Sigrattenaansteker omzetten naar geschakelde plus

Forumindex Forums Modellen Astra Sigrattenaansteker omzetten naar geschakelde plus

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18370485
    Rikrik
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 February 2019

      Beste forumleden,

      Mijn vrouw heeft een Astra H 5 deurs hatchback uit 2007.

      Nu kwam ik er bij het aansluiten van de dashcam achter dat deze astra (in tegenstelling tot mijn eigen sport tourer station) dat de sigarettenaansluiting continue spanning heeft ook als deurportier wordt geopend en ook als de auto op slot wordt gedaan. Gaat ook niet na een uur uit ofzo? :)

      Er zijn vast mogelijkheden om hier wel een geschakelde plus van te maken.

      Op de radio lijkt me niet wenselijk? i.v.m. de afzekering hiervan.

      Misschien een nieuwe kabel vanaf zekeringkast / accesoirezekering?

      Kunnen jullie me verder helpen?

      #18370912
      Sub606
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 September 2017

        Hoi,

        De radio heeft geen geschakelde plus, deze wordt via canbus aan/ uit geschakeld. Je moet of een nieuwe kabel trekken vanuit de REC, opzich goed te doen wel wat werk. je kan hem dan vast solderen of een adapter gebruiken waardoor je een extra zekering kan toevoegen (foto hieronder).

        Of je pakt hem bij de lichtenschakelaar (wat ik ooit gedaan heb) en dan gebruik je een (solid state) relais om hiermee de +12V van de sigaretten aansteker te schakelen. Je kan deze kabel absolute niet gebruiken om iets te voeden.

        De aansteker is gezekerd op 10 of 15 amper. mocht je hem toch van achteren trekken is het belangrijk dat je een zelfde dikte (of dikkere) kabel gebruikt.

        zekering-bijsteek

        #18371468
        Rikrik
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 February 2019

          Bedankt voor je reactie! Wordt erg gewaardeerd.

          Even op inhakend:

          Over je optie 1:

          Maakt het nog uit waar ik hem op de REC aansluit? Ik neem aan dat als de sigarettenaansteker 10A afgezekerd is dat ik een 10A uit de REC met zo’n splitter moet gebruiken? Ik ga dan inderdaad een dikkere kabel gebruiken.

          De zekeringen zitten bij zo’n splitter parallel geschakeld lijkt me haha. Wat doet dit met de stroom? Een component trekt normaal de stroom welke hij nodig heeft, maar zitten hier nog haken en ogen aan?

          Over je optie 2:

          Hier begrijp ik eerlijk gezegd weinig van :) je zegt dat de kabel niet gebruikt mag worden om te voeden, dus je bedoeld dat de lichtschakelaar het relais moet aansturen om de huidige continue voeding te schakelen? Excuus als ik er helemaal naast zit. :cheers:

          Je doelt dat op -> licht aan -> sigaretten aansteker aan toch?

          Klopt het dat je zo’n DC-DC solid state relais bedoeld? zoals bijvoorbeeld:

          https://benselectronics.nl/solid-state-relais-40a-ssr-dc-dc-schakelspanning-5-60v/

          Input-  3 tot 32 VDC dus dat zou moeten werken. Output 5-60V.

          Zo’n relais is nieuw voor mij. Ik zie met een snelle google actie dat deze 2 input aansluitingen heeft en 2 output.

          Input

          1. Aftappen signaal verlichtingsschakelaar

          2. Massa

           

          Output

          Huidige voedingskabel van de sigarettenaansteker doorknippen en dan het relais er tussen zetten? dus 1 aansluiting naar sigarettenaansteker en de andere aansluiting van de oorspronkelijke voeding?

          Begrijp ik dan goed dat dit eigenlijk gewoon een schakelaar is welke aan-/ uit schakeld als er een input is? dus licht aan?

          Een goed weekend! :happy02:

           

          #18375179
          Rikrik
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 February 2019

            Sub606. Je hebt deels advies gegeven. Zou je me nog verder kunnen informeren door bovenstaande vragen te beantwoorden? Bvd

            #18375288
            opel-mark
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 March 2011

              beste is methode 2, en idd je huidige plus van de cigaretten aansteker doorknippen, deze beide komen op de output, de – zit al op de cigaretten aansteker dus die gebruik je voor de input van het relais en de schakeldraad van de input van het relais gaat naar een schakelende plus, een 40A relais is nogal wat overdreven, er zullen er ook wel zijn die 20 of 25 A schakelen.

              #18375977
              Rikrik
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 February 2019

                Bedankt Mark!

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.