Sleutel programmeren en synchroniseren met OpCom

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Sleutel programmeren en synchroniseren met OpCom

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #18362393
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Heel veel gaat goed, maar niet alles. Laat ik dus eerst even uitleggen wat ik allemaal wel kan, en wat niet.

      Ik zit met een sleutel, met originele transponder-chip, waarvan ik de tweedehands zender niet aan de praat kan krijgen met OpCom. Ook heb ik een extra tweedehands zender. Ook die krijg ik niet aan de praat terwijl er echt wel een OPEN of LOCK command verstuurd en ontvangen wordt als ik op een knop druk. Met een oude originele sleutel lukt alles mij wel. Doe ik iets verkeerd met mijn OpCom 1.59?:

      Ik kan dus de transponders wissen, & ik kan transponders programmeren, & daarmee zorgen dat deze een nummer 1 tm 5 krijgen, & ik kan daarna weer starten.

      Ook kan ik met OpCom zien dat alle zenders goed zijn, want als ik in “central door lock system” kijk kan ik zien dat als ik een knop indruk er activatie is, en ook kan ik zelfs zien of er een OPEN of LOCK command ontvangen wordt. Het deurvergrendelingssysteem herkent echter de sleutel niet, en wegens het niet herkennen wordt het commando niet uitgevoerd. Synchroniseren lukt mij dus niet, terwijl al de deelstappen goed uit te voeren zijn. Het vreemde is dus dat de immobilizer een key wel herkent, maar dat het “door lock system” diezelfde key niet herkent, waardoor synchronisatie niet lukt.

      Ik heb een originele key, waarvan ik de zender dus wel nog kan gebruiken en synchroniseren. Ik doe dus veel dingen goed, maar van die andere key, met originele transponder, maar tweedehands zender, krijg ik geen herkenning, terwijl ik wel kan zien dat de OPEN en LOCK commando’s uitgezonden worden.

      Ik hoef toch niet de hele immobiliser te resetten? Zoiets vind ik maar “griezelig”! Wie kan mij zeggen wat ik verkeerd doe, of waar het aan ligt?

      #18362398
      BLG
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 June 2016

        Hoi Rinus,

        Ik heb de strijd opgegeven de sleutel die ik had was van Chinese makelij alles lukt tot het starten van de auto aan toe. Wat niet ging en nog niet gaat is de afstands bediening aan de gang krijgen. Wanneer ik de sleutel in hetcontact steek en dan de knop van de sleutel een seconde of 20 ingedrukt houd dan doet de afstandbediening het een enkele keer.

        De orginele sleutel weigert soms ook wel eens maar dat los ik op door de knop op de sleutel ingedrukt te houden bij aangezet contact. Daarna gaat het weer een poos goed. Volgens mij kan je een sleutel die eenmaal is geprogrammeerd niet resetten.

        De sleutel die in de how to staat is niet meer verkrijgbaar. Er zijn er wel te koop die kosten ca.€70,- dat durf ik niet meer aan anders liggen er straks 5 sleutels waarvan er  een afstandsbediening werkt mochten er mensen zijndie een beter idee hebben hoor ik het graag!

         

        BLG

        #18362399
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Dank je BLG.

          Ik heb hier trouwens een Chinees zendertje (op1) met kleine batterij. In het door lock systeem zie ik met OpCom (1.59) geen ontvangst van een OPEN of LOCK binnenkomen. Die heb ik dus al lang aan de kant gelegd.

          Daarnaast heb ik twee echte Bosch zenders zoals die ook oorspronkelijk meegeleverd werden bij een andere Zafira A uit 2001. In het door lock systeem zie ik met OpCom  dat deze sleutels wel een OPEN en LOCK kunnen versturen, maar de zender wordt niet herkend als een geldige sleutel zender, dus de commando’s worden genegeerd. De zenders zijn dus goed, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om ze als “bekende en geldige zender” gezien te laten worden.

          Wat jij hebt met jouw andere sleutel heb ik ook met de mijne, maar dat is oplosbaar. Ten eerste moet de batterij houder goed vast gesoldeerd zijn. Het soldeer wil wel eens breken, zonder dat het helemaal los is, maar de verbinding is dan echter onbetrouwbaar. (Let op: Trek nooit de zender aan de batterijhouder uit de sleutel. De verbinding raakt daardoor beschadigd. Open de sleutel, en druk de zender uit de sleutel helft door op de knoppen te drukken, ipv aan de batterij te trekken!)

          Verder is het nuttig af en toe een nieuwe batterij te plaatsen. Als de batterijspanning vrij laag is geworden, gaat de zender wel eens sporadische kuren vertonen. Hij stopt dan nog niet, maar kan maandenlang onbetrouwbaar gedrag vertonen, voordat hij er echt mee stopt.

          BLG, heb jij wel eens met OpCom in het door lock systeem gekeken of zenders een OPEN of LOCK commando geven? Dat is zelfs al zichtbaar als de sleutel niet eens geprogrammeerd of gesynchroniseerd is. De programmering en synchronisatie bepalen alleen of het commando uitgevoerd wordt of genegeerd…..het commando wordt in principe ALTIJD gezonden en ontvangen zodra men op een knop drukt.

          #18362401
          TWA
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 June 2010

            Toevallig deze week bezig een extra sleutel op mn Astra G uit 2000 te programmeren. China remote lukt mij ook niet. Waar jij waarschijnlijk tegen aan loopt, is dat de remote van Bosch nooit is uit geprogrammeerd van de oorspronkelijke Kiekert. Wat je eventueel zou kunnen proberen is alle afstandsbedieningen wissen en opnieuw inleren. Mijn donor originele sleutel mist nog de batterij houder, dus heb zelf nog niet kunnen testen of het uit programmeren van de originele sleutel ook lukt op de niet originele Kiekert van de auto. Opnieuw inleren is super simpel, dat heb ik namelijk al wel geprobeerd met mn bijbehorende afstandsbediening.

             

            Greetz Emiel

            #18362403
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Ik geloof dat je inderdaad gelijk hebt.

              De grote vraag is dus: Hoe krijg je een losse werkende remote zender “afgeleerd” dat hij bij de vorige auto hoort, als je helemaal niets meer bij de hand hebt: Geen wagen, geen transducerchip, etc. etc.

              De batterij verwijderen en even op een knop drukken (waardoor stroomverbruik even toeneemt, en alle elco’s snel leeg lopen), is niet voldoende voor een compleet blanke start geloof ik. (Of wel?)

               

              #18362404
              TWA
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 June 2010

                Gaat idd helaas niet lukken. Blijft tenslotte een beveiligingssysteem :whistle:

                Wat ik al eerder aangaf: ikzelf heb nog niet kunnen proberen om alles te wissen en weer opnieuw toe te voegen. Wie weet lukt dat wel. Anders moet je dus heeeeeel veel geluk hebben en naast de sleutels de Kiekert zien te vinden + de ECU + de carpasscode. Je zou natuurlijk ook alleen de Kiekert mee kunnen nemen van je donorauto en je eigen remote uit programmeren en weer inleren op je donor Kiekert. Dat lukt namelijk wel.

                Laatste tipje: vraag Zakhooi™ of Liviu hier op het forum eens of ze nog een trucje weten :good:

                Greetz Emiel

                #18362409
                liviu2004
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 April 2014

                  Ecu, carpass, voor een afstandbediening?

                  #18362411
                  TWA
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 June 2010

                    Dus een remote die op een andere auto is geprogrammeerd, kan zonder afmelden op een andere auto worden geprogrammeerd? Dat zou lekker makkelijk zijn  :good:

                    Dan ga ik snel de batterijhouder op mn oude remote solderen  :happy02:

                     

                    Greetz Emiel

                    #18362412
                    liviu2004
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 April 2014

                      Astra G, Zafira A, Corsa C, Tigra B, Meriva A, ja.

                      Astra H, Corsa D up nee.

                      Startonderbreker chip nooit, maar dat is voor motor, niet deuren (alleen voor Astra G … ).

                      #18362414
                      TWA
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 June 2010

                        Chip heb ik al ingeprogrammeerd, helaas dus geen succes met remote uit China. Maar cool, thanx again 4 the tips  :toppie:

                        #18362646
                        ZakhooiTM
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 November 2013

                          [quote quote=18362409]Ecu, carpass, voor een afstandbediening? [/quote]
                          Voor een Astra G met alarm is de security code nodig om de afstandsbediening in te leren ;)

                          #18362647
                          rinus747
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 May 2010

                            Afstandbediening deurvergrendeling nog steeds niet gelukt voor Zafira A zonder inbraakalerm (Gelijk aan Astra G)

                            Startonderbreker transducer lukt wel. Ik kan transducers “uitschrijven” en weer “inschrijven”. Of ze echt geprogrammeerd worden weet ik niet, want ik krijg steeds een boodschap dat die transducer al bekend is. Ik gebruik nog steeds de originele transducers die bij de wagen horen. Zou het kunnen dat de software een andere “volgorde” aanhoudt als het een bekende tranducer betreft die in gebruik wordt genomen, en dat de tweedehands afstandbediening voor de deurvergrendeling daarna niet goed in gebruik wordt genomen?

                            Misschien is in mijn OpCom met Aug 2010 software (201008) verplicht een blanke transducer nodig om de goede sequence te krijgen om alles te programmeren? Blanke transducers zitten in de mail uit China (2.60 euro elk). Ik ben benieuwd.

                            Heeft iemand ervaring met OpCom sofware 120309a? Is die anders dan mijn 201008 ? Heeft iemand screenshots van OpCom 102309a deel van de startonderbreker transducer programmeer cyclus?….dan kan ik eens zien of de schermen verschillen.

                             

                            #18362648
                            ZakhooiTM
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 November 2013

                              Startonderbreker systeem en centrale vergrendel systeem zijn 2 aparte systemen die niet echt met elkaar communiceren.
                              Uit ervaring weet ik dat de handzenders (voor de centrale vergrendeling) uit china nogal een hit en miss zijn of ze wel of niet in te leren zijn.
                              Dus kan prima dat de transponder voor de immobiliser netjes wordt aangemeld maar dat de handzender niet correct is gekopieerd door de chinezen :)

                              #18362650
                              rinus747
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 May 2010

                                De twee transducers die ik gebruik zaten al bij de wagen

                                Ik heb een zender die bij de wagen zat….En twee tweedehands (Echt Bosch, 100% identiek).

                                In OpCom zie ik dat die tweedehands wel Open en Lock uitzenden, maar ze zijn en blijven “Onbekend”, dus er gebeurd niets.

                                De transducers krijgen na reset en opniew aanmelden een nummer (1 tot 5)

                                Handzender die goed in gebruik genomen is krijgt ook een nummer (1 tot 5), maar er is inderdaad geen koppeling met het nummer dat aan de transducer gegeven wordt. Er lijkt helemaal geen koppeling.

                                De handzenders die ik maar niet in gebruik kan nemen krijgen maar geen nummer. Ze blijven “onbekend”. Wel kunnen ze Open en Lock versturen, maar zolang ze “onbekend” zijn wordt daar dus niets mee gedaan.

                                Enig idee wat ik nog kan doen?

                                 

                                 

                                #18362651
                                ZakhooiTM
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 November 2013

                                  <p style=”text-align: right;”>Misschien keertje met de tech2 eens kijken?
                                  Weet niet waar je woont?</p>

                                  #18362652
                                  rinus747
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 May 2010

                                    Ik woon in Almelo

                                    De gewone dealer wilde er niet naar kijken. Hij zei gewoon: Dat kan niet. Ik denk dat hij hoopt voor 90 euro een nieuwe sleutel te kunnen verkopen. Hij verdient ook al 10 jaar niets meer aan mij.  :-)   Ik denk dat ik niet meer tot zijn interessante klanten hoor. Ik doe alles zelf.

                                    Heb jij een Tech 2? Waar woon je?

                                     

                                    #18362653
                                    ZakhooiTM
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 November 2013

                                      Ik heb alle Opel spullen ?

                                      Zit in omgeving Leiden

                                      #18362654
                                      rinus747
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 May 2010

                                        Dat is nogal een afstand.

                                        Dan wacht een eerst nog even op mijn gloedniewe tranducers om te zien of je met een nieuwe transducer wel een gebruikte zender opnieuw in gebruik kunt nemen. Mocht dat niet lukken dan laat ik nog van mij horen. Chinese post gaat langzaam, dus het kan nog even duren.

                                         

                                        #18362656
                                        ZakhooiTM
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 November 2013

                                          Transponder en handzenders zijn NiET gekoppelt aan elkaar. De handzenders kan je zelfs op meerdere autos inleren en tegelijk gebruiken.

                                          Behalve bij zenders voor alarm systeem

                                          #18362842
                                          rinus747
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            31 May 2010

                                            Vandaag nieuwe transponders uit China ontvangen NXP PCF7935AA. De originelen waren Philips PCF7935A (maar een A dus)

                                            Het maakte allemaal niets uit, en na al het voorgaande gelezen te hebben was dat ook al verwacht. Ik had een beetje hoop. Nu geen.

                                            De nieuwe transponder leek trouwens helemaal niets te doen. Hij werd niet gezien. Kun niet herkend worden. Hij had net zo goed kapot kunnen zijn.

                                            Het oorspronkelijke doel om “De 100% kopien van mij oorspronkelijke Bosch hand zender in mijn Zafira A (zonder alarm) in gebruik te nemen” is dus niet gelukt. Diagnose met mijn OpCom met 08-2010 software leidde tot niets.

                                            tzt maar eens met een Tech 2 gaan kijken of die er iets aan kan doen. Voorlopig geef ik het even op.  :wacko:

                                            De (enige?) logische verklaring zou misschien nog kunnen zijn dat de handzenders van een auto met alarm zijn geweest, en nu nergens anders meer voor te gebruiken zijn. Ze zenden wel, maar worden niet herkend als een geldige zender die aan mijn wagen gekoppeld is.

                                             

                                             

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.