Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Slecht lopende C20XE
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 augustus 2018om 11:01 door Corsa_GSi.
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2018 om 15:21 #18359559
Beste opelliefhebbers,
Ik ben een aantal jaar in het bezit van een Ascona C met C20XE motorblok. Sinds een paar maanden rijdt/loopt de auto niet echt lekker, variërend van erg slecht tot onregelmatig. Ik zal enkele symptomen beschrijven:
– Bij koude start klinkt de motor niet eenduidig maar rommelig, geen vast toerental en af en toe een grote terugval in toeren waarbij het blok begint te schudden en dreigt uit te vallen. Soms regelt hij zichzelf op het laatste moment bij door ineens hard omhoog te schieten in toeren en soms geef ik wat gas bij. Dit duurt enkele minuten. Verbranding klinkt ook wat pruttelig / schokkerig als ik wegrij. Tevens ruik je meer brandstof dan normaal zou moeten.
– Wanneer ik na starten stapvoets rij en te weinig gas geef schudt alles en kan hij ook uitvallen. Wanneer ik echter hard op trek (ook bij plankgas), trekt dit effect na wat gepruttel/inhouden uiteindelijk weg.
– Bij warmere motor (na 5min) is dit extreme inhouden/gepruttel niet meer merkbaar. Wel loopt hij stationair alsnog niet lekker in 1 ritme. Af en toe schudt het blok iets en hoor je de ene seconde wat meer geluid dan de andere. Geen overmatig gas o.i.d. maar gewoon niet 1 ritme/geluidsniveau. Hij klinkt een beetje rauw.
– Een tijd geleden gaf ik aardig wat gas om hem door deze fase heen te ‘trekken’ (ik werk naast de snelweg, dus de motor was relatief koud toen hij naar 120 km/h moest). Hij bleef toen met gepruttel en meer rook dan normaal steken rond de 60km/h, na volhouden trok hij hem erdoor richting 120 en reed hij lekker (vermogen normaal). Wanneer ik vol rem of uitvier blijft alles goed. Wanneer hij relatief koud is en er moet afgeremd worden voor files of van 100 naar 20 voor een rotonde etc. merk je dat hij stil begint te vallen en moet er gas bijgegeven worden (met koppeling in) om hem ‘aan te houden’. Dit is momenteel niet meer nodig maar destijds wel eens.
– Tevens vliegt de toerenteller alle kanten op. Ook wanneer ik 100 km/h rij en enigszins constant gasgeef. Geen idee of dit verband houdt met bovenstaande.
Al getest:
– Nieuwe bougies
– Nieuwe LMM
– Injectiereiniger
– Nieuwe temperatuursensor
– Nieuwe rotor + verdelerkap
– Stationair-regelaar gereinigd (dit weekend wordt hij voor de zekerheid compleet vervangen)
Ben nog van plan met remreiniger te checken of ergens vacuümlekken zijn.
Hier een geluidsfragment: KLIK
Foto bougie (alle 4 gelijk):
Wie weet raad met bovenstaande symptomen?
Alvast bedankt!
Groeten Remco
17 augustus 2018 om 10:36 #18359599Eventueel je injectoren vervangen of ultrasoon laten reinigen?
Weet je zeker dat alle massa verbindingen in orde zijn?
Heb je niet ergens een kabelbreuk of stekker die niet helemaal lekker is?
Distributie nog op tijd?
17 augustus 2018 om 17:14 #18359608Tevens vliegt de toerenteller alle kanten op. Ook wanneer ik 100 km/h rij en enigszins constant gasgeef. Geen idee of dit verband houdt met bovenstaande.
Hierin zit het antwoord.
Ben de details vergeten, maar heb dit zelf ook ooit gehad. Het was de module die onder je bobine zit (goedkoopste) of de verdeler (duur, het aluminium-gedeelte waar je dus je verdelerkap op klikt), weet het niet meer zeker. Ik zou eerst maar eens een andere module proberen als je het mij vraagt.Gr,
The Duke21 augustus 2018 om 11:01 #18359716Ik heb nog een paar van die ontstekingen te koop, want ik ben overgestapt op penbobines en een nokkenassensor.
Doe me maar een PB of mail servaasverkoop@hotmail.com dan komen we er wel uit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.