Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › Slagwoovers.. orginele hoedenplank of MDF plaat ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2008 om 21:23 #17207412
In mijn Astra G wil ik 2 ovale speakers gaan gebruiken als slagwoover om wat meer bass te creeeren.
Heb ze nu in een MDF plank zitten van 20mm maar dat is te lomp.Subwoover is geen optie ivm ruimtegebrek / plaatsingsproblemen.
Mijn kofferbak ziet er nu zo uit (is nog under construction)
Nu mijn vraag, kan ik deze volgens jullie het beste in de bestaande hoedenplank maken of moet ik een mdf plaat maken en ze daar in maken ?
Voordeel van de hoedenplank is dat ie dan mooi meescharniert als de klep losgaat
Voordeel MDF is dat ie misschien wat meer gewicht / krachten kan verdragen ?
Wat adviseren jullie me, en misschien hebben jullie wel een mooi voorbeeldje voor me ?
Gr. Arjan
31 juli 2008 om 13:32 #17416998Tis geen hoedenplank maar is dit misschien een optie;
http://www.caliber.nl/product_info.php?cPath=35_125&products_id=408
31 juli 2008 om 15:05 #17416999als je geen resonatie wil moet je een stevige hoedeplank hebben
31 juli 2008 om 15:57 #17417000Een hoede(n)plank van een G is niet erg stevig. Ik had die in mijn G (zonder speakers) al beplakt met een bitumen-matje wegens trillen.
Je zou kunnen denken aan Dynamat (prijzig)/Bitumen/Zelf maken van MDF of deze;
http://www.caliber.nl/index.php?cPath=38_14731 juli 2008 om 16:22 #17417001Een mdf hoedenplank maken is simpel hoor, kan ook met de klep mee omhoog als je het goed doet. Had ik zelf ook in mn Corsa.
1 augustus 2008 om 21:23 #17417002Als je dan toch een andere hoedenplank gaat maken waarom is een “free air” woofer dan geen optie???
12 augustus 2008 om 17:44 #17417003hmz arjan kijk jij is in mijn auto. ik heb de orignele plank er nog op ziitten, daarin heb ik een mdf plaat gelegd van zon circa 1,8 cm dik. en alles is mooi recht en trilt niet.
grtz gerard.
mijn vorige boxen zaten ook gewoon in de hoedenplank zonder een mdf plaat etc etc.
12 augustus 2008 om 17:49 #17417004origineel gepost door astra-99 dti
hmz arjan kijk jij is in mijn auto. ik heb de orignele plank er nog op ziitten, daarin heb ik een mdf plaat gelegd van zon circa 1,8 cm dik. en alles is mooi recht en trilt niet.grtz gerard.
mijn vorige boxen zaten ook gewoon in de hoedenplank zonder een mdf plaat etc etc.
Beste Gerard,
Als jij nou eerst eens goed naar de mijne had gekeken had je zelf ook gezien dat dat bij mij niet werkt :vertag
Jij hebt het over boxen, ik over slagwoovers. Daar zit een wezelijk verschil in. Heb ze in een 8mm mdf plaat gehad en die ligt inmiddels in 2en omdat de plaat begint te scheuren door de klappen en het feit dat de gehel plank soms loskomt als ik de radio “wat harder” heb staan.
Nu zitten ze in 18mm MDF, dat werkt al een stuk beter :thumbup
Gr. Arjan
12 augustus 2008 om 18:18 #17417005als je een houten hoedenplank maakt maak hem dan niet van mdf,maar van multiplex,mdf is namelijk een geperst product en heeft van zich zelf geen enkele stevigheid wat betrefd doorhangen,multiplex heeft dat wel
Als wij een kast of zoiets maken van mdf maken we nooit de planken van mdf of het moet erg smal zijn.
Mdf gaat altijd doorzakken.12 augustus 2008 om 18:24 #17417006Dus multiplex zakt niet door??
12 augustus 2008 om 18:31 #17417007Johan, heb je helemaal gelijk in !
Maar MDF kost (mij) niks dus dan kan je nog eens een gokje nemen :angel
Veel mensen gebruiken MDF omdat het makkelijker te verwerken is.Bodem heb ik trouwens van watervast verlijmd multiplex gemaakt, echt topspul !
Gr. Arjan
12 augustus 2008 om 19:45 #17417008origineel gepost door JFHSas
Dus multiplex zakt niet door??alles naar verhouding he een plaatje multiplex van 12 mm zakt sneller door dan 1 van 18mm
Maar als je 18 mm mdf met 18 mm multiplex vergelijkt komt het multiplex er 10 x beter uit29 september 2008 om 16:45 #17417009origineel gepost door johani500driver
origineel gepost door JFHSas
Dus multiplex zakt niet door??alles naar verhouding he een plaatje multiplex van 12 mm zakt sneller door dan 1 van 18mm
Maar als je 18 mm mdf met 18 mm multiplex vergelijkt komt het multiplex er 10 x beter uitik had in men astra ook een 18 mm mdf plaat liggen maar zakte wel door na verloop van tijd dit had ik opgelost door een alu hoekstrip eronder te schroeven (plus minus 40×40)
gr tom
29 september 2008 om 22:27 #17417010En ook dat zal uiteindelijk doorzakken.
7 oktober 2008 om 21:47 #17417011verschil zit hem dan ook in de prijs he.
plaat mdf van 2.44 op 1.22 kost een tientje
plaat multiplex van deze afmeting al gauw een 80 euri.:oen ik kan het weten,heb er mijn sub kist van gemaakt.:)
een voordeel van multiplex,tegenover mdf,is dat het multiplex ook nog eens een stuk lichter is.dat is de reden waarom ik er mijn install mee gemaakt heb.
ik heb bij mijn zwager zijn g de hoedenplank gemaakt van 18mm mdf.volledig in de vorm van de originele hoedenplank.
hier heb ik de ophangpunten voor gebruikt van de originele hoedenplank,die scharniert dus gewoon zoals de originele hoedenplank ook doet.tot nu toe heeft hij nog geen last van doorhangen,en ding zit er toch al een jaar of 4 in.enige nadeel is dat hij nogal zwaar is.als je cilinders wat beginnen te verslijten,kan het dus zijn dat je de achterklep een keer op je kop hebt liggen.:jerry
1 november 2008 om 18:13 #17417012mdf zou je eigenlijk aan beide kanten 2x moeten verven
dan trekt er geen vocht in en zakt ie dus niet door
1 november 2008 om 18:33 #17417013Jeetje, hadden we dat maar eerder geweten.
Ofwel onzin!
2 november 2008 om 18:31 #17417014MDF zakt door dat het geen stevigheid heeft (is geperste hout vezels (afval materiaal) welke vermengt worden met lijm)
Multiplex daarin tegen heeft wel stevigheid, dit omdat het kruis links op elkaar gelijmde latten zijn.Multiplex kan natuurlijk ook wel doorzakken (hierbij is natuurlijk ook een grens), maar dit gebeurd minder gauw als bij een even dikke plaat MDF
2 november 2008 om 18:36 #17417015origineel gepost door JFHSas
En ook dat zal uiteindelijk doorzakken.heb het toch zeker 3 jaar in men astra gehad zo en lag er nog even strak in!!!!
ook ik weet dat multiplex meer aan kan.
maarja alles wat de bouw u bied koopt u bij de gamma niet!!!!:jerry:jerry:jerry3 november 2008 om 00:12 #17417016Alle materialen zakken door. E.e.a. afhankelijk van eigen gewicht, belasting en overspanning! Dat is alleen op te heffen door een voorspanning aan te brengen zoals dat bij betonnen liggers wel gebeurd of een boog(je) te maken.
Verven of anderszins afwerken van voornamelijk hout heeft inderdaad nut tegen kromtrekken (vergeet ook de kopse kanten niet) maar heeft niets te maken met doorzakken.
Als er iemand zelf een testje met spagetti wil uitvoeren hoor ik het graag op mijn eigen forum.
Jochie;)
8 november 2008 om 00:16 #17417017Arjan zelf heb ik een hoedenplank gemaakt zoals je tijdens ons uitje zag naar Opel Nienhaus het zijn 2 platen van MDF een van 18mm & een van 12mm samen maakt dit 3cm precies de dikte van je originele hoedenplank ook heb ik de originele schanieren er op geschroeft zodat hij wel kan schanieren als ik wat groots in de kofferbak wil. nu is mijn belasting erg groot zoals je hebt gezien met de 2 subwoofers en de versterker en is hij een beetje door gezakt maar goed dat zou bij jou dan geen enkel probleem moeten zijn omdat jou gewicht veel minder wordt (volgens mij).
Hoop dat je er wat aan hebt,
Greetzzz!!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.