Soms niet starten, foutcodes P1614 en P1616 en kvs bijvullen

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Soms niet starten, foutcodes P1614 en P1616 en kvs bijvullen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273315
    RempageR1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 September 2007

      Goedemiddag,

      Ik heb sinds een jaar een Zafira Z18XER (uit 2005) welke af en toe niet start. Als ik de sleutel er dan uithaal en weer insteek start `ie wel.

      Nou had mijn vrouw gister vier pogingen nodig om te starten en daarna kreeg ze een melding ‘controleer koelvloeistof niveau’.

      DMV de gas-en-rem truc kreeg ik foutcodes P1614 en P1616 terug.

      Als ik daar op zoek lijken er twee opties te zijn:

      1. Een clip in de stuurkolom plaatsen.
      2. Software upgraden. Voor deze optie heb ik net de Opel dealer gebeld welke met een heel verhaal kwam dat alles upgraden twee uur kon duren…. Later las ik dat alleen de CIM (stuurkolom module) geupgrade hoeft te worden.

      Deze laatste optie lijkt mij het simpelst om eerst te proberen. Hoe lang duurt het om alleen de CIM te upgraden en wat is de ervaring hiermee?

      Daarnaast kreeg ze dus die koelvloeistof niveau melding (terwijl het niveau in het expansievat gewoon goed is). Is dit op enige manier te koppelen aan het niet starten?

      Alvast bedankt voor de hulp!

      #18294722
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Field Remedy: 2115
        Subject: Column Integration Module (CIM) – Engine does not start, DTC P1614 / P1616 and/or B3055 set
        Models: Engines: Option:
        Astra-H 2004…2007,Zafira-B 2005…2007 All,All
        Complaint: Engine does not start, DTC P1614 / P1616 and/or B3055 set.
        Cause: Software weakness of the Column Integration Module (CIM).
        Production: As of MY 2008 improved CIMs with new software have been introduced in production.

        Remedy:
        In case of customer complaint reprogram the CIM as described in TIS 2000
        with TIS 2000-DVD, version 83 or higher.
        Important: For a successful programming follow the instructions in
        TIS 2000 and set up the CIM for programming by Tech-2 before reprogram.
        Procedure for CIM SPS programming:

        –> After selection of MY and Vehicle “Enter”
        –> Body “Enter”
        –> CIM “Enter”
        –> Additional Funktions “Enter”
        –> SPS programming set up “Enter” – CIM SPS programming will be performed
        –> Exit
        Afterwards carry out the CIM SPS programming (Old software version:
        M: –.57; New software version: M: –.62).
        Important: During the CIM set up ignore all “switch off ignition” messages,
        otherwise the programming of the CIM won´t be successful.
        Note: Vehicles with PEPS are not affected and therefore it is not possible
        to program a CIM with PEPS.
        FunctionalGroup: N – Electrical Equipment
        Complaint Group: 04 – Electrical failures,21 -Poor Startability
        Trouble Code: P1614,P1616,B3055

        #18294723
        RempageR1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 September 2007

          Hi liviu2004,

          Duizend maal dank, daar is geen speld tussen te krijgen. Nog een klein vraagje, hoe lang zou zoiets duren? Persoonlijk zou ik denken dat er niet al te veel programmatuur in die CIM zit dus dat dit in enkele minuten gepiept kan zijn, of denk ik dan te simpel.

          Groeten.

          #18294724
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            10 – 20 minuten.

            #18294725
            RempageR1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 September 2007

              Top! Ik zal eens een afspraak maken bij de dealer.

              Bedankt!

              #18294726
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Waarom niet met een tech2 eigenaar hier? Bent u te ver weg?

                #18294727
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Liviu, of ZakhooiTM hier van het forum kunnen je ook helpen en zijn veel goedkoper als de dealer.

                  #18379625
                  RempageR1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 September 2007

                    Goedemiddag, dit probleem speelt nog steeds en lijkt inmiddels erger te worden. Waar ik vroeger 1 of 2 keer per maand dit probleem had komt het nu meerdere keren per dag voor en duurt het soms 2 minuten voordat ik de auto aan de praat heb.

                    Liviu gaf aan dit liever niet te doen omdat de CIM heel af en toe kapot gaat en hij dat risico niet wil dragen. Daarna gebeld met het Motorhuis Hoofddorp waar ik een prijsopgave kreeg van 480 euro…. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en ook Liviu gaf aan dat dat veel en veel te duur is.

                    Is er een dealer in de buurt van Hoofddorp/Leiden waar jullie goede ervaringen hebben die dit zou kunnen oplossen?

                    Bedankt!

                    #18380516
                    RempageR1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 September 2007

                      Auto is naar Motorhuis in Katwijk geweest. Daar is de software van M:80.49 geupgrade naar M:80.62 zoals aangegeven in de field remedy. Ik denk niet dat het handig is om exacte prijzen te gaan noemen maar ik was een fractie kwijt van de prijsopgave vanuit Hoofddorp. Toptent die gasten in Katwijk!

                      #18380548
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Veel garages vervangen de sim ook preventief, dus denk dat je eigenlijk de kosten voor vervanging te horen hebt gekregen. Maar zou meestal niet veel meer dan 30 a 40 euro mogen kosten.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.