rustyco ervaringen. (Tast moedermateriaal wel degelijk aan!!

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling rustyco ervaringen. (Tast moedermateriaal wel degelijk aan!!

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251798
    Tomvt
      Lid sinds:
      2 July 2004

      hoi,

      ik ben op zoek naar wat rustyco ervaringen,
      ik weet niet of er een specifiek topic over is maar dan hoor ik t wel.

      mijn ervaringen zijn super op kleine delen die minder belangrijk zijn, roestig ding erin af en toe borstelen of scotchen, uiteindelijk nog enekel minuten erin en dan komt het er donkergrijs uit waar je overheen kunt spuiten, lak hecht er ook nog eens uitstekend op ook!! mooie is t werkt ook met aluminium!!

      Maar nu heb ik iets wat gewaagder gedaan nl een roestig onderblok. T is nu in volle gang en ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn maar hoop toch stiekum dat iemand mij voor is geweest en zijn ervaring wil delen.
      volgens de mensen bij rustyco kan de beschermende laag die dit spul achterlaat geen kwaad voor de binnenkant van de motor.

      gr tom

      #18061642
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005

        welke gebruik jij?
        de pasta, of de vloeibare variant?

        heb hier enkel ervaring met het laatste, mits ik de verhouding ongeveer puur tot 1 op 1 doe :D

        #18061643
        Tomvt
          Lid sinds:
          2 July 2004

          ik gebruik de vloeistof, heb een niet te agressief mengsel gebruikt, 2 flesjes op goed 60 liter water.

          Ik raad t echter niemand aan ik kan nu 2 nokkenassen weggooien omdat de lagerloopvlakken aangetast zijn en een 0,1 mm eraf is en ook de lagertappen van het onderblok en de cilinderwanden zijn aangetast, nu is t onderblok nog wel te gebruiken maar ook daar zijn enkele hondersten van de cilinderwand afgevreten.

          Dus wat er op de flesjes staat dat het moedermateriaal niet word aangetast is een leugen, het word wel degelijk aangetast en daar ben ik op pijnlijke wijze achter gekomen!! :wtf

          #18061644
          ShockWave
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            In principe is roest een resultaat van de reactie tussen metaal en lucht icm water, dat betekend per definitie dat roest het moedermateriaal al aantast.
            Als je dan spul gebruikt om de roest weg te halen dan zal het moedermateriaal altijd aangetast zijn….

            #18061645
            lenn0
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 February 2009

              Je kan in deze situatie helaas niet kwaad op rustyco zijn…

              Ik vind het superspul, echt fijn om mee te werken. Ik kan het iedereen aanraden maar naar mijn mening had je het gewoon niet zo moeten gebruiken.

              De marketingafdeling van rustyco maakt het dan misschien wel wat mooier dan het is, maar als je er zelf mee in de weer gaat kun je opzich wel beredeneren dat het link kan zijn, waar jij het voor wilde gebruiken, zo goed werkt het spul wel. :D

              #18061646
              Tomvt
                Lid sinds:
                2 July 2004

                wat roest is en dat t aantasting van ijzer dat begijp ik wel, ben plaatwerker dus weet wel iets van ijzer en roest, maar t rare is dat de plekken waar t om gaat dus he;lemaal geen roest, en als ik aan de fabrikant vraag of ik het daarvoor kan gebruiken en die zegt dat dit geen probleem is, zelfs uitermate geschikt voor dan verwacht ik geen problemen natuurlijk.

                Maar goed ik ben er mee bezig geweest en krijg iig zo een bepaalde vergoeding van rustyco, dus helemaal zeker van de zaak zijn ze niet, het compenseert niet maar beter als nix na een hoop gezeik en processen, heb ik nu gelukkig allemaal niet

                #18061647
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Dit werkt beter, is goedkoper en tast het metaal zelf totaal niet aan:

                  [youtube:2a5d12nw]http://www.youtube.com/watch?v=54ADeB6V1rQ&NR=1[/youtube:2a5d12nw]

                  Haalt enkel de roest weg…

                  #18061648
                  GlennGSI
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 August 2007

                    beter gewoon goed afplakken/afdekken enzovoort en stralen.. bij een motorblok uiteraard voordat deze uit mekaar word gehaald.. en word gereviseerd…

                    #18061649
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      @GlennGSI wrote:

                      beter gewoon goed afplakken/afdekken enzovoort en stralen.. bij een motorblok uiteraard voordat deze uit mekaar word gehaald.. en word gereviseerd…

                      Voor losse onderdelen is electrolyse wel slimmer dan stralen, want het tast het metaal zelf niet aan en stralen wel. Voor de koets is stralen weer handiger omdat je die niet zo makkelijk onder kan dompelen.

                      Zuur is altijd een beetje jammer en slecht voor het materiaal en duur…

                      #18061650
                      GlennGSI
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 August 2007

                        als het uit gaat maken of je 0.6mm inslag hebt dan kan je beter dat deel nieuw gaan kopen. dan is het matriaal zo dun.. dan zou ik dat elektrocuteren ook niet meer doen… Met stralen krijg je de dikke roestkorsten er tenminste ook goed af

                        #18061651
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Met electrolyse haal je alle roest weg hoor, hoe dik ook. En tja, of je nou aan nieuwe onderdelen toe bent moet je altijd beoordelen, maar electerolyse is simpel, kost weinig en tast gegarandeerd niks aan. En er blijven gegarandeerd geen glasparels achter. Voor motor onderdelen wel zo fijn. Dus, het hangt van de situatie af wat het beste middel is…

                          #18061652
                          DevilraY
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 January 2005

                            …Maar als je straalt heb je wel gelijk een goeie voorbehandeling(voldoende ruwheid) om vervolgens weer te gaan coaten!

                            #18061653
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              @DevilraY wrote:

                              …Maar als je straalt heb je wel gelijk een goeie voorbehandeling(voldoende ruwheid) om vervolgens weer te gaan coaten!

                              Zeker waar, alleen de ts heeft het over het ontroesten van motor onderdelen en dan is electrolyse verreweg superieur.

                              #18061654
                              GlennGSI
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 August 2007

                                maar ik neem aan dat er ook weer een lakje op moet komen…

                                #18061655
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Niet persé, nou kun je de buitenkant van zo’n onderblok wel coaten, maar dat is toch al nagenoeg zinloos. Maar als je een poelie of iets dergelijks een beetje knap wilt maken dan is ontroesten voldoende en hoeft er niet persé een laagje over. Het onderwerp begon over een roestig onderblok. Daar zitten olie kanalen in met terugslag ventielen die het lastig maken om glasparels/zand van stralen die er onverhoopt in komen uit te krijgen. Als die ergens in een lager gaan zitten schuren ben je verder van huis, nou kan je alles heel secuur afplakken, maar even in een bakje vloeistof leggen een nachtje is dan wel een prima methode ook!. En het is echt een keiharde scheiding tussen roest en gezond metaal die je krijgt. Dus even goed afboenen, ontvetten en coaten is geen probleem daar na.

                                  #18061656
                                  DevilraY
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 January 2005

                                    Onderblok behandelen? droogijsstralen. Geen troep in je blok, geen troep meer aan je blok, prima ruwheid. Bovendien kom je veel beter bij de oxides die onderin een roestputje zitten. En een onderblok coaten zinloos? Gietstaal is het beste toch wel behandeld hoor.

                                    De betere verhuurbedrijven kan je een installatie bij huren om droogijs te stralen. Je kunt het soms ook naar iemand brengen die zo’n apparaat heeft. ’t Is wat aan de prijzige kant, maar dan heb je ook wat.

                                    http://www.youtube.com/watch?v=ZrHchu1tNyc

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.