Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Slecht startende X17DTL waar en hoe te werk te gaan.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2012 om 20:40 #17247303
Hola,
Sinds het een paar weken geleden zo ontzettend koud is geweest, lijkt het alsof mn Astra G met x17dtl motor niet altijd zin heeft om te starten.
De eerste start gaat altijd wat lastig, soms wel 15 seconden, of 2x 5sec. starten voor dat de motor aan slaat. Als ik m na een stukje rijden afzet en na bijv. 10 seconden gelijk weer start, slaat ie ook gelijk aan.
Maar na bijv. 10 minuten, kan het al voorkomen dat ie er weer lang over doet. Het lijkt ook wel alsof de startmotor sneller / vaker gaat wanneer ik net gereden hebt.Ik heb er als eerste een fles Wynns door gegooid, heb niet echt verschil gemerkt maar hij leek toen ik wist dat dat spul in de tank zat iets feller.
De reden van de toevoeging was simpel, reiniging van het diesel systeem Het heeft niet echt heel veel geholpen met het starten.Het brandstof filter had ik al vervangen, en vorige week heb ik ook mijn olie + filter vervangen.
Ik heb nu nieuwe 4 gloei”bougies” gekocht, NGK DPower-1 die ik, dit weekend hopelijk, wil vervangen, ik heb geen idee in wat voor staat de oude zijn.
maar wellicht helpt het vervangen van de gloeistiften. Dit moet ik zelf kunnen, lijkt me, Heb een moment sleutel en moet alleen ff het aanhaal moment opzoeken.
( als ik er maar een beetje bij kan haha )Wat ik ook nog heb gelezen, en een oorzaak zou kunnen zijn: Retour leidingen lek – terug lopende brandstof / lucht in het systeem.
Mijn vraag wat ( lees: welke leidingen) wordt / worden hier nou precies mee bedoeld, en kan ik dit zelf fixen ?Het laatste wat ik wel eens lees in een antwoord van Willem op dit forum: Versleten klepgeleiders -> compressie verlies
Vervangen lijkt me een redelijk ingewikkelde klus, die ik echt niet zelf af kan.Wat zou het verder nog kunnen zijn, zonder dat ik de kop eraf hoef te halen :) :)
Ohja, als ie eenmaal loopt… gaat ie helemaal prima, ben echt blij met dit ding!
Edit:
Olie die er in zit = 10w40 van Valvoline
Als de motor eenmaal start, geeft ie een flinke wit/blauwe rook wolk.
Accu = 66Ah Yuasa ( met een wit oogje ) dus niet helemaal ok meer, is deze te licht ? Heb deze er van de week uit gehad, en toen brak ook de bout van de voet/klem nog eens lekker af … dat wordt uitboren2 maart 2012 om 21:05 #18003358Dat de startmotor bij warmere motor vlotter rondgaat is logisch, accu is lekker vers opgeladen, en de olie is dunner…
je had Mijn Combo Benzine moeten horen met -19 op de meter bij koude motor, ze klonk haast alsof ze een lege accu had, maar heb 2 dikke Accu’s erin staan, wel een startmotor die niet bedoeld is om 15bar compressie rond te slingeren (startmotor van een 1.4 8klepper op een 1.6 16V op max compressie).
Willem
Willem
2 maart 2012 om 21:12 #18003359owja … dat is ook waar natuurlijk :???:
Ik voeg nog even wat info toe hier boven, wat me net te binnen schiet.
2 maart 2012 om 21:14 #18003360Weinig.
Rot starten bij de X17DTL in koude omstandigheden is meestal verlies van Compressie (als het de gloeiers niet zijn tenmisnte), dan zijn vaak de klepgelijders versleten..
Willem
2 maart 2012 om 21:23 #18003361Dat idee kreeg ik ook al. :S
Ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om de nieuwe gloeistiften er in te zetten. Kijken of dat wat scheelt, al is het nu niet echt koud meer is …
Ik krijg natuurlijk ook een motorstoring als ik m te lang door start, die wel weer verdwijnt als ie dan even draait. Die kan ik dan niet uitlezen omdat ik geen laptop heb met XP er op :SIs het vervangen van de klepgeleiders erg ingewikkeld?
2 maart 2012 om 21:24 #18003362kan je beter aan de revisieboer overlaten…
Willem
2 maart 2012 om 21:28 #18003363Oh dat wil ik echt niet zelf proberen hoor haha … zie mezelf al staan: :shock: en nu weer in-elkaar.
Maar vooral of het veel / lang werk is ;)2 maart 2012 om 21:29 #18003364lang ligt aan je kennis, zo’n koppie trek je zo, van zo,n motortje af als je een beetje doorgewinterd ben…
Beginner heeft er goed tijd voor nodig…
Willem
2 maart 2012 om 23:18 #18003365AnoniemLid sinds:
1 January 1970@wim-v6 wrote:
lang ligt aan je kennis, zo’n koppie trek je zo, van zo,n motortje af als je een beetje doorgewinterd ben…
Beginner heeft er goed tijd voor nodig…
Willem
Inderdaad ook optijd zetten van deze motor is wel te doen
Ook wel zonder het speciale gereedschapjeGloeirs vervangen tjah 3 kun je makkelijk bij
De 4e is ff lastiger3 maart 2012 om 12:35 #18003366Top! heb al even geken en idd de 4e zal wat lastig zijn om m hem vast te draaien, en hoe denken jullie over insmeren van de draad met vet?
Wat voor prijs zou ik moeten denken bij het laten reviseren van klepgeleiders ?
5 maart 2012 om 15:32 #18003367note to self: Eerst lange doppen regelen :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.