Ruitensproeier voorzijde Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Ruitensproeier voorzijde Astra G

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18349159
    diekos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 October 2017

      Ik heb een lastig probleem met de auto van mijn vriendin.
      Zij heeft een Astra G uit het jaar 2000 en daar werkt de ruitensproeier aan de voorzijde niet.
      Achter werkt deze naar behoren.

      Wanneer je sproeit, hoor je bij achter sproeien het pompje draaien. Bij de voorzijde echter niet.
      Ik heb alle zekeringen en relais nagelopen en hier zit geen fout in.

      Het vreemde is: Wanneer ik sproei, gaan ook de ruitenwissers voor niet draaien. Op het moment dat ik de stekker van de sproeierpomp loshaal, en ik probeer dan te sproeien, dan gaan de ruitenwissers wel draaien. Als ik op de stekker meet, dan zie ik bij achter sproeien een spanning van 12V, bij voor sproeien maar 11V.

      De pomp zelf is vervangen maar heeft het probleem niet opgelost. Ik weet even niet meer waar ik nu moet gaan zoeken. Kan iemand me wellicht helpen aan schema’s van dit systeem, of heeft iemand deze klacht al eens gehad?

      Ik hoor graag van jullie.

      #18349222
      diekos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 October 2017

        Ik heb de boosdoener gevonden. Het blijkt uiteindelijk de ruitenwisser hendel te zijn. Na deze meerdere malen nagemeten te hebben, heeft deze een weerstand van 60 ohm als de hendel bediend wordt om te sproeien(op het gedeelte van + naar de motor, aangezien deze ook massa schakelt). Wanneer ik achterop de stekker de twee contacten zelf doorverbind met draad, dan sproeit hij netjes en werkt alles naar behoren. We gaan dus een nieuwe hendel bestellen.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.