Forumindex › Forums › Techniek › Cih › soort kop en nokkenas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 november 2008 om 20:19 #17208091
Ik heb hier 2 cilinderkoppen liggen, wie weet wat is wat?
Op 1 kop staat aan de zijkant P2 ingeslagen en hier zit een nokkenas in met een “K” aan de achterzijde.
In de kop is “85” ingegoten, is dit 1985?Op kop 2 staat aan de zijkant “X20E” ingeslagen en hier zit een nokkenas in met “HI FLOW 1H 108 1086 A A” aan de voorzijde (onder het nokkensatandwiel).
In de kop is “78” ingegoten, is dit 1978?En nog een vraagje: Klopt het dat je de kopbouten moet verwijderen om de nokkenas te wisselen?
17 november 2008 om 20:52 #17449875Zitten bij die koppen de in en uitlaatpoorten op dezelfde hoogte of zitten de inlaten duidelijk hoger?
een 2.0 kop heeft kleppen 42/37 en 2.2 en 2.4 koppen hebben kleppen 45/40
Om de nokkenas te wisselen moet de cilinderkop van de motor afgehaald worden.
De cilinderkopcode zijn wellicht elders in dit forum te vinden.
hoop dat je hier iets aan hebt.
18 november 2008 om 17:15 #17449876;)de kop hoeft niet van het blok om de as te wisselen. als er een open ketting in zit zet je het blok op zijn punt, gooit de ketting los, tuimelaars los en stoters eruit en je kan de nokkenas voorlangs er uit halen
18 november 2008 om 17:42 #17449877P staat voor loodvrij,deze zijn ergens in 84 of 85 gekomen en hebben geharde klepzittingen.
Teminste bij een 30E is het zo zal bij een 20E/22E/24I niet veel anders zijn.
Je moet 2 kopbouten losdraaien (bij een 30E) dit kun je zien omdat de er aan de nokkenas een uitsparing zit anders kun je de nokkenas niet naar voren schuiven.
Nokkenas met een K=van een 20N en 20S.
Hier een handige link om de nokkeas los te eruit te krijgen:
http://www.senator-monza.de/index.php?wM9QUSE1kJzITPElUTT1kJycTM9QUSF10UmcDN8lTM9EkUBBVT
4 cilinder is hetzelfde maar dan 2 cilinders minder (logisch)
18 november 2008 om 18:26 #17449878Dank voor jullie snelle reacties.
Even op een rijtje:
De poorten zitten bij beide koppen even hoog, dus volgens mij zijn ze allebei van een 2 liter.
De P2 kop heb ik los liggen, maar de X20E zit op het onderblok, hier zijn de tuimelaars en stoters uit, maar ik krijg de nokkenas er niet uit. Vandaar mijn vraag over het demonteren. Boyanka, het blok op zijn punt zetten, bedoel je compressie 1ste cilinder en tuimelen op de 4e? of andersom?
Volgens de verkoper van het laatste blok is het een 289 graden nokkenas, kan iemand dit bevestigen?
Weet iemand of hier ook nog een beetje normaal mee te rijden is?19 november 2008 om 16:56 #17449879:agentja, compressie 1e cilinder, dan staat de nokkenas goed om eventueel de kopbouten er uit te trekken. maar kijk eerst even of je een openketting hebt dan hoef je al die moeite niet te doen
23 november 2008 om 08:28 #17449880Tja,
de ketting is los, het tandwiel is eraf, de nokkenas staat op compressie 1ste cilinder, maar ik krijg de nokkenas er niet uit bij gemonteerde cilinderkop. Het lijkt erop dat er toch een aanloper is met de kop van een cilinderkopbout. Het idee zoals beschreven voor de 6-cilinder gaat hier volgens mij niet op. Ik denk dat ik de hele boel maar loshaal.
Weet iemand nog iets over die snelle nokkenas?
23 november 2008 om 09:39 #17449881:)kijk even welke kopbout er tegen de as komt en haal deze er uit
3 december 2008 om 18:01 #17449882Ik had een complete pakkingset gekocht en daarom alles losgehaald. lagers zien er goed uit en nu de boel weer samenbouwen. Heb er echt zin in, oude blok intussen uit de GT gehaald en een kleine ruimte in het schutbord gesneden voor de dubble webers. Dit weer gevuld met een ruimer plaatje. Er blijft werk genoeg.
3 december 2008 om 18:19 #17449883;)vergeet niet dat als je een ander blok in de gt leg dat je wel de juiste fan terug monteer ivm het grotere koelvermogen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.