijn auto immobiel. Dit is lastig aangezien ik het meeste werk bij mijn werkgever moet doen.
De grootste vraag: Nu zit de hardieschijf direct op de bak, en as die ik nu heb, heeft hem net na of voor het hanglager zitten. Is het het beste om dan 2 schijven te monteren, of de as direct op de bak te schroeven? Dit ivm de lengte van de asAuto info:
Opel Monze 3.0se met 4trap automaat met sportstand.Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven en dat jullie mij kunnen/willen helpen met goed advies.
groeten
Eric23 augustus 2014 om 20:26 #18249961ik zou een draad rechtstreeks van de massa van de dynamo naar de massa ( minpool dus) van de accu trekken. en dan nog eens meten…
wat betreft die as,
is ie wel in balans? als je in korte tijd er zo veel hardy schijven en lagers er door jaagt is er meer aan de hand.. en zijn je motorophangrubbers en bakrubbers wel in orde?
succes!
23 augustus 2014 om 20:48 #18249962De balans van de as is niet helemaal in orde. Ik heb ook nog geen bedrijf kunnen vinden die hem kunnen balanceren en loop er al mee te klooien sinds ik de auto heb (jaar of 4). Bij 50kmh trilt de auto als een gek en boven de 130 gaat hij ook weer trillen. Daartussen is er niets aan de hand.
Laatst nog een demper weer vastgezet van het blok. Bakrubbers ben ik nog niet tegengekomen. De bak zit gewoon met een plaat aan de carrosserie vast. Het is ook vaak/altijd dat hij de 2e trap trilt. Maar in de tussentijd is de bak ook al een keer vervangen.Massa is toch gewoon massa? Hoe werkt dat?
23 augustus 2014 om 20:50 #18249963Spanningsregelaar van de dynamo zal wel stuk zijn
23 augustus 2014 om 22:50 #18249964Jip zoals al gezegt spannings regelaar naar de klote.
Als je een Bosch dynamo hebt is het heel gemakkeijk te fixen door de uitwendige regelaar,heb je dat frans ding delco remy of zoiets gooi de zaak maar in de ton en neem een Bosch.
Wat betreft je cardan,je bak is een ding van Senator B Omega A,elke Monza Senator bak heeft normaal die uitschuifbare flens in de bak steken enkel de latere bakken hebben die mercedes ster achtige 3 punts aansluiting..
Hier is geen standaard oplossing voor aangezien die bakken niet standaard zijn..
Ik heb een Monza GSE met een aangepaste senator B bak zonder 1 probleem of vibratie :)
23 augustus 2014 om 23:59 #18249965Bedankt voor de antwoorden!
Ik gok dat ik een Bosch heb, aangezien er geen regelaars of wat dan ook aan de achterkant zit. Ik zal binnenkort even een plaatje schieten.
De as: Ik ga niet weer een bak aanschaffen en deze weer (laten) aanpassen en monteren. Het moet toch ook wel met de huidige bak kunnen. Dat het geen standaard klusje is, was me helaas al duidelijk, maar ik wil toch wel erg graag eens kunnen rijden zonder gerammel op welke snelheid dan ook.
24 augustus 2014 om 18:06 #18249966as even laten balanceren bij bijv. Technotrans in Veendam.
Als je geen spanningsregeling aan de achterkant van de dynamo hebt heb je een Delco.
Zoals al gezegd zorg voor een van Bosh.
Hier bij is het vervangen van de koolborstels/spanning stabilisator erg makkelijk.25 augustus 2014 om 16:33 #18249967Ik zal tzt even contact opnemen met Technotrans. Ik hoop dat ik de as dan gewoon op de post kan doen, want het is bijna 200kilometer rijden enkele reis. Ik hoop ook dat zij me dan ook kunnen helpen anders weet ik echt niet meer waar ik het moet zoeken en het wordt toch wel eens tijd dat deze wagen gewoon goed rijdt.
Ook zal ik eens gaan kijken wat ik met de dynamo doe. Als ik de huidige regelaar niet kan omzeilen en er een van een motorfiets in kan zetten, ga ik wel opzoek naar een Bosch.Bedankt voor de tips!!
25 augustus 2014 om 19:19 #18249968hoogeveen zit terberg die kunnen hem onder de auto balanseren
25 augustus 2014 om 21:13 #18249969AL een stukje dichterbij, maar ik woon in de buurt van Nijmegen :hmmz :hmmz
26 augustus 2014 om 19:04 #18249970Romijn in Renswoude doet ook aan aandrijfas balanceren.
26 augustus 2014 om 19:52 #18249971Daar heb ik al heel wat maandsalarissen naartoe gebracht en het probleem is nooit echt opgelost.
Edit:
Mijn auto is daar meerdere keren voor onderhoud geweest en ook voor andere dingen. Erik heeft gezocht naar de oorzaak en geprobeerd het op te lossen. Helaas zonder echt succes. Nu ik de geldkraan voor deze auto zo dicht mogelijk heb gedraaid, moet ik het zelf maar zien op te lossen. Niet dat ik een kniepert ben, maar ook ik heb mijn grenzen.
8 december 2014 om 23:09 #18249972Dag luitjes,
Aankomende Vrijdag heb ik in de planning staan dat ik naar Rietveld in Oosterhout ga, om daar te laten kijken of er onbalans is in mijn huidige as. Maar ik vraag mij ook wat af. Hoe zit de as van een Senator B of Omega gelagerd? Heeft deze 2 steun/hanglagers, of ook maar een. Ik heb nu namelijk een as met een schuifstuk en deze heeft dan ook kniestukken waardoor hij makkelijk knikken. Ik zag dat een originele als gewoon star is en dat het lager dan dus minder te lijden heeft. Klopt deze beredenering een beetje, of heb ik weer thee gedronken die over de datum is? Het nadeel van een as zonder schuifstuk is dan weer wel dat het blok of het differentieel ;os moet door een pijp die uit de bak komt.
Ook vraag ik mij af of ik het stuur los moet halen om mijn a2 dashboard eruit te halen. Ik wil namelijk de weerstanden van de aanjager vervangen en nog wat dingen. En zijn er veel gemeen verstopte schroefjes? Mijn dashboard is nog heel en dat wil ik heel graag zo houden!Alvast bedankt en groeten
Eric9 december 2014 om 17:58 #18249973@champo wrote:
Bakrubbers ben ik nog niet tegengekomen. De bak zit gewoon met een plaat aan de carrosserie vast. Het is ook vaak/altijd dat hij de 2e trap trilt. Maar in de tussentijd is de bak ook al een keer vervangen.
dit zorgt ook voor trilling, maar zit er geen rubber midden in de plaat.
Heb je kruiskoppelingen of een homokneet voor het achterste stuk?9 december 2014 om 18:30 #18249974De andere keren heb ik blijkbaar niet goed opgelet, want ik schroef de steun aan de carrosserie en aan de bak zit een rubber met 2 m8 tapeinden. Mijn fout. Volgens mij heb ik een sterkoppeling(volgens zeggen alla Mercedes) . Deze moet ik aan de hardeschijf bouten en de schijf zit weer aan de bak.
9 december 2014 om 21:30 #18249975En bij het diff zit daar ook een hardy schijf. Zo ja moet je aandrijfas kaarsrecht lopen
9 december 2014 om 23:24 #18249976Ik heb alleen een hardyschijf bij de bak. De as zit met 4 boutjes vast aan het diff. Verder zit de as wel aardig recht. Er ook niet echt veel ruimte om hem in een hoek te zetten.
10 december 2014 om 12:01 #18249977De bovenste is de as die ik misschien aan laat passen.
De onderste de huidige as met schuifstuk.
10 december 2014 om 17:51 #18249978Voorste stuk moet kaars recht lopen. Ophang lager moet spanning vrij gemonteerd zijn. Stuk met de 2 kruiskoppelingen mag niet recht lopen ivm oneenparige beweging van een kruiskoppeling de 2 de heft dit weer op omdat ie andersom zit
10 december 2014 om 22:52 #18249979Dat van die hoek heb ik al eens eerder gelezen en is een beetje in de vergetelheid geraakt. Ik ga morgen even tijd maken en even kijken of de huidige as in een hoek zit. Dacht het eigenlijk niet, maar laat ik het maar even controleren.
Heel erg bedankt!!
11 december 2014 om 09:59 #18249980De as loopt “helaas” gewoon in een hoek. Dan hoop ik maar dat Rietveld onbalans in de as kan vinden….
11 december 2014 om 18:27 #18249981ik zie nu net dat het voorste midden in gelast is. Rare manier van inkorten geweest.
Normaal draaien ze een kop los, maken de as op maat , drukken de kop er weer in en lassen hem af.
Als ie verlengt moet word er meestal een nieuwe buis geplaatst.11 december 2014 om 22:25 #18249982Ik zie dit topic net en drie opmerkingen kan ik er over kwijt.
Ten eerste moet de hartlijn van het eerste deel zo precies mogelijk in lijn liggen met de hartlijn van de uitgaande as van de bak. Met andere woorden moet de Hardy schijf niet verbogen worden als de zaak gemonteerd zit.
Om dit te controleren zou je een metalen Hardy schijf moeten maken die je op de bak schroeft en daar dan weer het eerste deel van de cardan as op. Je kunt dan zien of die precies uitkomt op de plaats zoals hij normaal gemonteerd zit.
Dit is eventueel te corrigeren met de bakhoogte of de hoogte van het tussenlager.Ten tweede zul je altijd een schuifstuk moeten gebruiken omdat je motor en bak ook in rubber gemonteerd zitten bij bv remmen schuiven motor en bak naar voren en zouden die via de uitgaande as van de bak “aan het diff gaan hangen”, waar het allemaal niet op berekend is.
Ten derde zag ik ook dat er aan het eerste deel is gelast. Ik weet zo niet meer of dat “standaard” is of dat het gedaan is om de as passend te krijgen maar, de as moet natuurlijk wel precies recht zijn anders zijn de problemen “ingebouwd”en krijg je die er zonder opnieuw aan te lassen nooit uit.
Ik zie dat het kort dag is maar het je zult dit natuurlijk geregeld moeten hebben voordat je iets laat balanceren.
Succes,
HOT ROD.
11 december 2014 om 23:24 #18249983Weer een paar dingen waar ik nooit aan gedacht zou hebben :thumbup . Het achterste gedeelte is ook net als het voorste gedeelte ingekort/aangepast. Dus ook ergens halverwege een las. Ook zijn de lassen niet in een keer gezet, maar is er gestopt met lassen om de as te draaien (denk ik).
Ik hoop dat het morgen een beetje droog is. Dan kan ik het voorste stuk even aan de bak schroeven en kijken of de bak moet zakken of niet. Daarna door naar Rietveld.12 december 2014 om 13:45 #18249984net weer terug van Rietveld en ze vinden dat ik het voorste stuk maar gewoon moet vervangen. Ze zeiden weinig over de las, maar omdat een gefrustreerde prutser (ik dus) het deel dat bij de bak komt, een beetje heeft verbouwd met een hamer. Zelf vind ik dat alleen het buitenste deel een beetje een andere vorm heeft gekregen, en het gedeelte dat over de centreerpen gaat gewoon wel oké is. Maar ach, laat ik maar een keer luisteren.
Nu moet ik dus eigenlijk weten wat voor bak ik heb en onder welke auto deze heeft gehangen om mijn slaagkans op een verkeerde as te verkleinen.Wat ik weet:
Motor 3.0se 24v
bak: 4trap automaat met sportstand
nr: Gm ar35 GP??? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.