Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › slotbouten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 augustus 2008 om 14:23 #17207596
Ik heb een opel corsaatje gekocht een paar weken terug.
Nou moet ik 1 van de bandjes binnenkort laten vervangen maar ik heb 1 probleem.1 van de bouten in die velg is een slotbout (is de enige slotbout op de hele auto :wtf )
Maar van het opzetstukje is geen spoor te bekennen….Mijn vraag: zijn er mensen die dit ook wel eens hebben gehad? En hoe is de bout toen losgemaakt? Uitboren lijkt me niet echt een optie…….
31 augustus 2008 om 17:09 #17421055AnoniemLid sinds:
1 January 1970je kunt proberen of je der een andere oude dop klem op kunt slaan
maar uitboren valt wel mee hoor
klein beginnen 4 mm
en dan steeds groter
;);)31 augustus 2008 om 17:13 #17421056ik dacht dat men slotbouten over het algemeen maakt van gehard staal…
Dat boor je toch niet zomaar uit?31 augustus 2008 om 17:20 #17421057Kunt ge daar niks oplassen en die zo los wringen?
31 augustus 2008 om 17:21 #17421058AnoniemLid sinds:
1 January 1970dat kon je dan nog wel eens tegen vallen
meeste setjes zijn van mickey mouse staal:o:o
en zijn vrij gemakelijk te boren
:o:o31 augustus 2008 om 17:23 #17421059AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Goossens Bjorn
Kunt ge daar niks oplassen en die zo los wringen?zonder je wiel te beschadigen??
valt dat vaak niet mee inderdaadmischien als je n gewone moer erop kunt lassen
dan enkel de binnekant van die moer vollassendan kun je op de buitenkant weer n dop plaatsen
31 augustus 2008 om 18:10 #17421060Lassen is niet altijd een optie, ligt maar net aan het type velg dat je hebt.
Heb je bijv een velg waar alle bouten achter een naafkap liggen dan kan het wel.
Maar wanneer de bouten dus verzonken zijn zoals tegenwoordig ook veel gebeurd, dan kun je dus niet lassen.
Wij hebben in de garage daar een speciaal setje voor liggen.
Dit zijn een soort van doppen die je op/over de slotbout slaat, vervolgens zet je de luchtsleutel of een momentsleutel erop en trek je ze in 99% van de tijd los.
De slotbout is dan echter onbruikbaar geworden :P
31 augustus 2008 om 18:12 #17421061De meeste velgen / bandenboeren hebben wel een setje van die doppen liggen.
Vaak zijn het van die agenebus slotjboutjes die je met een dopje 17 of 19 er zo afdraait.
Gr. Arjan
31 augustus 2008 om 18:20 #17421062origineel gepost door opel_omega_steinmetz
Lassen is niet altijd een optie, ligt maar net aan het type velg dat je hebt.Heb je bijv een velg waar alle bouten achter een naafkap liggen dan kan het wel.
Maar wanneer de bouten dus verzonken zijn zoals tegenwoordig ook veel gebeurd, dan kun je dus niet lassen.
Wij hebben in de garage daar een speciaal setje voor liggen.
Dit zijn een soort van doppen die je op/over de slotbout slaat, vervolgens zet je de luchtsleutel of een momentsleutel erop en trek je ze in 99% van de tijd los.
De slotbout is dan echter onbruikbaar geworden :P
Helaas zal dit bij nieuwe slot bouten niet meer lukken.
Die hebben een draai schijf er om heen, als je daar wat omheen zet dan kan je draaien wat je wil maar je krijgt hem niet los.helaas moeten we steeds vake de lucht hamer pakken
om een bout los te krijgen.:(De meeste banden boeren hebben wel over gebleven slotjes liggen.
Misschien kan je eens een foto maken van de bout.
Dan kunnen we zien, of het lastig is om hem te verwijderen.31 augustus 2008 om 18:24 #17421063soms zijn de gaten van de velgen te klein voor die doppen, want dat had ik met mijn ex-astra meegemaakt.
Ik ging toen naar vanessenbanden in westervoort en die hadden mijn slotbouten binnen 10/15 min af. Echt een aanrader dus voor mensen die hun sleutel van de slotbout kwijt zijn.
31 augustus 2008 om 18:32 #17421064Als het kan sla dan een lange dop over de bout, met een goeie moker. Dan met een luchtsleutel op de dop, draai je hem zo los.
Zo die ik het altijd als er maar een dop in het boutgat past.31 augustus 2008 om 18:38 #17421065ff de anwb bellen, die hebben van die doppen die je erover heen slaat. werkt perfect.
31 augustus 2008 om 18:56 #17421066Aah,
thx voor de vele suggesties :)
Daar heb ik iig wat aan. Er zitten tigra velgen onder mijn bakkie, ze staan wel leuk voor nu. Maar de bouten zijn dus verzonken en in het zicht. Ik zal morgen even een fotootje maken van de bout.
Denk dat ik eerst even langs een garage ga rijden of ze daar spullen hebben om m te wisselen voor een normale bout. Slotbout waar ik de adaptor niet van heb ga ik toch niet meer terug plaatsen :D
31 augustus 2008 om 19:22 #17421067AnoniemLid sinds:
1 January 1970had laatst hetzelfde probleem
1. speciaal setje gekocht. helaas hadden mijn slotbouten een randje wat meedraaide, zodat de gripdoppen niet aangrepen. het randje eraf gekapt, was het een tussenmaat dus allebei de doppen pasten niet meer.
2. drijvers gekocht. daarmee proberen los te kappen, helaas zaten de bouten echt te vast
3. moeren erop gelast en losgedraaid. dit werkte wel…
7 september 2008 om 19:43 #17421068origineel gepost door Kilat
soms zijn de gaten van de velgen te klein voor die doppen, want dat had ik met mijn ex-astra meegemaakt.Ik ging toen naar vanessenbanden in westervoort en die hadden mijn slotbouten binnen 10/15 min af. Echt een aanrader dus voor mensen die hun sleutel van de slotbout kwijt zijn.
haha lache daar werk ik.
we hebben ook diverse manieren om sloten te verwijderen9 september 2008 om 13:49 #17421069ik heb het wel eens met een slagschroevendraaier gedaan
eerst met de dremel een sleuf in vrezen en dan hengsten21 september 2008 om 01:37 #17421070bout erop lassen elektrode stijl
alleen lastig om je aardklem te aarden op je wiel :P
23 september 2008 om 10:33 #17421071Gewoon op de remschijf :P
23 september 2008 om 18:01 #17421072en is het al gelukt trouwens……
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.