Schakelprobleem Meriva

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Schakelprobleem Meriva

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18358346
    repsak
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 July 2018

      Hallo,

      Een tijdje geleden kreeg ik problemen bij het schakelen van mijn Meriva. Ik kon de pook erg moeilijk in de eerste versnelling krijgen. Na overal geïnformeerd te hebben, kwam ik uit bij een Youtube filmpje over het repareren van de pook. Een reparatieset met een kunststoffen bus een pen en een paar o-ringen. De bus om de pook kogel was geheel kapot. Alles gerepareerd volgens de aanwijzing van de reparatieset en het Youtube filmpje en daarna was het schakelen weer goed. Dat heeft twee weken geduurd en gaf op den duur weer schakel problemen. Ik kon de achteruitversnelling niet meer schakelen. De andere versnellingen waren goed. Er lopen van de versnellingspook 2 kabels naar de versnellingsbak. De kabel aan de bestuurszijde had ik bij reparatie los gemaakt en misschien niet meer op de juiste afstelling gezet. Steeds maar weer proberen deze kabel af te stellen, het is een draadeind welke door een veer omhoog gedrukt wordt en aan de bovenkant met een kapje bedekt wordt, het geheel is in een langwerpige behuizing met een afsluitbaar klepje zodat de instelling op de draadeind wordt gedrukt. Dit gaf als gevolg of ik kon de eerste versnelling niet schakelen, maar wel de achteruit / of ik kon de eerste versnelling wel schakelen maar de achteruit niet. Wat heb ik fout gedaan of zijn er aan de andere kant van de versnellingskabels, bij de versnellingsbak ook nog afstel onderdelen welke kapot of versleten zijn. Wie weet wat de oorzaak is en hoe het opgelost kan worden?

      m.vr.gr. Kasper

      #18358350
      Paul Siemons
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 July 2018

        Kasper, :

        Een belangrijke allereerste bewerking die je gedaan zou moeten hebben bij het herstellen van de hendel kan ik niet in je verslag vinden :

        Het allereerste dat je moet doen (na uiteraard eerste de stofkap te hebben losgemaakt) is het vastzetten van de hendel !

        Dat doe je door de hendel achteruit te zetten en het metalen “bruggetje” naar voor te duwen (ga je eerst met een schroevendraaier over het weerhaakje moeten tillen)  er zitten in de “bol” 2 gaatjes waar die twee pennetjes in moeten schuiven: dit kan wel wat priegelwerk zijn om die erin te krijgen omdat er al wat speling op het mechanisme zit.

        Staat de hendel eenmaal vast dan mag je eerst de 2 kabels losmaken en er zeker voor zorgen dat de binnenkabels niet meer verschuiven.

        Dan pas mag je het hele zaakje losmaken van de vloer. Heb je eenmaal alles hersteld dan zet je de hendel terug vast met het metalen bruggetje en monteer de versnellingspook op de vloer, sluit de kabels terug aan en trek het bruggetje weer achteruit over de weerhaak.

        Mvg,

        Paul Siemons

         

         

         

        #18358359
        repsak
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 July 2018

          Fijn dat je reageert Paul. Ik heb niet geweten van het vastzetten van de bol met het pennetje. Dat stond niet in de beschrijving van het reparatiesetje en ook niet in het filmpje op youtube. Dus weet ook niet hoe ver de binnenkamer uit de buitenkabel moet steken. Wat kan ik nog doen om het weer goed te krijgen? Is er een schakelstang waarbij je dat kan meten? Ik heb gezien dat de kabel aan de bestuurders kant voor de Eerste en tweede versnelling is ( dan is de binnenkamer ongeveer 1 cm buiten de buitenkabel. Bij de derde en vierde versnelling is dit ongeveer 2,5 cm. Bij het schakelen zie ik de kabel aan passagierszijde dan meer of minder naar binnen gaan. Wanneer ik de pook wel in de eerste kan krijgen, lukt dat niet in de achteruit of andersom

          Kan ik het zelf nog goed krijgen of moet ik naar een autogarage?

          M.vr.gr. Kasper

          #18358374
          Paul Siemons
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 July 2018

            Kasper,

            Je kan het volgende proberen : maak de kabels los van de hendel , dan zet je de hendel achteruit en blokkeer die in die positie door dat “bruggetje” naar voor te duwen zodat die in de twee gaatjes van de “bol” komt te zitten (zoals ik al eerder heb gemeld: het is zoeken want je ziet die gaatjes niet)

            Sluit dan je kabels terug aan en zet de hendel los door de brug terug achteruit te trekken over de “weerhaak”.

            Mogelijk dat je dan terug normaal kan schakelen.

            Mvg,

            Paul Siemons

            #18358665
            repsak
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 July 2018

              Hallo Paul,

              Sorry dat ik zo laat reageer. Ik heb een paar dagen aan een fietsvierdaagse meegedaan. Ik heb jou raad opgevolgd en geprobeerd, zoals jij dat uitgelegd heb, het schakelen goed te krijgen. Helaas is het mij niet gelukt. Wanneer ik in de achteruit kan schakelen, dan krijg ik de pook niet in de eerste versnelling en andersom. Als laatste redmiddel ben ik naar mijn garage gegaan. Ze lachten mij nog net niet uit en zeiden dat het afstellen in een half uurtje gepiept zou zijn. Maar helaas de garage krijgt het niet beter dan dat ik het had. Uiteindelijk is mij nog aangeraden om naar een Opel garage te gaan. Ik weet niet of dat helpt. Mijn garage had een onduidelijk verhaal over de aandrijving en de reparatie zou meer als 1000 euro kosten. Een kennis had het over het vervangen van de kabels en beweerde dat het niet aan de versnellingsbak e.d. kan liggen. Nu weet ik het helemaal niet. Heb jij of iemand anders nog een idee?

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.